Norges Musikkkorps Forbund

MENY
MENY
LOGG INN
  • Om NMF
    • Organisasjonen
    • En trygg organisasjon
      • Etiske retningslinjer
      • Politiattest
      • Varslingsrutiner NMF
    • Bli medlem
      • Meld inn korpset
      • Kontingent
    • Finn region
      • NMF Nasjonalt
      • NMF Øst
      • NMF Innlandet
      • NMF Sør
      • NMF Rogaland
      • NMF Hordaland
      • NMF Nordvest
      • NMF Trøndelag
      • NMF Nord-Norge
    • Presse
      • Pressekontakt
      • Pressemeldinger
    • Dette mener vi
      • Forutsigbarhet for Forsvarets Musikk
      • Musikk blir bedre i egnede lokaler
      • Helhetlig og inkluderende læring i korps
  • Styret
    • Arbeid i styret
      • Styreleder
      • Styrearbeid
      • Ã…rsmøtet
      • Økonomi
      • Juridisk bistand og kontrakter
      • Honorar og avtaler
      • Markedsføring og konsertplanlegging
      • Digitalt notearkiv
      • Personlovgivning GDPR
      • Tips til søknader
      • Politiattest
    • Utvikle korpset
      • Kartlegging av kompetanse i korpset
      • Aspirant-tipset
      • Korpsutvikling
        • Korpsklynger
        • Suksesskriterier
        • Korps i samskapingskommunen
      • Veileder
      • Korpsklynger
      • Suksesskriterier
    • Rekruttere/inkludere
      • Plass til alle
        • Veileder
      • Rekruttering
      • Materiell
        • Brosjyrer om korps
        • Informasjonsfilmer
      • Eksterne lenker
      • Korps i skole og SFO/AKS
      • Sommerkursfond
    • Drill
      • For konkurransearrangører
      • For konkurransedeltakere
      • Standardmusikk til nedlasting
    • Støtteordninger
      • Frifond
      • Voksenopplæring
      • Momskompensasjon
      • Instrumentfond
  • Arrangement
    • Alle arrangement
    • NM
      • NM Brass
      • NM Janitsjar
      • NM skolekorps og korpsdrill
    • Sommerkurs
    • UMM
    • Drillkurs
    • Norsk BlÃ¥sesymfoni
    • Maestro
    • Drillkonkurranser
      • NM korpsdrill
      • Regionale konkurranser
      • Internasjonale konkurranser
    • FeriePULSE
    • Dirigentuka
  • Dirigent og drillinstruktør
    • Aktivitetsbibliotek for dirigenter
    • Metoder og aktiviteter
    • Aspirant-tipset
    • Alle dirigerer
    • Instrumentkunnskap for skolekorpsdirigenter
    • Dirigent: Kurs og studier
      • Dirigentuka
      • Dirigentnettverk
      • Studier og kurs
      • Maler/Repertoar/Litteratur
      • Dokumenter/Forslag til kontrakter/Avtaler
      • Nyttige lenker
    • Drillinstruktør: Kurs
  • Fagstoff
    • Lær av Annetta Lucero!
    • Kommunal pÃ¥virkning
    • Filmer for materialforvaltere
  • Medlemsfordeler
    • Aspirantsekk og drillpose
    • Forsikring
    • Reise og opphold
    • TONO
    • Kopinor
    • Hederstegn
    • Julekalender
    • Medaljer
    • Juridisk bistand
  • PULSE
    • Om PULSE
    • Blogg PULSE Stronger Together
    • Historikk
    • FeriePULSE
LOGG INN
SØK
X

Vennligst godta cookies

Hvis dere ikke har tatt i bruk Styreportalen, les mer her

 

Ny løsning – Styreportalen
Logg inn på Styreportalen

    • Styreportalen tar over for korpsdrift.no
    • Les mer om styreportalen

    Annonser

    Kontakt oss

    Postadresse

    Postboks 674 Sentrum
    5807 Bergen
    Organisasjonsnummer:
    971 160 047

    Besøksadresse

    Lars Hillesgt. 20a,
    5. etasje
    5008 Bergen

    Kontakt din region

    E-post
    post@musikkorps.no
    NMFs servicetelefon

    Telefontider er 09.00 -15.00

    NMF Øst: 982 41 157
    NMF Innlandet: 98 24 11 58
    NMF Sør: 982 41 160
    NMF Rogaland: 982 41 161
    NMF Hordaland: 982 41 162
    NMF Nordvest: 98 24 11 64
    NMF Trøndelag: 982 41 165
    NMF Nord-Norge: 90208920

    NMF Nasjonalt: 930 50 692

    Ledig stilling i NMF:

    HR-ansvarlig
    Sted: Bergen
    Ansettelsesform: Fast
    Frist: 17.04.2023

    • Tryg
    • Norec
    • Noteservice
    • Yamaha
    • Rema 1000
    • Sparebankstiftelsen/Dextra Musica
    • Kavli Fondet

    Norges Musikkorps Forbund 2014. GDPR gjelder også for NMF | Cookies
    Nettredaktør: Monika Heggem
    Ansvarlig redaktør: Kjersti Tubaas

    Design & Kode: designcontainer.no

    Avbestilling og reiseforsikring i Tryg

    Ny oppdatering per 30.06.2021:
    Reiseforsikring sommeren 2021

    De fleste forsikringsselskapene åpner nå opp for feriereiser.
    Det er viktig å følge med på råd og informasjon fra lokale myndigheter.

    Fra og med 5. juli opphever Utenriksdepartementet reiserådet for EØS/Schengen, Storbritannia og de landene på EUs tredjelandsliste FHI anser som trygge.
    Reiserådet hvor UD fraråder alle reiser som ikke er strengt nødvendig forlenges til 10. august for land utenfor EØS/Schengen og Storbritannia.
    Fra 5. juli vil Helse- og omsorgsdepartementet og Utenriksdepartementet også gjøre jevnlige vurderinger av reiser til landene på EUs tredjelandsliste.
    Dette gjøres basert på FHIs faglige råd.

    Det vil likevel fortsatt være restriksjoner og innreisekarantene fra flere av landene, basert på de kriteriene helsemyndighetene setter.
    Det er UD’s reiseråd som ligger til grunn for om forsikringen omfatter avbestilling av reisen, ikke karantenereglene i området du skal reise til eller kommer fra.

