President i NBTA Norway, Ida Wågsholm, fikk det travelt under dagens premieutdeling.
– Jeg er stolt og rørt over jobben utøverne og trenere har lagt ned før og under mesterskapet. Etter suksessen på Lillehammer 2018 viser vi at vi fortsatt er en sterk drillnasjon, selv etter to år med pandemi. På vegne av NMF vil jeg gratulere alle utøvere og trenere med suksessen!

President i NBTA Norway, Ida Wågsholm, er stolt og glad etter mesterskapet. Foto: Monika Heggem/NMF.

Sprekkeferdig av stolthet

– Jeg har en klar formening om at de har forberedt seg godt. Men vi aner ikke hva de andre landene har gjort siden sist, så det blir spennende å se hvordan våre utøvere står seg mot resten av Europa, sa landslagstrener Heidi Kristensen (30) i forkant av mesterskapet.

Og forberedelsene bar frukter. Norge drar hjem med flere gull i sekken, blant annet i Twirl Team senior. Trener Maya Kosmo var tydelig stolt av jentene i samarbeidstroppen Horten Drill, Evolution Drillklubb, Romerike drillklubb og Oslo Drill.
– Dette er en tropp bestående av hardtarbeidende jenter fra flere klubber som jeg er heldig å få trene. De har sammen klart å skape ny historie for Norge som første europamestere av twirl team senior. Jeg er så stolt at jeg nesten sprekker!

Samarbeidstroppen var tydelig fornøyd med egen innsats etter en imponerende runde på gulvet i finalen. Foto: Monika Heggem/NMF

Også Spjelkavik Drillklubb har hevdet seg på gulvet og tar med seg flere medaljer hjem til Sunnmøre. De kan blant annet smykke seg med gull i Dance Team junior.

– Spjelkavik Drillklubb har trent jevnt gjennom pandemien og med færre konkurranser har vi fokusert mye på det mentale. Dette førte til at vi var mindre nervøse enn forventet, forteller drillerne Hanne Afia Adoo og Oline Storlykken Juul.

Spjelkavik Drillklubb kan smykke seg gull i Dance Team junior og tok også flere individuelle medaljer. Foto: Monika Heggem

Strålende representanter

Hjemme i Norge var det mange som fulgte med på streaming og i sosiale medier. Generalsekretær i NMF, Karl Ole Midtbø var en av dem som heiet ekstra fra påskehytta.

– Vi har bak oss to svært rare år! I perioder har det vært helt umulig, i andre perioder svært krevende, å drive med aktiviteten vår. Som jeg har sagt før, det er helt utrolig hvordan korpsene våre har taklet disse utfordringene. Et helt tydelig eksempel på dette er den strålende innsatsen drillerne våre har gjort under årets EM! En utrolig flott innsasts ligger bak, både når det gjelder forberedelser og gjennomføring av selve mesterskapet. Gratulerer til deltakere, trenere og støtteapparat! Dere er alle strålende representanter for Norge og NMF!

Resultater finale
Innledende runder