Korps for nesten alle?
Unge funksjonshemmede har utviklet en inkluderingsveileder til aktivitetstilbydere. Veilederen Barrierefri fritid tilbyr generelle tips til prosessen med å tilrettelegge, og gjøre aktivitetene tilgjengelig for flere. NMF følger opp med en veileder som setter fokus på tematikken i lys av korpshverdagen spesielt.
Prinsippet om at alle skal kunne delta i lek, kultur og fritid er nedfelt i blant annet Fritidserklæringen (2016), FNs barnekonvensjon og FN-konvensjonen om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Norges Musikkorps Forbund har som mål å gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle. Likevel vet vi at mulighetene i praksis ikke er de samme for alle.
NMF har utfordret musikkterapeut Guro Solbakken, musikkterapeut med lang erfaring fra arbeid på Toneheim Folkehøgskole, til å dele sine erfaringer og tips som kan bidra til at flere får tilpasset opplæring, kan delta aktivt, oppleve mestring og tilhørighet sammen med andre i korps.
Hvor begynner vi?
Vi vil at alle i korpset, med eller uten funksjonsnedsettelse, skal trives og oppleve mestring. Det er stor forskjell på hjelpebehov ut fra de unges funksjonsutfordringer, derfor er det viktig å bli kjent med hver enkelt person for å forstå den enkeltes behov.
«En trommeslager i rullestol kan ha behov for fysisk tilrettelegging, adgang og tilgjengelighet til rom og hjelp til bæring av utstyr. En messingblåser med sammensatte lærevansker vil trenge ekstra støtte i note- og instrumentopplæring og vil kanskje ha behov for å få utviklet et alternativt notebilde. En blind musikant må lære melodier på gehør og trenger støtte via noen som forteller, viser fingergrep fysisk og lager lydfiler til hjemme-øving. En person som er svaksynt vil trenge noter som er forstørret opp eller nyttiggjøre seg av noter på nettbrett. En driller som har Downs syndrom vil på grunn av intellektuelle utfordringer trenge en som gjentar beskjeder og motiverer underveis. Mange barn og unge oppfatter og erfarer situasjoner via sine følelser og vil trenge støtte og en prat med en voksen til å forstå egne reaksjoner. Et barn med ADHD eller konsentrasjonsutfordringer vil trenge en person som gir gode rammer og forutsigbarhet i aktiviteten, men også mer pauser.» |
Bygg gode og inkluderende fellesskap
Det første møtet er avgjørende. Legg til rette for å møte barn og foresatte på en måte slik at dere etablerer et tillitsforhold. Tenk over hvordan du selv ville ha ønsket at ditt barn, dine nærpersoner eller du selv skulle blitt ønsket velkommen.
Presenter aktiviteten slik den er og unngå å presentere segregerte tilbud. Bruk tid sammen. Gå små skritt og finn gode løsninger for så å bygge videre på dette. Slik blir alle involverte trygge og kan dele erfaringer underveis.
Tips til oppstartsfasen:
Møte: Sett av tid til å være til stede i oppstarten, etabler kontakt for å skape gode relasjoner. Tør å spørre om det dere lurer på! Observer og lytt til det som sies, vær nysgjerrig på hvem personen er, interesser og motivasjon.
Inviter barnet på besøk til korpsøvelsen/treningen sammen med foresatt eller annen nærperson. Dette er en fin måte å observere og bli kjent med aktiviteten.
Informer barnet og de foresatte om aktivitetene i korpset. Fortell om organisasjonen, instrumentopplæring, fellesøvelser/treninger, egenøving, konserter, sosiale arrangement, økonomi og loppemarkeder med mer. Korpset er en sammensatt organisasjon der mange må bidra for at det skal fungere. God informasjon om aktiviteter og oppgaver bidrar til forventningsavklaring mellom barn, foresatte og korpset.
Spør barnet om ønsker og interesser, også utover det å spille et instrument. Henvend deg til den nye musikanten først. Det er musikanten det handler om. Erfaringsvis er det ulike grunner til hvorfor de vil delta i korpset. Hvordan vi tilrettelegger for deltagelse i begynnelsen, kan være ulikt ut ifra et ønske å få være med venner eller om drømmen er å bli god på et instrument. Forsøk å finne ressurser i hele mennesket – her er det ofte gull å finne.
