Stein Skorpholm er for mange kjent som programleder under sendingene fra NM brass og NM janitsjar. I tillegg er han mye brukt som konferansier på korpskonserter i Bergensområdet. Eirik Gjerdevik har siden 1996 vært fast ansatt som tubaist i Sjøforsvarets musikkorps . Han spiller også i Bjørsvik Brass og har dirigert en rekke korps. Sammen skal de sørge for å lokke korpsinteresserte til å lytte til Ambis, som vil komme med en ny episode hver 14. dag.

– Vi har valgt å kalle første episode for Oppstart, en tittel som gir assosiasjoner til at korpsene akkurat har startet opp igjen. Det skal vi snakke den del om, i tillegg er det jo oppstart av den første korpspodkasten, og det vil heller ikke gå upåaktet hen, sier Stein Skorpholm som gleder seg voldsomt til første sending.

Riktig timing

Også NMFs kommunikasjonssjef, Håkon Mogstad, gleder seg til første sending.

– Vi kommer til å sende åtte episoder i høst, og de vil bli direktesendt annenhver torsdag kl 16. De som vil se «TV-versjonen» kan enten se det på livestream.com/nmf eller se det på vår facebookside. Kort tid etter sending vil sendingen være tilgjengelig på alle podkastplattformene, og da kan man høre Ambis når det måtte passe.

Mogstad kan også røpe at det blir interessante gjester i studio, men ikke før i andre sending.

STUDIO: Lyden skal bli bra i den nye podkasten som starter 3. september.

– Først må jeg få skryte litt av studioet som gode medarbeidere har laget i stand. Det ser skikkelig lekkert ut. I sending nummer to kommer musikksjef Rune Hannisdal på besøk i studio, så vil vi plukke gjester etter hva som er aktuelt utover høsten.

– Hvorfor kaller dere podkasten for Ambis?

– Mange husker sikkert navnet fra medlemsbladet vårt, så det vekker litt assosiasjoner. I tillegg er det et såpass mye brukt begrep at det i sum er dekkende for en podkast som skal handle om korpslivets ulike fasetter.

– Hvorfor skal NMF drive med podkast?

– Vi har lyst å formidle en del korpsstoff i et format der folk forhåpentligvis kjenner seg igjen og vil nikke gjenkjennende. Vi har også troen på at programlederduoen kan få latterdøren på vid gap ved enkelte anledninger. Kort sagt er podkasten et supplement til våre andre kommunikasjonsplattformer, og vi har tro på at tidspunktet er riktig, sier Mogstad.

Dersom du vil se Ambis i «TV-format» kan du gå via denne lenken: http://livestream.com/nmf