I kveld samles over 200 mennesker på Sentralen i Oslo. En av dem er komponisten Svein Henrik Giske , som er en av ti nominerte i klassen klassisk/samtidsmusikk.

– Det er stor stas å være nominert i dette selskapet her, flere av de nominerte har vært mine forbilder.

– Opplever du at det å være nominert er en seier i seg selv?

Definitivt. Det er jo litt av en liste juryen har komponert, og jeg synes det er veldig kjekt at også musikk skrevet til korps blir trukket frem på en slik høytidelig kveld.

Goldberg 2012 er opprinnelig et bestillingsverk fra Norges Musikkorps Forbund til NM brass i 2012. Stykket ble godt mottatt av både publikum og musikere, og har også vært brukt en rekke ganger i etterkant.

Begynte tidlig å skrive

– Det er jo lakmustesten det, at stykket blir spilt også etter at korpsene har spilt det som pliktnummer. Og det er gledelig å se at det blant annet har vært spilt i EM-sammenheng.

– Men så skrev du janitsjarversjonen, og det er den du er nominert for?

– Det er riktig. Dragefjellets Musikkorps bestilte stykket til NM janitsjar i 2018, og da ble stykket fremført for første gang.

– Med komponisten som dirigent.

– Det stemmer, det ble en flott fremføring med mange hyggelige tilbakemeldinger. Janitsjarversjonen er jeg godt fornøyd med, det er litt flere farger å spille på der.

Resultatmessig ble det en femteplass på «Dragen», men i gangene i Olavskvartalet var det litt sånn at «alle» skulle høre urfremføringen av det nyskrevne stykket.

– Mange kjenner deg som musiker og dirigent, fortell litt om komponisten Giske.

– Jeg begynte så smått å skrible litt i 12-13-årsalderen, men gjennombruddet, eller en viktig milepæl, var da Stavanger Brass Band bestilte et stykke av meg i 1995. Det het «A footpath from a Human perspective».

– Er Goldberg 2012 det stykket du er mest fornøyd med?

– Jeg er veldig godt fornøyd med Goldberg 2012. Men jeg har også skrevet noen soloverk blant annet for obo, som jeg er godt med, sier sunnmøringen som er bosatt i Bergen. Akkurat nå skriver han musikk til Bergen Big Band til årets nattjazz og til sommerkonserten til Bergen Treblåsensemble.

Vanskeligere å få støtte

Ellers er Giske en smule bekymret for tilgangen til nyskrevet, norsk musikk.

– Korpsene ender ofte opp med å finansiere nesten hele summen selv. Det er ikke blitt lettere å få støtte fra det offentlige, og bestillingene må være veldig spisset skal man nå frem med støtte.

Men i kveld skal han nyte det å være nominert i klassen klassisk/samtidsmusikk, der hans stykke er utgitt på forlaget Norsk Noteservice.  To ganger tidligere har opphavere fra Noteservice relatert til korps vunnet; Torstein Aagaard-Nilsen for «Dirty Dancing» (årets verk klassisk/samtidsmusikk) og Øyvind Moe for årets gjennombrudd klassisk/samtidsmusikk etter at «Cerebral Vortex» var pliktnummer til det første EM janitsjar i 2016. Han vant da prisen i 2017.

Oversikt over de nominerte til Musikkforleggerprisen finner du her: