Før superfinalen på søndag hadde 152 musikere vært gjennom semifinaler og finale. Og nivået var høyt. Skyhøyt.

– Et utrolig nivå. Flere av dem holder profesjonelt nivå. Det er mange som har spilt her i dag som vi gjerne kunne sendt til finalen og sagt lykke til med god samvittighet. Men vi kan bare sende én fra hver aldersklasse., sier Jan Roger Øren, en av jurymedlemmene i messingklassen.

Øren er tidligere musikksjef i NMF, og han var ikke den eneste som lot seg imponere av kvaliteten på det ungdommene viste i semifinalen.

NMFs generalsekretær, Karl Ole Midtbø, var konferansier under dagens finale. Han lot seg også imponere over nivået:

– Det er et vanvittig nivå. Det som er annerledes i år er at det er enda mindre forskjell på de beste og de nest beste.  Så vi kan godt si at i år er det «all time high».

Det gikk faktisk ganske bra

En av dem som kom gjennom det trange nåløyet var Frederik Engelsen fra Bergen. Vi fikk en prat med han i minuttene før han skulle på scenen. Tilsynelatende rolig forteller han at hans ambisjoner for årets UMM var å komme seg til Oslo.

– Alt annet er bonus. Jeg skal inn og gjøre en god opptreden, så får det gå som det går. Bergenseren, som både spiller i Kulturskolens storband og Laksevåg Musikkforening, har spilt siden han var fem år.

– Dette er tredje gang jeg deltar i UMM, og for første gang fikk jeg 25 poeng etter en opptreden.

– Hva sto det i dommerkommentarene?

– Briljant spill, bare fine ting. Det er hyggelig det. Men jeg liker ikke å skryte av meg selv. Foreldrene mine maser på meg om at jeg bør legge ut på facebook at jeg har vunnet semifinalen, men det er ikke helt min greie.

Etter at Frederik er ferdig å spille, er han fornøyd.

– Det gikk faktisk veldig bra.

Ungdommens musikkmesterskap 2019: Frederik Engelsen fra Bergen på trompet

Frederik Engelsen fra Bergen deltok i Ungdommens musikkmesterskap og var godt fornøyd med fremførelsen. (Foto: Håkon Mogstad)

De yngste er flinke

I den yngste klassen på messing var det Florian Rademacher Krogsæter som kom til finalen. 10-åringen (snart 11) spiller althorn i Vestnes skolekorps og har med seg læreren Stijn Berbé.

– For meg handler det ikke om elevene har talent eller ei. Det er mer snakk om de er villig til å ta imot inspirasjon og har driven som skal til for å øve. Når de er så unge som Florian er de også utrolig åpne for innspill, så det er bare å kjøre på.

Etter at Florian var ferdig med sin opptreden i Lindemansalen på Norges musikkhøgskole, innrømmet han at han var nervøs før han skulle spille.

– Den som ikke er nervøs i en sånn sal, han må ha spilt i verdens største saler, kom det oppriktig fra Florian. Men både han og lærer Stijn var fornøyd med prestasjonen.

– Du spilte veldig bra Florian, sa en opprømt lærer rett etter at Florian hadde spilt sine tilmålte fire minutter.

Så bra gikk det at Florian gikk helt til Superfinalen. Der vant han prisen for Årets talent, publikumsprisen og den store prisen som Årets musiker. Den yngste tok rett og slett storeslem og vant det som var å vinne. Rent økonomisk utgjorde alle disse tre prisene totalt kr 85 000 kroner. Slett ikke verst for en som fyller 11 år i februar.

Florian hadde også med sin bror Emil i konkurransen. Han spilte tuba i klasse 2, men som de fleste andre ble det ikke finaleplass på ham.

Flere korpsmusikanter i superfinalen

I tillegg til Florian Krogsæter, tok også Vidar Flekke Bergesen fra Bergen seg til superfinalen, der han spilte trompet. En annen bergenser, slagverker Fredrik Ertvaag deltok også i superfinalen.

For fullstendige resultater og bilder fra årets Ungdommens musikkmesterskap, sjekk nettsidene til UMM.