Vær åpen om at dere mangler erfaring. Dette inviterer til samarbeid og bruk dialog med musikanten og de foresatte som et verktøy for å finne løsninger sammen. Avklar med barn/foresatt at det er greit å informere hverandre når en utfordring oppstår for å kunne få råd og finne konstruktive løsninger sammen.
Husk personvern! Åpenhet og informasjon om utfordringer kan forhindre baksnakking og mobbing. Avklar med foresatte og barnet selv hva som kan sies til andre; medlemmer i korpset og til de andre foresatte.
Ha fokus på praktisk tilrettelegging
Se musikantens behov og vurder tiltak.
Fysisk tilrettelegging: Se på tilgjengelighet til undervisningsrom, pauserom og toalett. Trengs det hjelp til bæring og tilrettelegging av utstyr? Musikantens plassering i gruppen er viktig for å kjenne seg inkludert.
Kontaktpersoner mellom korps og hjem: Etabler én kontaktperson i korpset som har det overordnede ansvaret for å koordinere informasjon og sikre god kommunikasjon.
Medspiller: Se etter ressurspersoner og medspillere hos de litt eldre i korpset som kan hjelpe til. Å få en oppgave om å bidra til mestring for andre kan gi gode opplevelser og nyttig erfaring for ungdommene selv. Det å bli spurt om å bidra til felles beste kan føre til gode holdninger og en positiv inkluderings-kultur i korpset. Dette behøver ikke være de eldste eller de flinkeste i korpset. Husk å gi medspilleren informasjon og veiledning.
Assistent: Vurdèr og avklar om det er ytterligere behov for en personlig hjelper. Oppgaver kan for eksempel være å sitte ved siden av for å holde fokus på det musikalske, hjelpe til med det praktiske, sette grenser, gi pauser og motivere for å returnere til aktiviteten. Dirigent, instruktør eller styreleder bør ikke ha et særskilt ansvar for elever med spesielle behov i de tilfeller dette krever mye ressurser og oppmerksomhet.
Gjør dere kjent med mulighetene i deres kommune:
- Fritidskontakt/støttekontakt: Alle over 10 år med særskilte behov kan søke sin hjemkommune om fritidskontaktordningen. Timene kan brukes direkte inn mot korpsaktiviteten. Her kan det være mulig å bidra til å finne kontakter med korps og/eller pedagogisk kunnskap og erfaring.
Noen kommuner engasjerer støttekontakter fra de er 16 år. Kanskje dere har aktuelle kandidater hos deres medlemmer? Ta kontakt med din kommune for å bli kjent med hvilke ordninger som kan være aktuelle. - Kommunalt tilskudd til organisert fritidsaktivitet: Søk deres kommune om dekking av utgifter til assistent på turer, reiser, seminar o.l. Flere kommuner har midler på eget budsjett som dekker dette.
- Eksterne fagpersoner: Mange korps har tett kontakt med skole. Opprett derfor kontakt med barnets lærer, spesialpedagog eller musikkterapeut for tips til tilrettelegging. Disse fagpersoner skal ha erfaring i hvordan best mulig legge til rette for trivsel og læring.
Tenk om vi får det til!
Korpsmiljøet er unikt. Det er plass til alle i hvert fall så langt det er praktisk mulig og faglig forsvarlig. Fordi hver og en av oss er unike personer som lærer og reagerer ulikt, finnes det ikke èn oppskrift på hvordan legge til rette for barn/unge med funksjonsnedsettelse. Mottoet må være: Prøv ut, og ikke vær redd for å feile! Av feil lærer vi og kan endre kurs. Spill på lag med den det gjelder, og forsett å spørre underveis: Trives du? Hva synes du går bra? Hva er vanskelig?
Hvorvidt vi lykkes i arbeidet med å integrere og inkludere barn og unge med funksjonsnedsettelse, avhenger av vår kunnskap og holdning til å invitere alle inn i korpsmiljøet og hvordan vi møter barrierene på veien. Vi bygger kompetanse ved å gjøre erfaringer og dele dem med hverandre. På den måten bidrar vi til positiv inkluderings-kultur i praksis.
Se etter muligheter for deltakelse. Finn ut hva som virker og gjør mer av det! Snakk sammen og jakt på de gode løsningene.