    UD kan i samråd med helsemyndighetene på kort varsel utstede reiseråd dersom land får særlig høy forekomst av smitte, mutasjoner eller kapasitetsproblemer i helsevesenet.
    Den enkelte må selv avgjøre om en reise er trygg å gjennomføre basert på informasjon om lokale forhold og dialog med sitt forsikringsselskap, i tillegg til UDs reiseråd og reiseinformasjon.

    Informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt, følg med på følgende nettsider for oppdatert informasjon.

    Regjeringen
    GjenÃ¥pning: Trinnvis Ã¥pning for reiser i trygge rammer – regjeringen.no

    Informasjon om reglene for hvert enkelt land
    Reiseinformasjon – velg land – regjeringen.no

    Reiseråd på UD’s sider.
    UDs reiseinformasjon – regjeringen.no

    Ta med Europeisk helsetrygdkort på reiser i EU/EØS området
    Europeisk helsetrygdkort – helsenorge.no

    Innreisekarantene ved ankomst til Norge
    Innreisekarantene og regler ved ankomst til Norge – FHI

    Alle som kommer til Norge fra utlandet, bortsett fra områder i Norden/Europa med tilstrekkelig lav smittespredning
    skal være i innreisekarantene, dersom de ikke er omtalt i unntaksbestemmelsene i covid-19-forskriften.
    Innreisekarantene varer i 10 døgn. Fullvaksinerte og de som har hatt covid-19 de siste seks månedene har unntak fra innreisekarantene.
    Beskyttede som har fått første vaksinedose for mellom 3 og 15 uker siden og barn under 18 år må i innreisekarantene,
    men kan avslutte karantenen dersom de tester negativt tidligst tre døgn etter ankomst.

    Koronasertifikat (personlig pålogging)
    Koronasertifikat – tjenester.helsenorge.no

    Tryg
    Koronaviruset – hva dekker reiseforsikringen hos Tryg? | Tryg Forsikring
    Trygs reiseforsikring er nå utvidet til å gjelde som vanlig på reiser i EU, Schengen og Storbritannia.
    Det vil si at du kan reise med gyldig reiseforsikring uavhengig av reiseråd, gule/røde land og vaksinert/ikke-vaksinert.
    I resten av verden er det reiseråd fra Utenriksdepartementet (UD) som avgjør om forsikringen er gyldig.

    Korpstur

    Viser til informasjon under punktet «Avbestilling av reiser og reiseforsikring i Tryg».
    Dersom dere har bestilt en pakkereise – ta kontakt med operatøren dere har bestilt hos. Her slår pakkereiseloven inn. Har dere «pakket turen selv» må dere kontakte de forskjellige aktørene.

    Sjekk gjerne ut Virke sin informasjon om pakkereiser.

    Nyttige lenker finner dere også her: Musikkorps.no: Lov og rett i reiselivet

    Rutiner for varsling av kritikkverdig forhold i xx korps

    1. Hva er varsling?
    Varsling er å gå videre med kritikkverdige forhold til noen som kan gjøre noe med det kritikkverdige. I XX korps ønsker vi at du sier ifra om uetisk atferd som er i strid med våre verdier, svekker XX korps sitt omdømme og/eller øvrige kritikkverdige forhold.
    XX korps er tilsluttet Norges Musikkorps Forbund (NMF) med tilhørighet NMF XX region.
    NMF har utarbeidet varslingsrutiner for medlemskorpsene og tillitsvalgte i organisasjonen.
    Varslingsrutinene gjelder for XX korps.
    Ved å varsle om kritikkverdige forhold i korpset eller NMF, kan leder rydde opp, noe som igjen skaper bedre forhold i organisasjonen og korpset. Testlenke

    2. Rett til å varsle om kritikkverdige forhold
    Som medlem, ansatt, tillitsvalgt, innleid konsulent eller person som arbeider på oppdrag for korpset, har du alltid rett til å varsle om forhold du mener er kritikkverdige.
    Eksempler på kritikkverdige forhold som bør varsles er:
    – Brudd pÃ¥ lover og forskrifter, kriminelle handlinger og lovbrudd
    – Opptreden i strid med NMFs verdier og anbefalinger for god korpskultur
    – Mobbing
    – Seksuell trakassering og overgrep
    – Fare for liv og helse
    – Rusmisbruk
    – Uetiske handlinger eller unnlatelser
    – Andre opplevelser som ikke skal skje

    3. Fremgangsmåten ved varsling
    I utgangspunktet bør varsling skje skriftlig enten via epost, notat, brev ell. til ansvarlig leder.
    Varsling kan også skje muntlig, men da må mottaker dokumentere dette skriftlig i en omforent versjon.
    Muntlig varsling kan skje via telefon eller ved personlig møte til ansvarlig leder i korpset.
    Varslingsrutiner NMF
    Varselet bør inneholde:
    – Fullt navn
    – Dato for rapportering
    – Tidsrom, eventuelt dato og klokkeslett for observasjon
    – Sted for handlingen
    – Konkret hva man har observert
    – Eventuelle andre vitner
    – Eventuell kjennskap til andre og/eller tidligere saker som kan være relevante
    Varsling kan gjøres anonymt, men det er ønskelig at din identitet oppgis av hensyn til å
    kunne undersøke saken så grundig som mulig. Dersom du varsler skal uansett navnet ditt
    være en fortrolig opplysning.
    Varsler knyttet til navngitte forhold er å anse som personopplysninger og skal behandles i
    tråd med reglene i personopplysningsloven.
    Varslingen skal være forsvarlig. Det betyr at den som varsler må være i god tro om at det
    som har skjedd er kritikkverdig, og at det varsles til de personer som er angitt som
    mottaker. Varsling som er motivert av ønske om å skade eller utsette noen for
    renommérisiko, er ikke forsvarlig.
    Det er også forsvarlig å si fra til offentlige myndigheter, men du skal som hovedregel først
    varsle internt.
    Dersom den som mottar varselet mener at varselet ikke er forsvarlig, er det mottaker som
    må bevise det. Dersom ansvarlig leder har behov for informasjon og rådgivning, kan de ta kontakt med daglig leder i regionen.

