Eikanger-Bjørsvik Musikklag beholdt tittelen som norgesmester for brassband da de i kveld ble kåret til vinner med trygg margin. Korpset fra Nordhordland hadde en flott fremførelse av pliktnummeret på fredagskvelden, noe som resulterte i hele 98 av 100 mulige poeng! Da de i selvvalgt-avdelingen på lørdag toppet det med en musikalsk opplevelse som scoret 99 poeng, var det ingen tvil hos dommerne.

At det er jevnt i toppen vet vi fra før, og årets mesterskap var intet unntak. Med 96,75 poeng gjenerobret Manger Musikklag 2. plassen fra Stavanger Brass Band, som tok den siste pallplasseringen foran Oslo Brass Band.

– Det er helt sykt, jubler styreleder Stig Ryland fra EBML.
– Vanvittig deilig, for det er så tett og høyt nivå i Norge. Det å gå til topps i NM i år er helt vanvittig, smiler Ryland.

I tillegg ble Krohnengen Brass Band tildelt Komponistforeningens hederspris for beste fremføring av et norsk verk. Det var komponistforeningen selv som sto for kåringen, og tok utgangspunkt i korpsenes fremføring av pliktnummeret Aubade.

Lokale vinnere i 1. divisjon

I 1. divisjon gikk Musikkorpset Gjallarhorn fra Rogaland av med seieren med 95,5 poeng. De snek seg foran Oslofjord Brass, kun et halvt poeng bak. Trøndelags Ila Brass Band gjentok tredjeplassen fra i fjor, halvpoenget bak østlendingene.

– Hele resultatlisten finner du her

Høye poengsummer i toppen

I 2. divisjon gjorde Hordalandskorpsene rent bord. Oster Brass slo til med 94 poeng, to poeng foran Tertnes Amatørkorps 92 og Manger Old Star 91,5 p.

I 3. divisjon gikk Fjell Brass av med seieren, med knallsterke 96 poeng. Stangaland Brass fulgte med 95 poeng, mens Follesø Musikklag tok tredjeplassen.

– Se bilder fra mesterskapet på Facebook

I 4. divisjon gikk Stavanger Kommunes Korps helt til topps. Med 94 poeng slo de Krohnengen Old Stars og Kjølsdalen Musikklag med henholdsvis ett og to poeng.

I den siste divisjonen 5. divisjon vant Randaberg Musikkorps fra Rogaland med 94 poeng, to poeng foran Frei Hornmusikk. Rosendal Musikklag knep tredjeplassen med 91 poeng.

Vi gratulerer alle bandene med framifrå innsats og godt lag i helgen!

EBML mottar hyllest etter sitt selvvalgte nummer.