
Markedsføring
Konsertplanlegging og kontakt med media er viktige elementer i markedsføringen av korpset ditt. På denne siden finner du tips til fremgangsmåter, samt materiell som kan brukes i markedsføringen.
Grafiske elementer som alle kan bruke:
Trykk på lenkene under og lagre bildefilen.
Musikkorpsenes år 2018 – Hovedlogo
Musikkorpsenes år 2018 – avlang hovedlogo
Musikkorpsenes år 2018 – Coverbilde til Facebook – både side, gruppe og arrangement
Plakatmaler
Mal for plakat A3 – skolekorps
Mal for plakat A4 – skolekorps
Mal for plakat A3 – voksenkorps
Mal for plakat A4 – voksenkorps
Filmer
Musikkorpsenes år – Åpningsfilm lang versjon
Musikkorpsenes år – Åpningsfilm kort versjon
Musikkorpsenes år – Animasjonsfilm 30sek
Musikkorpsenes år – Animasjonsfilm 3min
Facebook-ramme
NMF har laget sin egen facebook-ramme i forbindelse med Musikkorpsenes år 2018. For å bruke rammen gjør du følgende:
– Hold musepekeren over profilbildet ditt
– Trykk på «Oppdater profilbilde» og deretter «legg til ramme».
– Søk etter nmf, eller musikkorpsenes år i søkefeltet. Finn rammen og trykk på den. Juster bildet om nødvendig og trykk «bruk som profilbilde». NB! Rammen står automatisk på «bytt tilbake til forrige profilbilde om 1 uke» – dette kan endres om ønskelig ved å trykke på den lille pilen. Her får du flere alternativer.
Retningslinjer ved bruk av NMFs logoer:
Logosymbolet er selve grunnformen i NMFs profil. I tillegg til at symbolet har grunnformen til mange instrumenter, gir det også assosiasjoner til lydsignaler og formidling, ekspangsjon og utvikling, ringvirkning og påvirkning, mål og møtested. NMFs symbol må aldri deles opp, forvrenges eller endres på andre måter.
Logoen består av symbol og navnetrekk i et fast definert forhold.
Det er ikke tillatt å forandre elementenes innbyrdes forhold eller grafiske form. Formater og komposisjoner gir ulike behov, og de to logoene gir stor fleksibilitet. Bruksområdet avgjør hvilken logo som skal brukes. Logoen skal alltid plasseres slik at den ikke forstyrres av konkurrende grafiske elementer.
Vær sikker på at du har nok rom rundt logoen, minimun X-høyden (NMF) på alle sider.
Konsertplanlegging
Planlegging og markedsføring er vesentlig for at konserten skal være en positiv kraft i korpshverdagen. Jobben starter egentlig allerede når repertoaret settes, selv om det kanskje ikke en gang er fastsatt noen tidspunkt for en konsert.
Her kan du laste ned noen tips til hvordan du kan få maksimalt ut av korpskonserten din
Hvordan opprette mediekontakt?
For å få publisitet om korpset ditt og arrangement dere planlegger, er det viktig å ha/få kontakt med din lokale avis, radio og eventuelt nettsted.