Her finner du nyttige metoder, repertoar og litteratur som er relevant for dirigenten.
Se fanene under for repertoar og metoder, litteratur og forskning.
Filmer om korpsinstrumenter
Maler
NMF har i samarbeid med Universitetet i Stavanger utarbeidet maler som kan bidra til god struktur i korpsopplæringen. Med gode planer foretar man bevisste valg, får oversikt og kontroll og vil dermed få mer overskudd til innstudering og formidling av musikken til musikantene.
MOOC -Åpent tilgjengelig fagstoff
Universitetet i Stavanger (UiS) tilbyr Digitale dirigentstudier og Digitale skolekorpsstudier for dirigenter. MOOC´en i studiet ligger åpen og er tilgjengelig på UiS sine sider:
Her finner du Digitale dirigentstudier.
Her finner du Digitale skolekorpsstudier.
Her finner du også ConductIT.
Repertoar og metoder
Som dirigent er repertoaret ditt viktigste verktøy. Ved å tilpasse stemmene til musikantene kan du sørge for flere mestringsopplevelser og et bedre musikalsk resultat. Finn tips til hvordan du kan tilpasse musikk til dine musikanter og ditt korps i artikkelen: Tilpasse, arrangere og komponere for flere nivå samtidig
I denne artikkelen beskrives noen inkluderende metoder i prosessen med å innstudere musikk på øvelser med musikanter med ulike behov, læreforutsetinger og ulikt nivå: Inkluderende metoder i innstudering av musikk
NMF arbeider for å løfte frem et godt pedagogisk repertoar som gir vekst og motivasjon for skolekorps og aspirant-/juniorkorps. NMF har gjennom mange år bestilt verk for janitsjar og brass band av sentrale norske samtidskomponister. Mange av verkene har vært brukt som pliktnummer i NM brass, og flere av verkene har kommet på standardrepertoaret for voksenkorps.
Stronger together
Norges Musikkorps Forbund ønsker å bidra til å utvikle korpsrepertoaret. Med støtte fra Norsk musikkråd – Frifond kompetanse og aktivitet og Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) har NMF nå gleden av å gi ditt korps verket Stronger together av Svein Henrik Giske til fri nedlasting. Verket inneholder musikk fra ulike land bundet sammen med et norsk refreng. For tilgang til noter, lydfil og filmer med pedagogisk veiledning klikk deg inn i denne saken:
Ulike nivå sammen
Samspill på tvers av ulike nivå kan ikke minst gi flotte musikalske og lærerike musikkopplevelser, men også være med på å skape gode overganger i korpset.
Alle spiller
Her finner du syv arrangement for korps. Alle spiller arrangementene skal være en brobygger mellom de med lite eller ingen erfaring med korps og de som spilt en stund i korps.
New Kids on the Block
I forbindelse med Musikkorpsenes år 2018 bestilte NMF Sør et verk av Haakon Esplo for aspirantkorps- og/eller juniorkorps-solister sammen med hovedkorps eller voksenkorps. Klikk her for å lytte til lydfiler og laste ned noter gratis. Her ligger også lydfiler uten solo-stemmene slik at aspiranter og juniorer kan trene med komp for seg selv.
Ja vi elsker
Her finner du noter til David Hveems arrangment av Ja, vi elsker med stemmer også for aspiranter/juniorer. Til dette arrangementet er det også laget melodistemmer til alle instrumenter. Skal kun aspirant/juniorstemmene benyttes, er det viktig å la noen få melodistemmen slik at det blir med melodi hele veien. (Av hensyn til å skape enkle stemmer for hvert enkelt instrument mangler det noen takter om en ikke tar med noen på melodistemmen.)
Her er lydfil av hovedkorpsversjonen:
Her er lydfil av aspirant/juniorversjonen med melodistemme:
Innspillingen er gjort med Kongelige norske marines musikkorps av Grong musikkproduksjon.