    4. Hvordan behandles varselet?
    Alle meldinger vil bli loggført og tatt alvorlig. Saken skal håndteres så raskt som mulig og senest innen en uke. Om nødvendig behandles undersøkelsene ved hjelp av ekstern gransker, eller korpset kan anmelde saken til offentlig myndighet for undersøkelse og vurdering. Korpset skal aldri hindre eller råde noen fra å kontakte politiet. Dersom korpset er i tvil om hva en skal gjøre, kan offentlige instanser kontaktes for rådgivning.
    Dersom det gjelder lovbrudd mot myndig person, skal en sterkt oppfordre personen om å selv melde saken til politiet, og gjerne tilby å bli med personen til politiet. Dersom det gjelder lovbrudd/overgrep mot mindreårige, skal en informere foresatte, og i samråd med disse melde saken til politiet.
    Dersom en mistenker at den/de foresatte selv har begått lovbrudd/overgrep mot den mindreårige bør en selv ta kontakt med politiet eller kontakte barnevernet i kommunen.
    Daglig leder i regionen kan kontaktes for råd og retningslinjer for hvordan et varsel skal behandles.
    Varslingsrutiner NMF

    5. Tilbakemelding til varsleren
    Korpset plikter alltid å gi tilbakemelding innen rimelig tid på varselet og skal meddele hvordan saken blir eller er behandlet og hva som blir utfallet av saken.
    Varslerens identitet må ofte avklares for at korpset skal ha mulighet til å undersøke kritikken og for at den som er berørt av varselet skal kunne imøtegå kritikk og gi nødvendige avklaringer. Varslerens identitet er også nødvendig for at korpset skal kunne gi tilbakemelding om behandlingen av varselet. Normalt skal derfor varsel ikke gis anonymt.
    Et varsel om kritikkverdig forhold skal så langt som mulig behandles konfidensielt, slik at de berørtes omdømme og personvern ivaretas i undersøkelsesfasen og ved gjennomføring av korrigerende tiltak.

    6. Orientering til de varslet omhandler
    Den det varsles om skal også få orientering om utfallet av undersøkelser og vurderinger som er gjort, samt eventuell videre saksgang.
    I saker hvor det av hensyn til politietterforskning er viktig at vedkommende det er varslet om ikke gjøres kjent med varslet, vil det ikke bli orientert om varselet.

    7. Vern for varsleren
    Den som varsler er beskyttet mot gjengjeldelse. Med dette menes at den som varsler ikke skal utsettes for mobbing, trakassering eller forskjellsbehandling. Dersom varsler likevel opplever dette, skal vedkommende straks melde fra om dette. Det må klargjøres hva forskjellsbehandlingen gjelder og hvorfor dette har forbindelse med varslingen

    Varslingsplakat for alle i NMF

    Alle i NMF» er alle medlemmer, tillitsvalgte, ansatte i korpset og øvrige ansatte i NMF. Med ansatte menes både fast ansatte og personer som via kontrakt opptrer på vegne av organisasjonen.

    Alle forhold eller oppførsel som strider imot våre retningslinjer ønsker NMF at du skal melde ifra om. Slik kan vi bekjempe diskriminering, seksuell trakassering, grenseoverskridende adferd og mislighold, og fortsette å sikre en god og trygg kultur i alle korps i NMF.

    Hva er et varsel?
    Å varsle betyr å si ifra, melde fra om eller advare om kritikkverdige eller ulovlige hendelser eller handlinger. Målet med å varsle er å si fra til en person som kan gjøre noe med det som har skjedd, ivareta involverte personer og stoppe at det skjer igjen. Ved mistanke eller tvil om straffbare forhold skal politiet kontaktes.

    Hvem kan varsle?
    Alle har rett til å varsle, alle korpsmedlemmer, tillitsvalgte, ansatte, og besøkende. Tillitsvalgte og ansatte har plikt til å melde ifra til sin nærmeste leder dersom de ser eller opplever bekymringsverdige forhold i organisasjonen.

    NÃ¥r kan du varsle?
    Du har alltid mulighet til Ã¥ varsle. Hører du rykter, er bekymret eller i tvil, – si ifra slik at situasjonen kan oppklares. Det er lav terskel for Ã¥ si ifra og alle henvendelser tas pÃ¥ alvor.

    Eksempler på kritikkverdige forhold:
    • Mobbing, diskriminering og rasisme.
    • Økonomisk mislighold og korrupsjon
    • Seksuell trakassering og overgrep.
    • Brudd på retningslinjene
    • Lovbrudd.

    Hvordan kan du varsle?
    Du kan varsle skriftlig eller muntlig. Å varsle muntlig kan skje i møte eller på telefon. Et skriftlig varsel kan sendes på epost eller brev. Du kan varsle anonymt, men vi ønsker gjerne at du oppgir fullt navn slik at saken kan undersøkes grundig.
    Du kan alltid varsle leder i korpset, eller til andre i organisasjonen du er trygg på. Du kan også varsle daglig leder i regionen, styreleder, og medlemmer av varslingsutvalget.

    Den som varsler oppfordres til å informere om:
    • Hva det varsles om, hvor og når det skjedde og hvem som er involvert.
    • Kontaktinformasjon.
    • Om andre er informert i saken, i så fall hvem.
    • Gjerne forslag til tiltak og hensyn som bør ivaretas.

    Alle varsler blir behandlet strengt fortrolig og av så få som mulig.

    Varslingsstruktur i NMF

    Under fremkommer det hvilket nivå i organisasjonen som har ansvar for hva ved mistanke om kritikkverdige forhold, samt hvilken oppgave som ligger i de enkelte nivåene.

    Korpsnivå: En person i styret som skal håndtere varsler. Snakke med noen man stoler på.
    Regionsnivå: Daglig ledere. Varslingsansvarlig regionstyret. Rådgivning til korpsene. Ingen beslutningsmyndighet.
    Varslingsutvalg: HR-ansvarlig. Generalsekretær. Forbundsstyremedlem. Ekstern kompetanse etter behov.
    Ankeinstans: Forbundsstyret.

    Korpsnivå
    Det er anbefalt at man i de aller fleste tilfeller forsøker å løse saker på lavest mulig nivå. Korpsstyrene oppfordres derfor til å oppnevne en person som kan være kontaktperson for varsler, og en person som kan være kontaktperson for den det blir varslet om. Det er viktig at disse kontaktpersonene samarbeider tett. Disse personene bør undersøke saken som blir meldt. Det bør føres en skriftlig logg og lages en skriftlig oppsummering. Se Retningslinjer for seksuelle overgrep og Rutiner for kritikkverdige forhold.

