Siddis Brass har lenge vært et av årets store høydepunkter i brassband-miljøet, og årets utgave blir intet unntak. Korps fra 4. divisjon og oppover samles under samme tak, spredt over tre forskjellige scener. Hvert brassband fremfører et underholdningsprogram innenfor en tidsramme på 18-24 minutter, avhengig av hvilken divisjon korpset deltar i.

Høyt underholdningsnivå

Siddis Brass har blitt arrangert årlig siden 1989. I fjor var det Manger Musikklag som stakk av med seieren med 108 poeng, bare ett poeng foran Stavanger Brass Band. Nivået i toppsjiktet er skyhøyt, og det er som regel små marginer som bestemmer vinneren.

– Selv om bedømmingen går på det rent musikalske, er dette en underholdningskonkurranse også. Korpsene velger dermed musikk som er litt mer tilgjengelig for allmenheten og som er skapt for å underholde. Det rykker litt mer i rockefoten når du sitter i publikum, sier Steffen Rogne, komiteleder for Siddis Brass.

En unik atmosfære

Selv om Siddis Brass er en konkurranse er dette en helg med lave skuldre og god stemning. Komiteen er opptatt av at dette arrangeres for deltakerne, og at det skal være en trygg plass som folk har lyst å komme tilbake til år etter år. Når det er Siddishelg, merkes dette i gatene.
– Det er noe som skjer på fredagen når deltakerne kommer, en helt særegen stemning i byen. Folk som vandrer i gatene med korpsinstrument, som møtes igjen etter kanskje et år. Det er veldig fint å oppleve, sier Steffen Rogne.

Deltar for første gang

For korpsene som deltar er Siddis et høydepunkt i års kalenderen. Noen har deltatt i årevis, mens andre deltar for første gang. Moen Musikkforening er en av disse, og er spent på å konkurrere i tredjedivisjon.

– Vi gleder oss veldig. Det er alltid litt spennende med nye konkurranser vi ikke har deltatt i før, sier Heidi Havelin Egge, styreleder i Moen Musikkforening.

Selv om dette er første gang korpset deltar i konkurransen, har mange av medlemmen likevel tilknytning til konkurransen.

– Mange av oss har vært med som publikum, og vi elsker stemningen her. Jeg gleder meg til å spille og høre på andre korps, men også til det sosiale. Festen er også alltid vellykket, så dette tror jeg blir kjempebra.

Moen Musikkforening

For mer informasjon om Siddis Brass 2022, besøk siddisbrass.no