Litteratur
Korps og kulturskole, artikkel
Birgitte Grong har skrevet en artikkel om kulturskolens nye rammeplan og hvordan korpset kan bidra til bedre samarbeid med kulturskolen: Nøkkel til suksess I teksten finner du også linker til flere relevante tekster i forbindelse med korps og kulturskolesamarbeid.
Suksessfaktorer i skolekorps, sluttdokument
NMF samlet 25 skolekorpsdirigenter fra hele landet i perioden 2013-2015, som hadde hatt suksess over tid, for å finne og kvalitetssikre suksessfaktorer, og bidra til utvikling av nåværende og fremtidige skolekorpsdirigenter. Det er laget et dokument som har en del råd og tips for skolekorpsdirigenten som er verdt å lese. Her kan du laste ned sluttdokumentet: «Dirigentnettverket for skolekorpsdirigenter 2013-2015».
NMFs emnehefter (PDF – gratis nedlasting)
- Korpsdirigenten 1
- Korpsdirigenten 2
- Helge Haukås: Taktering
- Harry Rishaug: Musikkpedagogisk planlegging
- Harald Jørgensen: Øving
Sluttrapport: Ungdom og medbestemmelse (oppdatert)
Skolekorps
- Scott Rush, Emily Wilkinson, Jeff Scott : Habits of a successful middle school band director
- Eva Nivbrant Wedin: Spela med hela kroppen
- Gunilla Guvå: Från jag till vi
- Leif Johansson: Ensembleledning: Ledarskap i mindre musikgrupper
Annen litteratur
- Teaching Music through Performance in Band (amerikansk bok- og CD-serie)
- Peter Ettrup Larsen: Mød dirigenten (dansk)
- John E. Williamson: Rehearsing the Band
DVD
- Denise Ham: The Craft of Conducting (2 DVD-er)
Forskning
«Om vi vinner får vi Pizza» – om konkurransar
Pål André Grimstad Worren kjem frå Hareid på Sunnmøre, men har i lang tid budd og studert i Oslo. Han har virka som korpsmusikant og seinare også dirigent frå han var liten, og mange vil også kjenne han som konferansier ved ei rekke korpsarrangement.
Oppgåva «Om vi vinner får vi Pizza»- ei kvalitativ studie som tek for seg korleis ein bruker og kan bruke konkurransar som ein del av det faglege og pedagogiske opplegget i skulekorps, og diskuterer kva innverknad dette kan ha på korpset.
Lenke til oppgåva:
https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/handle/11250/2687106
«Og så skal det være god musikk» – om repertoar
Anna Kirstine Aarsland er frå Frøyland på Jæren, og er også oppvaksen i korpsrørsla. I Oslo har ho studert og arbeidd sidan 2012. Hennar masteroppgåve har tittelen «Og så skal det være god musikk» og er ei diskursanalyse av dei forståingane skulekorpsdirigentar og forlag har av kva som er «et godt skulekorpsrepertoar».
Lenke til oppgåva:
https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/handle/11250/2687147
«Profesjonsforståelser hos skolekorpsdirigenter» – om dirigentrolla
Magnus Johnsen Sandåg er ein korpsdirigent og kulturskolelærar frå Bodø, men bur og jobber no i Porsgrunn. Har skrive oppgåva «Profesjonsforståelser hos skolekorpsdirigenter», der han gjennom intervju med 10 skulekorpsdirigenter ser på haldningane som finst i dette feltet til dirigentyrket som profesjon.
Lenke til opgåva:
https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/handle/11250/2687523
«Å finne en balanse» – om foreldremedvirkning
Torunn Elisabeth Bachmann, skulekorpsdirigent i Alver kommune har skrive oppgåva «Å finne en balanse». I oppgåva ser ho på korleis foreldre kan medvirke i egne barns begynneropplæring i skulekorps, og samarbeidsformer mellom foreldra og skulekorpsdirigenten i høve til dette.
Lenke til opgåva:
https://hvlopen.brage.unit.no/hvlopen-xmlui/handle/11250/2660840