    Medlemmene i korpset skal vite at det er mulig å snakke med noen i korpset dersom de har opplevd trakassering, mobbing eller andre kritikkverdige hendelser. Kontaktpersonen(e) tar kontakt med regionskontoret i NMF v/daglig leder for råd og veiledning dersom det er behov for dette.

    Regionnivå
    Det opprettes en varslingsansvarlig i regionstyret. Vedkommende bistår daglig leder i varslingssaker.

    Daglige ledere undersøker hva saken dreier seg om, skriver logg i saken, holder dialogen og gir råd og veiledning til kontaktpersonene i korpset, og avklarer videre fremdrift.

    Daglige ledere informerer varslingsutvalget om sak som er meldt inn.

    Om partene i en sak ikke kommer til enighet, melder daglig leder saken videre til varslingsutvalget.

    For på best mulig måte sikre at daglige ledere får god kompetanse til å gi råd og veiledning i slike saker, skal alle daglige ledere delta på opplæring i LNU sitt verktøy om Trygg! I organisasjoner.

    Varslingsutvalg
    Varslingsutvalget sin rolle er å gi råd og veilede daglige ledere/korpskontakter i saker som blir meldt inn. Saker meldes via e post til: (mailadresse ). Meldingene blir håndtert av varslingsutvalget.

    I saker der det er mistanke om seksuelle overgrep skal varslingsutvalget sørge for at de involverte, korpset og dets støtteapparat får informasjon og veiledning til hvilken hjelp de kan få til håndtering og oppfølging.

    Utvalget har vedtaksmyndighet i henhold til organisasjonens vedtekter.

    Ankeutvalg
    Dersom partene ønsker å klage på vedtak gjort av varslingsutvalget er forbundsstyret ankeinstans. Vedtak fattet av ankeutvalget er endelig.

    Klager skal begrunnes og sendes inn skriftlig på e post til: (mail adresse )

    Forhold til politi og barnevern:
    Personer under 18 år:
    Dersom noen som er medlem i eller arbeider i NMF har mistanke om at personer under 18 år er utsatt for seksuell overskridende atferd, seksuell trakassering og/eller seksuelle overgrep, blir utsatt for mishandling eller andre former for omsorgssvikt, skal dette meldes som bekymringsmelding til Barnevernet. Ta kontakt med daglig leder i regionen eller varslingsutvalget for råd og veiledning.

    NMF har ikke lovplikt til å anmelde eller sende bekymringsmelding direkte til politiet; det er det de involverte parter som eventuelt må gjøre selv.

    Personer over 18 år:
    I saker der partene er over 18 år, har ikke NMF lovplikt til å sende bekymringsmelding eller anmelde et forhold på vegne av partene. Det er kun de involverte parter som kan gjøre dette. Partene må på selvstendig grunnlag vurdere om de ønsker å anmelde en sak

    Rutiner for varsling av kritikkverdig forhold i NMF

    Rutiner for varsling av kritikkverdig forhold i NMF

    1. Hva er varsling?

    Varsling er å gå videre med kritikkverdige forhold til noen som kan gjøre noe med det kritikkverdige. I NMF ønsker vi at du sier fra om uetisk atferd som er i strid med våre verdier, svekker NMF sitt omdømme og/eller øvrige kritikkverdige forhold. Varslingsrutinene gjelder for ansatte i NMF og for eksterne varslere. Forhold som berører NMF sine medlemsorganisasjoner, må varsles direkte til det organisasjonsleddet det gjelder.

    2. Rett til å varsle om kritikkverdige forhold

    En ansatt har alltid rett til å varsle om forhold den ansatte mener er kritikkverdige.
    Eksempler på kritikkverdige forhold som bør varsles er:

    – Brudd pÃ¥ lover og forskrifter som gjelder for virksomheten
    – Brudd pÃ¥ bedriftens interne retningslinjer
    – Trakassering eller annen utilbørlig handling overfor medarbeidere
    – Fare for liv og helse
    – Uetiske handlinger eller unnlatelser

    3. Plikt til å varsle

    Arbeidstaker har plikt til å varsle arbeidsgiver om kriminelle forhold, trakassering/diskriminering av ansatte og om forhold der liv og helse er i fare.

    4. Fremgangsmåten ved varsling

    Arbeidstakers fremgangsmåte med varslingen skal være forsvarlig og lojal. Det vil si at varslingen skal gjennomføres på en måte som er minst mulig skadelig for virksomheten innenfor rammen av den alvorsgrad som ligger til grunn for varslingen.
    Varslingen må være saklig begrunnet i noe som kan anses som kritikkverdig ut fra en objektiv (uavhengig) vurdering.

    Arbeidstakeren må også ta tilbørlig hensyn til arbeidsgivers og virksomhetens interesser med hensyn til måten det varsles på. Varsling som er motivert av ønske om å skade eller utsette virksomheten for renommérisiko, er ikke forsvarlig. Varsling skal skje på en slik måte at arbeidsgiver påføres minst mulig skade eller risiko, samtidig som det skal være en fremgangsmåte som er tilstrekkelig til å sikre at forholdet blir korrigert. Varslingsrutiner NMF

    Varselet bør skje skriftlig, og arbeidstaker bør klargjøre følgende:
    – Hva gjelder det kritikkverdige forholdet
    – Beskrivelse av hendelsen/unnlatelsen
    – Tid og sted for forholdet
    – Hvem antas involvert i forholdet
    – Eventuelle vitner til forholdet som kan ha mer informasjon om dette
    – Om forholdet er varslet tidligere eller pÃ¥ andre mÃ¥ter

    Virksomhetens skjema for avviksmelding i HMS-systemet kan benyttes.

    5. Intern varsling

    Arbeidstakere skal som hovedregel først varsle internt. Kritikkverdige forhold skal hvis praktisk mulig først varsles nærmeste overordnede.
    Dersom nærmeste overordnede er involvert i det kritikkverdige forholdet, skal varsel rettes til dennes overordnede. Om nødvendig kan øverste leder og/eller varslingsutvalget kontaktes. I arbeidsmiljøsaker kan varsel også rettes til verneombudet.

    6. Ekstern varsling

    Dersom intern varsling i virksomheten ikke fører til oppretting av avviket, kan arbeidstaker varsle om forhold til den offentlige myndighet som har ansvar for tilsyn på det området avviket gjelder.

