Korps i skole og SFO/AKS
Skolen er en god arena for å nå ut med gode korpsaktiviteter og gjøre korps kjent for alle barn. Prosjektene kan være kortvarige og gi elevene en smak av det å spille i korps, eller ukentlig gjennom hele året som en erstatning til den ordinære musikkundervisningen. Det er ikke tvil om at det er viktig at korpset har god dialog er er synlig for skoleelevene, men NMF anbefaler korps å vurdere alle momenter nøye før det settes i gang med større prosjekt i grunnskolen gjennom hele skoleåret. Her finner du informasjon som vil gjøre deg rustet til å vurdere større prosjekt grundig, samt kunnskap om kortvarig prosjekt som er lettere å lykkes med.
Ved å spille samme i korps kan en også innfri mange av kunnskapsmålene i grunnskolen. Mange grunnskoler har utfordringer rundt kompetanse i musikk. Samarbeid med korps og kulturskoler kan dermed styrke skolens musikkundervisning samtidig som at opplegget kan bidra til å styrke det lokale kulturlivet.
Korpsprosjekter i grunnskole/SFO har sitt utspring fra andre land der korpset drives av grunnskolen og foregår i skoletiden i motsetning til i Norge der korpsene er drevet av frivillige på fritiden. Om korpset vurderer å sette i gang med korpsprosjekter i skole og SFO er det dermed viktig å se på om, og eventuelt hvordan, prosjektet kan styrke den korpsdriften dere allerede har før dere eventuelt velger slike tiltak.
Slike prosjekter krever mye ressurser. Det er dermed viktig å forvalte dem på best mulig måte slik at det får positiv betydning for fremtiden og bidrar til at elevene og skolen får en god opplevelse av korps. Før man setter i gang, er det viktig å ha drøftet og funnet løsninger på spørsmålene under:
Hvilke mål har korpset for prosjektet?
Et av korpsenes mål med slike prosjekter er ofte å rekruttere flere medlemmer. –Gjennom slike prosjekt får korpset bedre kontakt med skolene, korps blir synliggjort, flere familier får kunnskap om hva korps egentlig er og dette kan skape forståelse og gi korpsaktiviteten økt status. Slike prosjekter kan og bør også ha mange faglige mål som å lære elevene ulike kunnskaper i musikk og samspill.
Hvilke lærekrefter skal undervise?
Riktige lærekrefter viser seg å være avgjørende i slike prosjekt. Korpset har ikke råd til å levere dårlige prosjekter i skolen, -verken når det gjelder økonomi eller med tanke på omdømmebygging. Det beste er om en av dirigentene som er tilknyttet korpset kan være med. På den måten har man en naturlig link mellom prosjektet og korpset. Den som skal lede prosjektet må ha både faglige og pedagogisk overskudd samt evnen til å engasjere og motivere. Det anbefales at man har lærere inne med god kunnskap på de ulike instrumentene man velger å benytte i prosjektet.
Hva skjer etter endt prosjektperiode?
Dette er et avgjørende punkt for hva man får igjen for prosjektet. Legg en plan for overgangen til korps som fritidsaktivitet.
Hvem eier/leder prosjektet?
Det er viktig å avklare hvem som eier prosjektet. Selv om korpset tar initiativ til prosjektet kan det hende det er fornuftig at skolen eller kulturskolen er hovedeier av prosjektet. Erstatter prosjektet ordinær musikkundervisning må skolen stå ansvarlig for det faglige innholdet. Det kan finnes mange ulike samarbeidsmodeller i slike prosjekt. Det er viktig å avklare hvem som har de ulike rollene.
Hvem sørger for faglig innhold?
Hvem sørger for nok lærere på plass til en hver tid?
Hvem sørger for lokaler?
Hvem sørger for utstyr?
Hvem sørger for økonomien?
Hvem betaler?
Kortvarige rekrutteringsprosjekter betales ofte i sin helhet av korpset. Kan man finne en løsning i et samarbeid med kulturskolen og skolen er det best. For lengre prosjekt, der korpstilbudet erstatter ordinær musikkundervisning, bør det være er forutsetning at skolen er med på spleiselaget, eller dekker alt.
For slike prosjekt kan det være mulig å søke støtte ulike steder for å komme i gang.
