Blåsemafian har gått fra å spille for artister, til å jobbe med artister.

Lidenskap for blåserekke

Blåsemafian består av Jørgen Lund Karlsen, saksofon, Sigurd Evensen, trombone, og Stig Espen Hundsnes, trompet. De fant hverandre i studietiden på Norges Musikkhøyskole, hvor de delte en lidenskap for blåserekke. Nå er de ett av landets mest anerkjente blåserekker og er kjent fra programmer som Stjernekamp og Hver gang vi møtes. De har spilt og turnert med artister som Marcus og Martinus, Klovner i Kamp, OnklP og Cezinando. I MGP deltar de med låten ”Let Loose” sammen med vokalisten Hazel.

Fellesskap, samhold og mestring

Låtbidraget ”Let Loose” er en moderne EDM-låt, med klare soulreferanser og med blåseinstrumenter som det bærende elementet. ”Let Loose” er også navnet på en nasjonal, verdiskapende bevegelse, skapt i samarbeid med NMF.

– Vi vil bruke vårt MGP-bidrag til å fronte våre verdier, som stammer fra korpsbevegelsen: fellesskap, samhold og mestring, forteller musikerne.

Takker skolekorpset for utviklingen

Gruppens medlemmer er alle vokst opp i musikalske familier.

– Jeg har alltid vært musikkinteressert og i korpset var det et stort fellesskap, sier Jørgen.

– Korpset hadde et positivt og utviklende miljø. Det var godt samhold og god kultur, samtidig som det var utfordrende musikalsk. Jeg hadde ikke vært den musikeren jeg er i dag hvis det ikke var for korpset og alle de flotte menneskene der som støttet meg, forteller Stig Espen.

Musikk er livet

Det har aldri vært noe spørsmål om å drive med noe annet enn musikk.

– Vi har alle hatt et mål om å være utøvende musikere. Vi vil spille mest mulig!

De kan fortelle at de har spilt musikk i alle sjangre, alt fra musikaler til rockeband, pop og klassisk. Med bakgrunn fra korps er terskelen for å prøve ut nye musikkstiler lav.

– I korps spilles det mye forskjellig musikk. Der får man en allsidighet som man ikke får noen andre steder.

Nytt låtrepertoar

Som en del av «Let Loose”-bevegelsen har Blåsemafian arrangert noter på MGP-bidraget for janitsjarkorps, brassband og skolekorps. På sikt har de som mål å gi korpsene et nytt, inspirerende og moderne låtrepertoar. HMK Gardens musikkorps er også med i bevegelsen.

– De er forbilder og viser bredden i korpsbevegelsen.

Bidrag fra korps og Garden

HMK Gardens musikkorps har, i likhet med korpsmusikanter i alle aldre, sendt inn musikalske filmsnutter der de spiller låten. Dette er bidrag som skal inkluderes i MGP-sendingen. Men før lørdagens del-finale ser guttene frem til å møte drillere og korpsmusikere fra hele landet og sammen spille og danse ”Let Loose”.

– Vi gleder oss til å samle hundrevis av korpsmedlemmer til en stor Zoom-session. Denne vil vi bruke til å videreføre og sette fokus på det fantastiske fellesskapet som står sterkt, til tross for nedstenginger og restriksjoner.

DU er invitert til å bli med i kveld: 13 januar kl. 18-19.

Lover et fyrverkeri av et show

Gjennom pandemien har gruppen skrevet og produsert nytt materiale til sitt kommende album, ”Values”, som slippes i 2021. Men først er gjengen klar for del-finale i Melodi Grand Prix.

– Det blir et fyrverkeri av et show! Vi håper alle der hjemme reiser seg opp av sofaen, blir med på festen og stemmer oss frem til en nasjonal finale!

Blåsemafian er med i første del-finale som sendes på NRK, lørdag 16. januar!

Vi sier LYKKE TIL!!!

Se hvordan «Lets Loose» ble til på Facebooksida til Blåsemafian.