Alle i korpset skal bli møtt ut ifra sine forutsetninger og evner. Alle trenger utfordringer for å utforske sitt potensiale. Det betyr ikke nødvendigvis at vi må lære oss en helt ny metodikk og annerledes system for å imøtekomme barn og unge med funksjonsnedsettelse. Gjør det dere allerede gjør og benytt de verktøy og den kompetanse dere allerede har, før dere leter i alternative løsninger. Trolig er nybegynneropplæringen dere benytter god nok, men læringen kan ta noe lengre tid. Spør og snakk med den det gjelder om hva som fungerer. Dersom utviklingen stopper opp, se etter nye muligheter. Ofte handler det om forenkling og tydeliggjøring. Sett i gang og let etter løsninger!
Instrumentvalg
- Spør barnet om dets interesse og ønske for instrument. Motivasjon og lyst er et godt utgangspunkt for opplæring, og det er alltid mulighet for å endre instrument. La barnet prøve ut, men gi alternativer og veiled mot noe du tror vil egne seg bedre. Ved motoriske utfordringer vil barnet trolig mestre brassinstrument bedre enn treblåseinstrument. Og det er lettere å få lyd i et middels stort munnstykke enn et lite.
- Individuell opplæring bør prioriteres som et tillegg til samspillet for å se etter muligheter og kartlegge potensial. La barnet raskest mulig bli med på tilbud sammen med andre for å unngå følelsen av utenforskap. En stol i rommet og å føle seg regnet med er viktig helt fra begynnelsen. For noen er det fint å bare være til stede og høre på, andre vil ønske å delta mer aktivt.
- Fysiske tilpasninger av instrument er en annen mulighet som kan utforskes dersom det er behov for det. Eksempler er endring av munnstykke på tverrfløyte og flytting av fingerbøyler, eller andre bøyler, for å kunne benytte andre grep på brassinstrumenter.
Notelesning
De aller fleste vil kunne lære og forstå notesystemet, men barn og unge med kognitiv svikt eller som strever med å lese, kan ha problemer med å lære og nyttiggjøre seg av notesymbolene på en god måte og vil trenge et alternativ. Blinde musikanter må lære sangen ved å lytte og så spille på gehør. Noen personer har en naturlig musikalitet og har sterkt auditiv hukommelse, andre vil trenge tett oppfølging og veiledning. Det finnes forenklede systemer som er utviklet og utprøvd i korps spesielt tilpasset musikere med kognitiv svikt. Vårt råd er å ta utgangspunkt i det verktøyet dere har og tilpasse og forenkle etter behov. Vær i forkant med tilpasning av undervisningsmateriell.
Her er noen tips til utprøving:
- Forstørr notebildet. Spesielt for synshemmede og de som trenger god oversikt.
- Forenkle notebildet. Notèr det som gjelder uten annen visuell støy.
- Pek på nota mens de spiller, for å vite hvor dere er i notebildet.
- Sitt sammen og spill med, gi tegn og tydeliggjøre det leder formidler.
- Skriv tonenavn eller fingersetning under tonen, for hjelp til å omsette notesymbolet. (Anbefales ikke å gjøres fullt ut for musikanter som ikke trenger spesiell tilpasning da det er vanskelig å frigjøre seg fra igjen.)
- Lytt først, spill etterpå.
- Lag lydfil som musikanten kan lytte på og øve til hjemme.
- Vis fingergrep for musikanten samtidig som det spilles.
- Skriv på symboler som tydeliggjør notebildet. Streker under lange noter og prikker under korte noter kan visuelt hjelpe å forstå tonelengde og rytme. Piler opp eller ned kan markere tonehøyde og melodilinje.
- Lær sanger på gehør.
- Spill med! De aller fleste musikanter yter best i samspill med andre. Sett samspillet i gang og se om det individuelle nivået hever seg ved at de får være med i felles musikalsk utøvelse. Det kan gi trygghet og motivasjon til deltagelse når en har positive medspillere å henge seg på.
- Finn alternative notestativ om det er behov for det.
Veiledning og støtte
Litt ekstra veiledning og støtte kan være avgjørende for hvordan opplevelsen av å delta blir. Dette handler mye om forutsigbarhet, avklaringer og bekreftelser rundt hva som skal skje og hvordan det oppleves. Sørg for at noen har spesielt ansvar for å bidra med gode rammer og forutsigbarhet i aktiviteten.
Dette kan handle om:
- hjelp til å forstå informasjon
- støtte og en prat med en voksen til å forstå egne reaksjoner
- å tilrettelegg for pauser etter behov
- sikre adgang og tilgjengelighet til rom
- hjelp til bæring/holding av utstyr
- gå igjennom/øve inn forberedelser til opptredener: inn-/utmarsj, reise seg ved applaus, bukke ved dirigentens tegn, avklare hvem passer på notene, hjelper til med å bære instrument, hva har man med seg, hva har man på seg og gå igjennom programmet.