    7. Varsling til allmenheten/media

    Varsling til allmenheten gjennom mediene uten først å ha varslet internt og til offentlig myndighet, er normalt å anse som uforsvarlig og illojalt. Slikt kan bare forsvares dersom det ikke finnes andre måter å få behandlet varselet på og varsleren har godt bevismessig grunnlag for kritikken som reises.

    8. Kontradiksjon ved behandling av varsel

    Dersom varselet berører andre personer, skal vedkommende få mulighet til å fremstille sitt syn på kritikken i varselet, og få komme frem med relevante anførsler og bevis relatert til saken.
    Om nødvendig behandles undersøkelsene ved hjelp av ekstern gransker, eller arbeidsgiver kan anmelde saken til offentlig myndighet for undersøkelse og vurdering.
    I saker hvor det av hensyn til politietterforskning er viktig at vedkommende det er varslet om ikke gjøres kjent med varslet, vil det ikke bli orientert om varselet. Varslingsrutiner NMF

    9. Tilbakemelding til varsleren

    Arbeidsgiver plikter alltid å gi tilbakemelding innen rimelig tid på varselet og skal meddele hvordan saken blir eller er behandlet og hva som blir utfallet av saken.

    10. Orientering til de varslet omhandler

    Den det varsles om skal også få orientering om utfallet av undersøkelser og vurderinger som er gjort, samt eventuell videre saksgang.

    11. Fortrolighet

    Varslerens identitet må ofte avklares for at arbeidsgiver skal ha mulighet til å undersøke kritikken og for at den som er berørt av varselet skal kunne imøtegå kritikk og gi treffende avklaringer. Varslerens identitet er også nødvendig for at arbeidsgiver skal kunne gi tilbakemelding om behandlingen av varselet. Normalt skal derfor varsel ikke gis anonymt.
    Et varsel om kritikkverdig forhold skal så langt som mulig behandles konfidensielt, slik at de berørtes omdømme og personvern ivaretas i undersøkelsesfasen og ved gjennomføring av korrigerende tiltak.

    12. Vern for varsleren

    Arbeidsmiljøloven har nedfelt forbud mot gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler om kritikkverdig forhold på forsvarlig måte i samsvar med foreliggende retningslinjer og bestemmelser i arbeidsmiljøloven.
    Arbeidstaker forventes å gi skriftlig beskjed dersom han/hun mener å bli utsatt for gjengjeldelse for berettiget varsling i samsvar med kravene. Det må klargjøres hva forskjellsbehandlingen gjelder og hvorfor dette har forbindelse med varslingen.
    Arbeidstaker som blir utsatt for gjengjeldelse i strid med arbeidsmiljølovens bestemmelser, kan kreve oppreising/erstatning uten hensyn til arbeidsgivers skyld.

    Rutiner for varsling av seksuelle overgrep

    MÃ¥l og definisjoner

    Formål
    Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne. Dette gjør vi ved å sikre gode vekstvilkår for korpsene, tilby aktiviteter av høy kvalitet og synliggjøre korpsenes betydning. Gjennom vårt arbeid er vi en sentral bidragsyter til livslang læring, økt livskvalitet og kulturbygging i hele landet. NMF sin virksomhet bygger i tillegg på tre grunnleggende verdier: Inkluderende, inspirerende, engasjert.

    For best mulig å fremme organisasjonens formål og verdier er det et mål at NMF skal være en trygg organisasjon. Det vil si å være et trygt felleskap for alle ansatte, musikanter og tillitsvalgte i hverdagen og på arrangementer. NMF vil arbeide målrettet for at seksuell overskridende adferd, seksuelle overgrep og seksuell trakassering ikke finner sted!

    For å sikre en trygg organisasjon er det nødvendig med både forebyggende arbeid og et effektivt beredskapsarbeid. Det er forbundsstyrets ansvar at oppdaterte retningslinjer for håndtering oppdateres, og administrasjonens ansvar at disse til enhver tid er på plass.

    Dette dokumentet gir retningslinjer for NMF hvis et overgrep blir avdekket, og de formelle reaksjoner som skal tas når det er mistanke om eller/og bekreftet seksuell trakassering, seksuell overskridende adferd eller et seksuelt overgrep.

    Disse retningslinjene gjelder følgende forhold:

    Seksuelle overgrep:
    Ufrivillige seksuelle handlinger gjort av en person mot en annen i en relasjon av tillit eller tvang. Dette inkluderer seksuelle handlinger eller ytringer som en person med høyere alder og /eller mer makt gjør mot et barn eller ungdom som ikke forstår handlingene, ikke har nok erfaring eller kunnskap til å komme seg ut av det.

    Grenseoverskridende seksuell adferd:
    Handlinger som bryter med de grenser en person har for å beskytte sin integritet. Dette kan være, men er ikke begrenset til, uønskede seksuelle tilnærmelser, oppfordring om seksuelle tjenester, verbal eller kroppslig atferd av seksuell natur som oppleves ydmykende og/eller invaderende. Inkluderer handlinger på nett og sosiale medier.

    Seksuell Trakassering:
    Seksuell trakassering er uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. I seksuell ligger at det spiller på kropp, kjønn og seksualitet. Oppmerksomhet omfatter både verbal og fysisk atferd og utgjør trakassering i det at oppmerksomheten fortsetter etter at fornærmede har gitt uttrykk for at det er uønsket. Seksuell trakassering inkluderer forskjellsbehandling på bakgrunn av kjønn/ kjønnsidentitet og kan i de tilfeller betegnes som kjønnsmobbing.

    Hva gjør jeg hvis jeg mottar mistanke, melding eller anklage?

    1. Lytt nøye, bekreft det du har hørt og opptre rolig. Ta gjerne notater enten under samtalen (om det er naturlig) eller umiddelbart etterpå. Det kan være en sterk opplevelse å bli kjent med andres krenkelser. Det skal, hvis det er praktisk mulig, alltid være to tilstede ved mottak av melding.

    2. Sikre om nødvendig situasjonen for den utsatte, og kontakt aldri den som anklages før situasjonen er kartlagt. Alle som forteller om overgrep, skal ivaretas av den som får den første betroelsen inntil andre overtar. Gi trygghet, slik at den utsatte opplever å bli trodd. Du kan ikke love å holde informasjonen hemmelig.