Hvem skal være med?
Prosjektene foregår enten i tillegg til eller i stedet for ordinær musikkundervisning. Alle tilbud i SFO skal være frivillige. I skolen skal alle være med om det ikke er et valgfag.
Korpsprosjekter i skolen kan fungere på flere trinn. Mange (særlig utenlands) starter dette i 5. trinn. I Norge er det mange som har ulike tilbud i de trinnene man ønsker å rekruttere fra. Elevens alder og utvikling får konsekvenser for hvilket opplegg man bør velge.
Hvilke instrumenter?
Hvilke typer og hvilke merker? Det er viktig å tenke på at dette er elevens første møte med korps. Instrumentet må dermed være av en stand som gjør det mulig og oppleve mestring og spilleglede. Skal det investeres i nye instrumenter er det viktig å satse på kvalitet som tåler en del i stedet for rimelige løsninger som fort krever justeringer og reperasjoner.
Kan man ha med instrumentet hjem?
I NMF er det slik at instrumentene er forsikret når de er i bruk av en musikant som er medlem i NMF, eller når instrumentene står på lageret. I slike prosjekt må man dermed avklare om elevene skal meldes inn i NMF, om man skal sørge for en egen instrumentforsikring for instrumentene som benyttes, eller om man tar sjansen på at det går bra. I samarbeid med andre er det svært viktig å avklare hvilke parter som har ansvaret for hva.
Hvilket undervisningsmateriell og metoder skal benyttes?
Det finnes en del læremateriell for prosjekter som skal foregå gjennom hele skoleåret der alle eleven får sin bok. Her er det viktig å velge nøye det som passer alder og undervisningsopplegget hos lærerne som underviser forøvrig. Mange har glede av å sette sammen sitt eget opplegg som dermed kan tilrettelegges for den elevgruppen man til enhver tid har.
Undervisningsform og metoder må gjennomføres slik at man evner å ha hele klassen med seg mest mulig slik at alle er delaktige. Det gjelder å benytte den dyrebare undervisningstiden godt. Skal undervisningen erstatte vanlig musikkundervisning er det fornuftig å se på kompetansemålene i musikk i grunnskolen. Kjennskap til læreplanen i grunnskolen og SFOs rammeplan er fornuftig i et hvert samarbeid med skolen. Se utdrag i tab´ene under.
Hva passer i forbindelsen med ditt korps og tilhørende skoler?
Det er en del organisasjoner og korps som har holdt på med slike prosjekter en stund. Ta det ikke for gitt at samme organisering og opplegg andre har gjennomført passer i ditt lokalmiljø. Velg varianter korpset kan mestre på en god måte slik at prosjektet blir en positiv opplevelse for alle involverte.
Hvor lenge og hvor ofte skal man spille i prosjektet?
Kort smakebit eller ukentlig hele året? Det er lettere å holde engasjementet og positiviteten oppe i korte prosjekt. Spiller man i korpsprosjekt en dag i uka gjennom hele året uten å ha med instrumentet hjem vil også progresjonen sannsynligvis gå langsomt. Ved prosjekt gjennom hele året er anbefales det at man spiller sammen minimum to ganger i uka.
Uansett hvilke valg dere foretar ovenfor, er det viktig å bygge riktig fra starten.
– Fokuser på kvalitet, mestring og spilleglede!
Ved spørsmål, ta kontakt med Birgitte Grong, nasjonal musikkonsulent i NMF:
birgitte@musikkorps.no/tlf: 90619924
I fanene under finner du eksempel på innhold og organisering i kortere prosjekt i skole/SFO
«En smak av korps» samt utdrag fra SFOs rammeplan og grunnskolens læreplan.
”En smak av korps”
«En smak av korps» er eksempel på et kortere prosjekt i grunnskolen. Prosjektet går over to hele dager og erstatter annen undervisning for hele 2. trinn disse to dagene.
Prosjektet er ledet av korpset. Kulturskolen er med i ved å stille med noe lærekrefter. Korpset ønsker at prosjektet skal bidra til godt samarbeid mellom skolene og korpset, at alle barn på skolen får kjennskap til korpset og mulighet til å prøve å spille et instrument sammen med andre. I tillegg er det viktig at prosjektet gir korpset et godt omdømme.
