Etter 562 dager med nedstenging og smittevern, ser festivalledelsen i BrassWind frem til å invitere publikum til Lungegaardens Kulturarena i Bergen for å oppleve ny musikk, skrevet for korps og ensembler. På scenen står alt fra unge medlemmer i Manger skulemusikklag og musikklinjeelever fra Langhaugen videregående skole, til profesjonelle musikere i Sjøforsvarets Musikkorps.

BrassWind er en musikkfestival for messing-, treblås- og slagverkinstrumenter. Her møtes profesjonelle musikere, de fremste amatørmusikerne i landet og nyskapende korpsmusikanter, skriver festivalen på sine nettsider. Initiativtaker og kunstnerisk leder, Torstein Aagaard-Nilsen, utdyper:
– De siste årene har festivalen blitt en plattform for profesjonelle musikere. Fredagen åpnes programmet med Sjøforsvarets Musikkorps. Amatørkorps og skolekorps er grunnfjellet i festivalen og på søndag får publikum konserter med Hetlevik Musikklag og Radøy Brass & Manger skulemusikklag.

Festivalen ønsker også å eksperimentere med og introdusere nye kombinasjoner.
– Ett år hadde vi for eksempel en fiolinsolist foran et korps, sier Aagaard-Nilsen.

Torstein Aagaard-Nilsen er initiativtaker og kunstnerisk leder. Foto: privat

For norske komponister har det blitt kult å ta imot en korpsbestilling.

Variert program

Festivalsjef Ida Hjelmeland frister publikum med et variert program.
– I år får du alt fra bronselurer, som er et oldtidsinstrument, til en stor multimediaproduksjon. I tillegg er det korps i vanlig format, både brass og janitsjar. Skolekorpsmusikanter og mindre ensembler er også med på festivalen. Her er det noe for alle.

Lørdagen avsluttes med konsert av Manger Musikklag. Her skal de fremføre et bestillingsverk til festivalen skrevet av Craig Farr, som er utøvende slagverker i Sjøforsvarets Musikkorps. I tillegg blir det urfremføring av et stykke skrevet av 20 år gamle Jonas Puntervoll, som i dag er solotubaist i Manger Musikklag.

– Skolekorps spiller ofte tradisjonell brass- eller janitsjarmusikk, så for flere skolekorpsmusikanter er dette noe annet enn det formatet de vanligvis opptrer i. Vi får tilbakemeldinger på at det er befriende å finne ut at det finnes flere måter å uttrykke musikk på og mange som kommer tilbake til oss med nyskrevet musikk ble først kjent med BrassWind som skolekorpsmusikant, forteller Ida, som gjennom å være musikant i Manger Musikklag, har vært tilknyttet festivalen siden 2010.

Under BrassWind kan du oppleve alt fra skolekorps til profesjonelle aktører. Foto: privat

Er du i Bergen? Festivalsjef Ida Hjelmeland kan love at det er godt og varm i Lungegaardens Kulturarena, til tross for dårlige værmeldinger. Billetter kjøper du her og fullstendig program eller veibeskrivelse finner du på Facebook eller festivalens hjemmeside

– Vi løper rundt i lånte fjær

– Mens det øvrige musikklivet får nyskrevet musikk og medieomtale, blir spilt på radio og får anmeldelse av konserter, blir korps ofte sett på som et sosialt fenomen. Dette ønsker vi i BrassWind å gjøre noe med og gjennom helgen får publikum oppleve ny musikk som er skrevet til ensemblet.

Dette er tydelig noe Torstein, kjent som komponist og dirigent, brenner for. Aagaard-Nilsen har vært dirigent for skolekorps og amatørkorps. Han har også skrevet pliktnummer for NM og EM brass og er styremedlem i Norsk Komponistforening.

– Når vi spiller korpsmusikk, spiller vi egentlig pop og rock i arrangert utgave. Marsjen som musikkform er et genuint korpsmusikkuttrykk ettersom den er komponert for korps. Men da korps ble stort utover Europa ble det spilt overtyre og opera, arrangert for korps, og den norske janitsjartradisjonen tviholder på lett og svingende musikk. Er dette korpsmusikk eller løper vi rundt i lånte fjær, spør Torstein retorisk.

– Under BrassWind kan du oppleve hele 15 urframføringer. Musikken vil ha ulike stiltrekk og kan minne om jazz eller filmmusikk, det bestemmer komponisten, men den skal være original for besetningen, fortsetter Aagaard-Nilsen.

En av komponistene du kan høre i helgen, er 82 år gamle Ketil Hvoslef, Harald Sæveruds sønn. Han er invitert til å komponere et verk til Sjøforsvarets Musikkorps og samarbeidet mellom forsvarskorpset og komponisten vil fortsette.

– Etter 2004 har vi sett en økning i nye verk for korps. For norske komponister har det blitt kult å ta imot en korpsbestilling, sier Torstein.

Er dette korpsmusikk eller løper vi rundt i lånte fjær?

Feirer gjenåpning med festival

Musikksjef i NMF, Rune Hannisdal, gleder seg til å høre på ny, norsk musikk denne helgen. Han roser Torstein Aagaard-Nilsen og Manger Musikklag for initiativet.

– Dette er en fantastisk arena for å presentere ny, norsk musikk. Det unike med BrassWind er kombinasjonen mellom skolekorps og profesjonelle aktører. Torstein har tatt en aktiv holdning i å skrive for korpsmediet og vi i NMF er glad for at Manger Musikklag tar en rolle for å spre og vise frem ny musikk.

Rune håper arrangement som BrassWind vil inspirere korpsene til å bestille ny musikk.

– Det å «ufarliggjøre» det å spille ny musikk og være åpen for nye uttrykk er viktig for utviklingen av korpsbevegelsen. Barn og unge er mottakelige for ny musikk, og skolekorpsdirigenter behøver ikke bekymre seg for å programmere musikk med et annet tonespråk enn det tradisjonelle. Her er BrassWind og Manger Musikklag foregangsmodeller. De som tar turen i helgen kommer til å få fantastiske konsertopplevelser.

Arrangørene selv er stolt av å presentere en arena der de satser tungt på ny musikk for brassband og andre typer sammensetninger.

– Det er meldt regn i Bergen, så vi ønsker alle velkommen inn i varmen i Lungegaardens Kulturarena. Her blir det hyggelig atmosfære og mye god og ny musikk, avslutter Ida, som håper flest mulig vil feire gjenåpning med gjengen i Manger Musikklag.

Gleder seg til å arrangere festival uten restriksjoner: Ida Hjelmeland ønsker publikum velkommen til Lungegaardens Kulturarena. Foto: Ashley Elliott