    3. Kontakt varslingsutvalget i NMF og informer om situasjonen. Dersom saken gjelder noen i varslingsutvalget, kan den som har mottatt mistanke, melding eller anklage, kontakte president i NMF. Hvis den utsatte er under 15 år skal foreldre og eventuelt barnevern varsles. Dersom den utsatte er mellom 15 og 18 år skal kontakt med foreldre skje etter dialog med den utsatte.

    4. Dersom overgrep eller overskridelser avdekkes under en aktivitet eller arrangement:
    a. Varsle umiddelbart den som er ansvarlig for trygghet på arrangementet/reisen eller generalsekretær direkte på telefon. Hvis dette ikke er mulig, kontakt president eller HR-ansvarlig.
    b. Vurder om det er behov for psykisk eller fysisk helsehjelp til den som er utsatt. Ved alvorlige fysiske overgrep skal man bistå den utsatte med besøk til voldtektsmottak for å sikre bevis.

    Rammer for videre oppfølging og saksgang

    Oppfølging underveis
    Det vil alltid være flere personer som er involvert når det kommer en mistanke eller en beskyldning om grenseoverskridende atferd/seksuell trakassering og/eller overgrep. Alle bør bli ivaretatt. Spesielt gjelder dette for den som er utsatt og den mistenkte. Hensynet til den utsatte vil ha forrang i fasen der saken blir undersøkt.

    Oppfølging av saken i sin helhet vil bli ivaretatt av varslingsutvalget. Tiltak og håndtering skal dokumentertes underveis og arkiveres i etterkant. Alle møter skal refereres og signeres.

    Ordinære regler for habilitet gjelder, og kontakt- og ressurspersonene kan ikke ha tilknytning til eller interesser i den aktuelle saken.

    Melde til politiet
    I de tilfeller et varsel er et brudd på norsk lov bør organisasjonen melde forholdet til politiet eller hjelpe den som har vært utsatt for den straffbare handlingen å anmelde. Det er imidlertid viktig å være bevisst at å ta beslutning om å anmelde kan være vanskelig for den som har vært utsatt. Det er derfor være viktig å la den som har varslet / har vært utsatt selv bestemme når en anmeldelse skal skje og få hjelp av en bistandsadvokat for å få råd om gangen i en anmeldelse. I alvorlige tilfeller av seksuallovbrudd har man automatisk krav på bistandsadvokat.

    Uttalelser til media
    I slike saker som nevnt ovenfor, kan det medføre et mediepress. Dersom media ber om en uttalelse, er det generalsekretær som uttaler seg, om ikke annet er avtalt i varslingsutvalget. Uansett hvem som uttaler seg, skal man ikke gå ut med navn, og man skal ivareta alle parter.

    Videre saksgang når tillitsvalgte er involvert

    Det vil alltid være flere personer som er berørt når det kommer en mistanke eller en anklage om grenseoverskridende adferd og/eller overgrep. Alle bør bli ivaretatt. Spesielt gjelder dette den utsatte og den mistenkte/anklagede. Hensynet til den utsatte vil ha forrang i fasen hvor saken undersøkes.

    Videre saksgang består av individuelle møter med de berørte partene for å få klarhet i hva som har skjedd, vurdering om forholdet skal politianmeldes og vurdering om forholdet skal få konsekvenser for personen det er varslet om.

    1. Varsel mottas og undersøkes. Organisasjonen skal ikke etterforske, men få klarhet i om forholdet er et lovbrudd og om det skal anmeldes. I de fleste saker vil den utsatte få bestemme om hen ønsker at forholdet skal anmeldes. I grove tilfeller må organisasjonens ledelse vurdere om forholdet vil anmeldes selv om den utsatte ikke ønsker dette, for at politiet skal kunne sette i gang en etterforskning.

    2. Hvis forholdet som det blir varslet om politianmeldes vil, som hovedregel, ikke den som er mistenkt bli kontaktet før politiet er ferdig med sin etterforskning. Dette for å sikre bevis og at politiet får første samtale med involverte parter. Unntak fra dette er behov for å suspendere personer der vurderingen er at det stor fare for gjentagelse.

    3. Suspensjon: En tillitsvalgt som blir anklaget, mistenkt eller anmeldt for alvorlige brudd vil som hovedregel bli suspendert fra verv og oppgaver, inntil saken er avklart med politi, rettsinstans og i organisasjonen. Suspensjon vil også kunne gjelde deltakelse på arrangementer og for anmeldte forhold utenfor NMF. Det er varslingsutvalget i NMF som fatter vedtak om suspensjon etter disse retningslinjene. Suspensjonen vil stå inntil nytt vedtak er fattet.

    4. Når saken er ferdig behandlet i politi og rettsinstanser eller i de saker hvor det ikke foreligger en politianmeldelse, vil Varslingsutvalget i NMF arrangere møter med alle berørte parter en og en. Det er viktig at alle berørte parter får mulighet til å uttale seg og blir hørt på lik linje. Det oppnevnes kontaktpersoner for den som har varslet og for personen det er varslet om for å trygge begge parter mest mulig som del av prosessen.

    5. Når en mistenkt ikke ønsker å forklare seg for organisasjonen vil Varslingsutvalget kunne konkludere på bakgrunn av de fakta de har i saken etter 6 måneder. En person som har alvorlige varsler mot seg og ikke ønsker å forklare seg, vil automatisk bli suspendert inntil saken er avsluttet. Når personen ikke ønsker å forklare seg vil saken bli henlagt, men varselet kan lagres i en avtalt tidsperiode for å kunne tas opp igjen dersom ny informasjon kommer inn.

    6. Varslingsutvalget har myndighet til å fatte vedtak, inkludert disiplinærtiltak, i saker de behandler. Vedtak fattet av varslingsutvalget kan ankes til forbundsstyret. Klagen sendes til president og må være mottatt innen fire (4) uker fra vedtaket er mottatt.

    Retningslinjer dersom den anklagede er ansatt i NMF

    Når en ansatt er mistenkt/anklaget/anmeldt er det arbeidsgiver ved generalsekretær som håndterer saken i tråd med de arbeidsrettslige reglene på området.