Organisering
Undervisningen varierer fra rytmelek og musikklære til spill i instrumentgrupper og korps, samt ender med konsert for skole/SFO og foresatte dag to.
Skolens lærere bidrar med å være tilstede og følge opp elevene samt ta del i aktiviteten. På denne måten får de mulighet til å følge opp og bygge videre på kunnskap og metoder det arbeides med i prosjektet. Skolen sørger for lokaler.
Korpset sørger for faglig innhold, undervisningspersonale, instrumenter, annet utstyr og overordnet organisering.
Her er et eksempel på timeplan for et slikt prosjekt: Timeplan
Timeplanen er tilpasset skolens opprinnelige plan for disse dagene.
Faglig innhold
Innholdet dreier seg om vesentlige elementer rundt det å spille et instrument sammen med andre. Kunnskap, mestring og spilleglede er sentrale verdier. Gjennom ulike aktiviteter og låter, med dertil ulike metoder, arbeides det med ulike læremål i kunnskapsløftet. Låtene som spilles læres uten noter og består av 1-3 toner.
Eksempler på aktiviteter og låter:
NMF har utviklet filmer med aktiviteter og metoder. Her finner du disse som kan være relevante i slike prosjekter: Puls, Gå noteverdiene, Haien kommer, Tampen brenner, Skalatrappa og Tonehøydebevegelser (Aspirantsignalet).
I tillegg kan man benytte dirigering som en metode. Her kan du for eksempel se: «Løfte instrumentet» og «Starte og slå av fermate» som kan passe i slike prosjekt.
Det gjelder å finne enkle stykker man kan lage mange vers med variasjoner til. Her ser du eksempel på et stykke med få toner med forslag til hvordan du kan variere formen: Marsj no.1
Her er et stykke elevene kan spille 2.stemmen på og lærere/medhjelpere 1. stemmen: Aspirantsignalet
Flere steder du kan finne idéer til innhold i undervisningen:
Start klart 1 – Jan Utbult (Har komp.)
Blåsbus 1 – Jan Utbult -ulike spillebøker for instrumenter (Har komp)
Sim Sala Spill – Ragnhild Bøhle og Ellen Kirkaas
Blanda drops for ferske musikanter -Elin Angelo, Birgitte Grong og Wenche Hovstein Olsen
Her kan du se en oversikt over hvordan innholdet i timene kan være i «En smak av korps».
Her finner du veiledende rammeplan for SFO/AKS som er gjeldende fra 1. august 2021.
Utdrag: 3.3. Kultur
Kultur skal ha en viktig plass i SFO. SFO skal legge til rette for at barna får delta i forskjellige kunstneriske og kulturelle aktiviteter, slik som musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet. Gjennom kulturaktiviteter skal SFO gi støtte til at barna får skape sine egne uttrykk og får kjennskap til ulike måter å uttrykke seg på, slik at mangfoldet i barnegruppen blir representert. SFO skal bidra til at barna møter samisk kultur.
Her er link til Udirs støttedokument om kunst og kulturaktiviteter i SFO. SFO oppfordres til samarbeid med eksterne aktører. Lokalt musikkliv er blant de nevnte aktørene.
Sjekk om din kommune/skole har laget er lokal plan.
Nye læreplaner i grunnskolen 2019
Om man skal inngå samarbeid med med skolen om korpsprosjekt er det nyttig å kjenne til grunnskolens læreplan i musikk.
Her har vi hentet ut kompetansemålene for 4. trinn. Det meste her skal kunne gjøres i korpsaktivitet.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
-
utøve og utforske et repertoar av sanger og danser fra ulike musikkulturer, inkludert samisk musikkultur
-
synge og spille på instrumenter alene og sammen med andre ved bruk av gehør og enkel notasjon
-
eksperimentere med rytmer, melodier og andre grunnelementer, sette sammen mønstre til komposisjoner, også ved bruk av digitale verktøy, og beskrive arbeidsprosesser og resultater
-
formidle egne musikkopplevelser og beskrive bruk av musikalske virkemidler ved hjelp av enkle fagbegreper
-
samtale om og reflektere over hvordan musikk skaper mening når den brukes i ulike sosiale sammenhenger