Hannisdal gleder seg voldsomt til å ta fatt på rollen som musikksjef i Norges Musikkorps Forbund.

– For min del – med min bakgunn – er dette drømmejobben. Jeg har vært dirigent, frilansmusiker og i de åtte årene jeg har jobbet med orkester har jeg hele tiden hatt tett kontakt med korpsbevegelsen, sier mannen som dirigerte sitt første korps som 14-åring. Da fikk han prøve seg på aspirantkorpset i Skjold Skoles Musikkorps, der han selv var musikant.

Så gikk det slag i slag. Som 19-åring fikk han tilbud om å gå fra musikant til dirigent i hovedkorpset, og siden har han dirigert en rekke korps. Han dirigerte blant annet Manger Skulemusikklag i en periode der korpset hentet NM-titler i fleng.

– Suksessen måler jeg ikke først og fremst i NM-titler, men ved å se på hvor mange av de som var med den gang, som fortsatt driver med musikk, enten på høyt eller lavt nivå, sier Hannisdal.

Banker ekstra

Om Rune må velge et korps han har dirigert som hjertet banker litt ekstra for, må det bli Kleppe Musikklag på Askøy. Da han overtok korpset var det bare ni medlemmer, så den reisen det korpset har hatt er spesiell.

– Men det er klart at Skjold Skoles Musikkorps også er spesielt. Det var der jeg spilte og det var der noen så at jeg hadde talent for å dirigere. Og nå er tvillingene mine på 10 år med i juniorkorpset. Så Skjold Skoles Musikkorps vil alltid ha en sentral plass hos meg, kommer det fra Rune.

Starter i august

I august er bergenseren på plass i musikksjefstolen. Men allerede i helgen vil han være til stede på NMFs jubileumskonsert i Operaen.

– Det er spesielt å starte stillingen midt i et jubileumsår. Jeg synes vi har en veldig levende korpsbevegelse og utfordringen blir hvilken retning man skal gå. Jeg tror det er viktig for organisasjonen å finne den rette balansen mellom det frivillige og det profesjonelle.

Jeg gleder meg også til å få en rekke kollegaer som drill- og musikkonsulenter. Det skal bli kjekt å bli kjent med hele kollegiet, smiler Hannisdal.

Bursdagsfeiring blir spesiell

Hannisdal nevner noen prosjekter han synes er viktige.

– Det at Eikanger-Bjørsvik Musikklag skal spille på Festspillene er med på å øke statusen til korps. Så kommer det til å bli veldig spesielt når Grieghallen skal feire 40 år i oktober. Da blir det både BFO og korpsmusikere. Det kommer til å bli veldig spesielt, da jeg har et nært forhold til alle partene her, sier Rune.

Den påtroppende musikksjefen vil ikke komme med noen bombastiske programerklæringer, men innrømmer at han er ambisiøs og har klare ambisjoner om at medlemstallene og antall korps skal øke i årene som kommer.