    Invitasjon til Drillhelg i Harstad

    Workshop Annetta Lucero Januar 2021

    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til workshop: Gjensynsglede med ImPULSE
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til workshop: Gjensynsglede med ImPULSE
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til workshop: Gjensynsglede med ImPULSE
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til workshop: Gjensynsglede med ImPULSE
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til workshop: Gjensynsglede med ImPULSE
    Fant ingen felt.
    Loppemarked

    Mange korps ønsker å gjennomføre loppemarked i løpet av høsten. Norges Musikkorps Forbund og Korpsnett Norge har utarbeidet noen anbefalinger for praktisk gjennomføring av loppemarked. Anbefalingene er basert på Covid-19-forskriften og tilhørende relevante veiledere.

    Det er viktig for organisasjonene å presisere overfor medlemmene at hovedfokus er smittevern og å unngå spredning av smitte jfr. restriksjoner og råd gitt av helsemyndighetene i Norge. Selv om loppemarked ikke omfattes av forskriften, anbefaler vi likevel at loppemarked følger retningslinjene for arrangement.

     

    Les hele anbefalingsdokumentet her.

    PÃ¥melding til ImPULSE 2020 Tingvoll, 31.07-01.08
    PÃ¥melding til ImPULSE 2020 Molde, 29.07-30.07
    PÃ¥melding til ImPULSE 2020 Frei, 27.07-28.07
    Påmelding til ImPULSE 2020 Sunndalsøra, 25.07-26.07
    PÃ¥melding til 3 baton - torsdag, 18.15
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til 2 baton, klasse 2 - torsdag 17.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til 2 baton, klasse 1 - torsdag 17.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til moderne dans - torsdag 16.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til rolls, klasse 2 - onsdag 17.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til rolls, klasse 1 - onsdag 17.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til contact material - onsdag 18.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til moderne dans - onsdag 16.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til rolls, klasse 2 - tirsdag 17.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til rolls, klasse 1 - tirsdag 17.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til contact material - tirsdag 18.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til ballett - tirsdag 16.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding til navn + dag
    Påmelding til nettmøte 12. juni, kl. 16.00
    Påmelding til nettmøte 12. juni, kl. 10.00
    Påmelding til nettmøte 11. juni, kl. 16.00
    Påmelding til nettmøte 11. juni, kl. 10.00
    Ansettelsesforhold

    Fast ansettelse:

    Noen korps har valgt å ansette personer direkte i korpset. Når denne ansettelsesformen er valgt, er korpset å betrakte som arbeidsgiver. Korpset er da forpliktet til å følge arbeidsmiljøloven (AML).

    Selvstendig næringsdrivende /frilansere:

    For selvstendig næringsdrivende/frilansere som har kontrakt med korpsene, må man se på hva som står i kontrakten. Kontrakten regulerer hva partene er bundet av og man må forholde seg til den skriftlige avtalen.

    Dersom man benytter NMF sitt standardoppsett for avtale med selvstendig næringsdrivende/frilans, gjelder følgende ved avlysning av arrangement på grunn av force majeure (ref. punkt 11 i oppsettet):

    «Må oppdraget avlyses på grunn av forhold som ligger utenfor partenes kontroll (force majeure), kan oppdragsgiver si opp kontrakten når som helst fra kontraktsinngåelse frem til utløp av oppdraget.»

    Tjenestekjøp fra kulturskolen:

    Mange av korpsene våre og enkeltmedlemmer har avtaler om kjøp av tjenester fra kulturskolen. Noen steder er det korpset som kjøper tjenester i form av enkelt-/gruppeundervisning og dirigenttjenester. I andre tilfeller er forholdet til kulturskolen en direkte avtale mellom den enkelte musikant/foresatt, uten at korpset er en part i avtalen.

    Kulturskolen har i de fleste tilfeller muligheter for å avlyse undervisningen 2-3 ganger, uten at det får konsekvenser for den fakturaen som sendes korpset eller foresatte. Det er ulike rutiner for når faktureringen foregår; noen steder i forkant, andre i etterkant.

    I og med at dette er et tjenestekjøp og når man ikke får levert tjenesten man faktureres for, er vår anbefaling at man går i dialog med kulturskolen og ikke betaler faktura.

    Permittering:

    Permittering av fast ansatte som er direkte ansatt i korps og har arbeidsgiveransvar:

    Permittering innebærer at arbeidstaker midlertidig fritas for arbeidsplikt i forbindelse med driftsinnskrenkning eller driftsstans: Det må foreligge et bortfall av oppdrag og dermed bortfall av inntektsgrunnlag. Vurdering om permittering må være saklig begrunnet. Arbeidsavtalen faller ikke bort ved permittering, og arbeidstaker vil derfor ha rett og plikt til å gjenoppta arbeidet når permitteringstiden er over.

    Selve permitteringsinstituttet og arbeidsgivers permitteringsadgang er ikke lovregulert. Men mange tariffavtaler inneholder regler som hjemler en permitteringsadgang og regler om gjennomføringen.

    På grunn av at korona er å betrakte som en uforutsett hendelse, er skriftlig varsel redusert fra 14 dager til 2 dager før iverksettelse. Om arbeidstaker er omfattet av tariffavtale, kan det være andre regler som gjelder, eks. Hovedavtalen LO-NHO.

    Når en arbeidstaker er permittert, har arbeidsgiver likevel en lønnsplikt i en viss periode.

    Hvis et korps vurderer at man må permittere medarbeidere, kan det ikke nødvendigvis settes inn frivillige for å fylle rollen for den permitterte; her må man utvise forsiktighet. Siden korpsaktivitet er å regne som ideell og ikke kommersiell virksomhet, så kan det være andre hensyn som slår inn i vurderingen om frivillige kan benyttes for å fylle rollen for den som er permittert. Her er det ikke klare føringer og det må tas en særskilt vurdering fra situasjon til situasjon om korpset kan benytte frivillige i rollen, eller om korpset må hente inn den som er permittert.
    Nyttig informasjon om permittering:
    Virke: Koronaviruset og permittering
    NAV: koronaveiviser

    Permittering for selvstendig næringsdrivende/frilansere?
    Permitteringsinstituttet som gjelder for fast ansatte (se over), gjelder ikke for selvstendig næringsdrivende/frilansere. Per. mars 2020 finnes det ikke permitteringsregler for denne gruppen i arbeidslivet generelt.
    Det er imidlertid i forbindelse med koronakrisen utarbeidet egne regler for selvstendig næringsdrivende for å bidra til å minke økonomiske tap: 
    NAV: Midlertidig kompensasjon for selvstendig næringsdrivende og frilansere

