Digitale Dirigentnettverk

Påmelding her.

Back to basics – Song and winds – Få det ønsker ut av messingen!
Søndag 25. august kl. 19.30-21.00

Jonas Haltia har siden 1990 vært ansatt som trompetist i Oslo Filharmoniske Orkester. Han er også 1.amanuensis i trompet ved Norges musikkhøgskole og hovedlærer i trompet med Musikhögskolan Ingesund i Sverige.Han er født i Karlstad i Sverige. Han har studert ved musikhögskolan i Göteborg for Bengt Eklund og i London etter tilldeling av Kungliga musikaliska akademins store utenlandsstipend. Han har også studert privat i New York og Chicago for bl.a. Philip Smith og Arnold Jacobs. Før han blev ansatt i Oslo-Filharmonien var han i fem år alternerende solotrompetist i Norrköping Symfoniorkester. Han har vært solist med orkestre og hatt egne recitals med piano/orgel både i Norden og i Tyskland og England. Jonas kan høres på hans solo-CD ”Pebbles” innspilt med organisten Inger Lise Ulsrud og hans siste CD ”Woven Brass” med musikk av Morten Christophersen.

Hvordan få mest mulig ut av korpset? Hvordan engasjere hele bygda?
Søndag 29. september kl. 19.30-21.00

Svenna Koppang startet i korps på kornett som 9-åring og byttet til trompet da han startet på Toneheim Folkehøgskole. Deretter gikk veien videre til Hans Majestet Kongens Garde, så musikk grunnfag og mellomfag ved Høgskule Stord/Haugesund. Videre studerte Svenna utøvende studier ved University of Salford – Bachelor og Master. Svenna har også Digitale dirigentstudier fra Universitetet i Stavanger. Han har undervist/dirigert i over 20 år og kombinerer faste jobber i kulturskoler med freelance oppdrag. – Spilt i alt fra korps, orkester, større oppsetninger og band og benyttet både solist og dirigent. Svenna ivrer for korps som balanserer høgt nivå og gode opplevelser for musikantene og at det skal være rom for alle.

Hvordan får man til musikalsk utvikling og vekst i korps?
Søndag 27. oktober kl. 19.30-21.00

David Morton bor på Brøttum, Innlandet og jobber som frilansdirigent og musikkonsulent for NMF Innlandet. Han er utdannet ved Royal Northern College of Music i Manchester, UK og tidligere spilte prinsipal kornett i Eikanger-Bjørsvik Musikklag. Siden 2018 han har jobbet med tre forskjellige korps som har rykket opp til Elitedivisjon i NM Brass og har lykkes med å hjelpe ulike korps til å finne felles mål og fornuftige måter å samarbeide for å oppnå målene sine. I foredraget forteller han om  hvordan han jobber med mennesker, forventnings-avklaringer og kynisk planlegging av sesong-planen og repertoar for å lykkes i dette arbeidet.

Hvordan takle og bygge den mangfoldige gruppa med musikanter under øvelsen?
Søndag 24. november kl. 19.30-21.00

Birgitte Grong bor i Skien, er utdannet musikkpedagog ved Norges Musikkhøgskole, og har videreutdanning fra Musikhögskolan i Göteborg, NTNU avd. for musikk i Trondheim, samt fra Høgskolen i Telemark i utøvende, ensembleledelse, kulturformidling-/ ledelse og nettopp avsluttet masterstudier i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole. Hun har mange års erfaring med ulike arbeidsoppgaver i kulturskoler og korps, og er medforfatter i ressursheftet Blanda drops for ferske musikanter som er beregnet på dirigenter. Hun er i dag ansatt som nasjonal musikkonsulent i Norges Musikkorps Forbund (NMF) og aspirant- og juniordirigent i Skiens skolemusikk. Birgitte har vært med på å bygge opp flere studier for korpsdirigenter og selges ut av sin stilling i NMF for å undervise i korpsdidaktikk ved Musikhögskolan Ingesund, Norges musikkhøgskole og ConductIT skolekorps, Universitetet i Stavanger.

Digitale Dirigentnettverk foregår i Zoom. Link kommer til de som melder seg på.
Påmelding til Digitale Dirigentnettverk her.

Fysiske Dirigentnettverk

Hordaland: Desember. Nærmere informasjon kommer.

Innlandet: Nærmere informasjon kommer.

Nord-Norge: Bodø 14. juni. Finn info her.

Nordvest: Nærmere informasjon kommer.

Rogaland: Nærmere informasjon kommer.

Sør: Sørkonferansen 11.-12. januar 2025.

Trøndelag: Hellsymposiene 17.-19. januar 2025.

Øst: Oslo kulturskole fredag 11. oktober. Nærmere informasjon kommer.

dirigentnettverk

dirigentnettverk

Dirigentnettverk er en del av Dirigentløftet og er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.

Se her for å finne flere kurs og kursløyper i Dirigentløftet.

I 2015 samlet NMF 25 skolekorpsdirigenter fra hele landet, som har hatt suksess over tid, for å finne og kvalitetssikre suksessfaktorer, og bidra til utvikling av nåværende og fremtidige skolekorpsdirigenter. Resultatet kan du lese her: Dirigentnettverket-sluttdokument

Er du interessert i å studere korpsdirigering? Sjekk ConductIT ved Universitetet i Stavanger og  Musikhögskolan Ingesund