Av ulike grunner kan det være at korpsmusikanter har behov for fysiske tilpasninger av instrumenter for å kunne delta i korpsaktiviteten. Det er lett å tenke at om man ikke kan holde instrumentet, så kan man ikke spille på det. Løsningen kan være å tilby et stativ som gjør at musikanten ikke trenger å bære vekten av instrumentet men kun trenger å bruke finmotorikk. Andre kan ha utfordringer med pust og munnmotorikk, eller finmotorikk, som gjør at elektroniske instrumenter kan være aktuelt. Her kommer er en kort oversikt over noen av tilbudene som finnes.
Lenkene leder til eksempler på produktet, men er ofte ikke det eneste stedet det er mulig å få tak i det. Sjekk med lokale musikkbutikker om de har mulighet til å bestille inn for deg så langt det er mulig. Dette dokumentet er ikke ment å være en fullstendig oversikt, men en kilde til inspirasjon og til videre utforsking av alternativene som finnes.
Ergobrass tilbyr støtter og stativ for de fleste blåseinstrumenter til overkommelige priser.
Besøk Ergobrass her
Vertikalt munnstykke eller svanehals munnstykke:
Produsert for de som har ergonomiske problemer (f.eks. håndledd eller skuldre) med å spille på en vanlig tverrfløyte.
Les om ergonomisk tilpasning av fløyter her
Les om Flutelabs vertikale munnstykke her
Les om Flutelabs svanehals utforming her
Tilpasning av fløyter og saksofoner til enhåndsspilling:
Flutelabs driver med tilpasning av fløyter og saksofoner for enhåndsspill, les mer om deres prosess her
Eksempel på en enhåndsfløyte produsert for Edit van der Burg.
Se designet og ideen bak prosessen her
Stativ til tuba som gjør at man slipper å fysisk holde hele instrumentet oppe mens man spiller (The Hug Tuba Stand):
Besøk siden Adjustable Tuba Stand her
Stativ til klarinett – utgangspunkt i et cymbalstativ, med et spesialtilpasset feste som gjør at man kan feste klarinetten til stativet og kun bruke fingrene til å spille (Peter Worrell):
Enhåndsklarinett (Peter Worrell):
Les mer om Peter Worrell og hans arbeid med enhåndsinstrument her
Monty – trombone mount for music stand. En liten festeordning som støtter trombonen mens man spiller:
Lær mer om Monty her
The Trumpet Holder – støtter trompeten/kornetten på et stativ mens man spiller: Les mer om The Trumpet Holder her
Eksempel på alternativ til vanlig notestativ:
På denne lenken kan man se ulike tilbehør til notestativ, les mer her
Digitalt musikkinstrument som styres med øynene. Nedlastbar software. Finnes i gratisversjon og betalt versjon:
Les om Eyesharp her
Last ned Eyesharp her
Eksempler fra konserter kan du se her
Eletronisk musikkinstrument som styres med pusten. Potensiale for mange ulike instrumentlyder:
Les mer om Jamboxx her
Elektronisk blåseinstrument med klaffesystem:
Les mer om AKIA her
Sylphyo er et elektronisk blåseinstrument, for mer informasjon om hvordan dette virker: Se her
Elektronisk blåseinstrument med tradisjonelle sax-grep. Tilbyr både sax-lyder og andre blåseinstrumentlyder:
Les mer om Roland sine produkter her
Det kan være krevende for alle å delta på alt, både for barnet selv og de voksne som skal tilrettelegge. Vær fleksibel, finn løsninger som gir den enkelte musikant bedre mulighet for læring, mestring og økt musikkglede.
Velg deler av repertoar der musikanten trenger mer tid til innøving. Gjør et utvalg og/eller sett parentes rundt utfordrende deler i låta for å oppnå bedre mestringsfølelse.
Lag ensemble-grupper der de mer øvede musikanter bistår de som trenger ekstra oppfølging. Bestem tema og mål for gruppa som gjør det interessant å delta. For eksempel nisseorkester, spill etter gehør, perkusjons-gruppe, øve til allsang-kveld, «Stomp-orkester».