    NAV: Frilansere og selvstendig næringsdrivende kan nå søke om kompensasjon for tap av inntekt

    NAV: Midlertidig ordning for selvstendig næringsdrivende og frilansere som mister inntekt på grunn av koronautbruddet
    CREO: Midlertidig forskrift om kompensasjonsytelse til selvstendig næringsdrivende og frilansere
    Arbeidstilsynet: Tiltak i arbeidslivet mot smitte

    Force Majeure og kontraktsforhold

    Force majeure er en kontraktsklausul som trer i kraft når en eller begge parter hindres i å gjennomføre sine kontraktsforpliktelser på grunn av en ekstraordinær hendelse eller omstendigheter som ligger utenfor partenes kontroll. De typiske force majeure-tilfellene er naturkatastrofer, opprør og krig. Følgen av at det foreligger en force majeure-begivenhet er at partene løses fra ansvar for mislighold i kontrakten.
    I klartekst betyr dette at man, for eksempel, ikke må betale for en hotellavbestilling.

    Spørsmålet er om utbruddet av covid19, og de påfølgende tiltakene regjeringen har satt i verk, er å anse som en force majeure-situasjon.

    Det er ikke mulig å gi et klart svar på spørsmålet. Svaret vil for det første være avhengig av kontrakten som er inngått i hvert enkelt tilfelle. I noen kontrakter er det inntatt en opplisting av hvilke tilfeller som i den aktuelle kontrakten skal regnes som force majeure-tilfeller. Der hvor kontrakten nevner utbrudd av pandemi, er det klart at utbruddet av covid19 er å anse som et force majeure-tilfelle.

    I de kontraktene som ikke eksplisitt nevner pandemi, eller sykdomsutbrudd, må det gjøres en konkret vurdering for hvert enkelt tilfelle om force majeure kan påberopes eller ei. I disse tilfellene vil blant annet kontraktstypen, og risikofordelingen i kontrakten, være av betydning.

    Det er uansett verdt å påpeke at det ikke trenger å være en force majeure-klausul i kontrakten for at man kan vise til en force majeure-situasjon.

    Videre vil tidspunktet forpliktelsene finner sted på være av stor betydning siden tiltakene som er iverksatt stadig endrer seg.

    Per 16.3.2020 rådet NMF alle korps til snarest å varsle force majeure til sine kontraktsparter. Dersom man ikke har varslet at force majeure vil bli påropt, kan korpsene tape retten til senere å hevde at korpset var i en force majeure-situasjon. Vi understreker at det ikke forplikter å sende ut et varsel, slik at korpset på et senere tidspunkt kan trekke seg fra påstanden om force majeure.

    NMF anbefaler alle korps til å gjennomgå sine avtaler og forpliktelser, spesielt de som er av en viss økonomisk størrelse. Etter vår oppfatning er det viktig å få et så klart bilde som mulig av sine økonomiske forpliktelser.

    Krisepakken for frivillighet

    Det er utarbeidet en krisepakkke for idrett, kultur og frivillighet på 700 millioner kroner. Det er Lotteritilsynet som vil forvalte ordningen for frivilligheten.
    Ett av kravene for å søke kompensasjon var at det planlagte arrangementet skulle vært avholdt mellom 5. mars og 30. april og at arrangementet skulle være åpent for allmennheten. Søknadsfrist var 21. april 2020. Se mer informasjon om ordningen:
    Lotteri- og stiftelsestilsynet: Krisepakken for korona-avlyste, stengte og utsatte arrangement
    Kulturdepartementets pressemelding om ordningen.

    Se også informasjon på Norsk Musikkråd sin temaside om korona. 

    Årsmøter

    Mars og april er årsmøtetid for mange av korpsene. Hvilke regler gjelder når man ikke kan gjennomføre årsmøtet i tråd med vedtektene?
    Våre venner i Akershus musikkråd har fått advokatfirmaet Nordhus & Aarø til å lage et notat om hva styret kan gjøre.

    MAL - Eksempel

    tekstteksttekst

    Påmelding til nettmøte 20.05, kl. 18.00
    Fant ingen felt.
    Påmelding til nettmøte 18.05, kl. 18.00
    Fant ingen felt.
    PÃ¥melding
    Musikanter
    BOLD
    italics
    underline

    Mange musikanter er nå i god form etter jevnlige øvelser, øving og noen har og forberedt seg til konsert. Viktigst av alt, -fortsett å øve og kose deg med musikken!

    • NMFs filmer om instrument-kunnskap er beregnet pÃ¥ skolekorpsdirigenter, men kan ogsÃ¥ være lærerike for musikanter, foresatte og andre.
    • Kanskje det kan passe med en vask av instrumentet! Her ser du filmer for materialforvaltere om vedlikehold av alle instrumentene. Disse kan være lærerike for mange. Sjekk spesielt vask av messinginstrumenter!
    • Ingunn Quenild har meldt at hun gjerne deler sin Øvebingo med alle som er interessert.
    • Cecilie Therese Nereng deler øvebingo for fire nivÃ¥. Hjemmeøvebingo nivaÌŠ 1 til 4 Kan lett tilpasses flere instrumenter enn horn.
    • Siri Møller-Holst deler gjerne dette øvings-skjemaet. Her må  du tenke pÃ¥ hvordan øveøkta gikk: Min øveøkt paÌŠ bokmaÌŠl. Min øveøkt paÌŠ nynorsk.
    • Finn musikkoppgaver, øveskjemaer, musikkquiz mm i Øveløvens filer av Inga Helene Juul.
    • Ring en korpsvenn pÃ¥ Facetime og spill øvelser og korpsnoter sammen.
    Eksempel

    teksttekstektteksttekstektteksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt

    teksttekstektteksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt teksttekstekt

    vteksttekstekt

    Dette er en lenke

    Påmelding til nettmøte 08. mai kl. 14.00
    Påmelding til nettmøte 06. mai kl. 13.00
    Påmelding til nettmøte 08. mai kl. 10.00
    Påmelding til nettmøte 06. mai kl. 11.00
    Påmelding til nettmøte 08. mai kl. 12.00
    Workshop med Ola Fredheim Haug
    Fant ingen felt.
    Workshop med Torild Hafskjold
    Fant ingen felt.
    Workshop med Andreas B. Øvringmo
    Fant ingen felt.