Norge tok gull i Exhibition Corps junior (Spjelkavik drillklubb), Exhibition Corps Senior (Skedsmo Drill), Parade Corps Juvenile (Spjelkavik drillklubb) og i Parade Corps junior (Spjelkavik drillklubb).

I tillegg har vi tatt bronse i Traditional Corps Senior (Grande drilltropp). De andre norske troppene endte på en flott 4. plass; Florø Drill i Traditional Majorettes Corps juvenile, Kringsjå drilltropp i Exhibition Corps juvenile og Sveio drilltropp i Accessories Corps junior og Skedsmo Drill i Parade Corps senior. Norge vant dessuten supporterprisen «Bøtta», og det var et rørende øyeblikk i hallen da europamesterskapet ble avsluttet med Ja, vi elsker og 119 norske drillere oppe på pallen.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Spjelkavik drillklubb tok 2 gull i juniorklassen Foto: Lise Hagen Rebbestad

1. plass Exhibition Corps senior til Skedsmo Drill Foto: Lise Hagen Rebbestad

Spjelkavik drillklubb juvenile tok gull Foto: Lise Hagen Rebbestad

Spjelkavik drillklubb i Parade Corps junior Foto: Lise Hagen Rebbestad

Spjelkavik drillklubb i Exhibition Corps junior Foto: Lise Hagen Rebbestad

Grande drilltropp med bronse i Traditional Majorettes Corps senior Foto: Lise Hagen Rebbestad

Flere bilder fra lørdagens norske startnummer

Landslagsleder Ann-Cecilie Stokkenes Davis er strålende fornøyd med EM-helgen:

Det har vært et fantastisk EM med prestasjoner som har gått over enhver forventning. Spjelkavik setter en historisk rekord med tre EM-gull av tre mulige, Skedsmo tar sitt første gull syv år etter at de tok sin første medalje i EM Majorettes og Grande står endelig på pallen etter mange år med hard og målrettet jobbing i en kategori som de østeuropeiske landene nærmest har hatt monopol på. Vi har plassert oss godt i absolutt alle klasser, og vi har mye å være stolte av. Hele mesterskapet har vært et eventyr, og jeg håper flere korps får opp øynene for disse kategoriene hjemme i Norge nå som vi viser hvor gode vi er i disse klassene. Dette kan anbefales!

landslaget-emc-2016

Hele den norske troppen med 119 deltakere fra 6 korps