Finn andre roller og oppgaver. La musikantene lære å telle opp og dirigere sammen med leder. Noen melodier egner seg for flere kulturuttrykk.
Lær å mestre flere instrumenter. For kognitivt svake musikanter kan det være en fordel å kunne variere med et perkusjonsinstrument.
Utvid instrumentparken med for eksempel tam-tam trommer, djembe, regnstav, klangstaver, xylofon o.l. Lag lydkulisser, intro/outro til melodien, fyll inn en solo-del med improvisasjon.
Gi praktiske oppgaver til deltakere som evner og ønsker det. På korpsøvelsen skal øvingsrommet klargjøres og ryddes og noter skal fordeles. På arrangement skal det deles ut program og ønskes velkommen, selges lodd, deles ut premier og selges kaker og kaffe.
Lenker til inspirasjon
Her finner du en oversikt over ulike ressurser til bruk og inspirasjon når det kommer til fysiske utfordringer i musikken.
OHMI er en britisk organisasjon som jobber for å fjerne hindringene mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser kan møte på når de har lyst til å spille et musikkinstrument. Denne nettsiden er en fin ressurs til å bli bedre kjent med tilpassede eller alternative instrumenter og du finner den her
Introduksjon til hva Braille er og hvordan det kan brukes i musikk leses her
En oversikt over Braille-notasjon kan sees her
En ressursliste over kurs og Braille øvelser finner man her
Fra denne lenken kan man laste ned en komplett guide til bruk av Braille;
trykk her for å laste ned
Denne guiden viser en oversikt over en del ulike tilpassede instrument og deler, samt lenker til hvor man kan skaffe dem.
Man finne hele guiden her
Fløyte som er mekanisk tilpasset en jente som mangler fingre på venstre hånd, med stativ som holder fløyta mens hun spiller.
Denne artikkelen fra CNN handler om en jente som spiller fløyte ved hjelp av tilrettelagt tilbehør, les artikkelen her
Def Leppard-trommis Rick Allen mistet en arm i en bilulykke i 1984, og spiller nå på et halvt akustisk/halvt elektronisk trommesett. Første video viser hvordan trommesettet hans er satt opp nå, den andre videoen viser hvordan han spiller på det.
Les om historien til Jason Barnes og hvordan han kunne fortsette som trommis med en protese etter at han måtte amputere sin høyre arm.
Historien til Jason og andre som han, som har fått hjelp fra Touch Stone Rehabilitation finner man her
Paraorchestra & Friends – Re-inventing the orchestra for the 21st century.
Orkester av profesjonelle musikere med og uten funksjonsnedsettelser. Bruker både tradisjonelle og elektroniske eller tilpassede instrumenter.Les mer om Paraorchestra & Friends her
Hi Note headset kontrolleres med pusten, og bruker ingen håndstyrte kontroller. Bruker Ableton Live.
Les eller se videoer om hvordan denne teknologien hjelper dem som trenger det her
Felix Klieser er født uten armer, men er i dag profesjonell hornist. Han bruker et stativ for å holde hornet, og spiller med venstre fot.
Funksjonshemmedes fellesorganisasjon Paraplyorganisasjon for 84 medlemsorganisasjoner
Unge funksjonshemmede Paraplyorganisasjon for 37 organisasjoner som representerer ungdom med synlig og usynlig funksjonshemning eller kronisk sykdom
Unge Funksjonshemmedes tipsliste til møter arrangementer og utflukter
Norges Handikapforbund, funksjonshemmedes egen interesseorganisasjon
Statlig pedagogisk tjeneste har spesialpedagogisk spisskompetanse på mange områder
Frambu Kompetansesenter for sjeldne diagnoser
Norsk helseinformatikk Helsenettsted oppdatert av leger
Blindeforbundet Fakta om synshemninger
Pascal Norge er en organisasjon som driver og er pådriver for helsefremmende kulturaktiviteter som skal dekke alle bistandsbehov. De tilbyr alternativt notasjonssystem og modifiserte instrumenter.
NRK: Ordliste for funksjonsmangfold
Redd Barnas samleside knyttet til kampanjen #FritidUtenFordommer. Her finner man filmer (dansetimen, skidagen og skoleballet), rapporten Fritid for alle, webinarer og undervisningsmateriell knyttet til ikke-diskriminering
ALLEMED er et gratis verktøy som skal gjøre det lettere for deg å inkludere alle barn og unge i fritidsaktivitet, uavhengig av familiens økonomi