– Vi klarte ikke å snakke. Vi bare hylte av glede, sier kaptein Annebeth Persson til Sunnmørsposten.

– Alle gråt så tårene trillet. Det var ikke før etter at vi hadde vært på pallen at vi greidde å si noe. Vi er fortsatt helt overlykkelige, sier kapteinen på vegne av europamestrene i Parade Corps junior.

Surrealistisk

Trener Ida Kleiven Wågsholm i Spjelkavik Drill sier det er litt surrealistisk.

– Det var helt fantastisk, nesten utrolig. Det går ikke helt opp for oss fordi det er så stort. Vi er strålende fornøyd. Etter så mange timer jobbing er det ekstra kjekt å få uttelling. Nå må vi la det synke inn. Norge var generelt veldig gode i år med mange på pallen og det er stas. For vår del er vi på den internasjonale pallen fire år på rad, og nå fikk vi den sjette. Det er jo historisk. sier hun.

I dag, mandag har de en hviledag i Italia. Når de kommer hjem er det fullt fokus på EM i Twirling som går av stabelen i påska, også det i Italia. Der stiller Spjelkavik med 8 eller 9 starter.

– Det er veldig gøy å kunne være med begge plasser.

Norge var gode

Alle Norges bidrag i europamesterskapet har skapt mye positiv oppmerksomhet. Andre nasjoners presidenter i forbundet har kommet bort til de norske for å skryte, andre lands utøvere har strømmet på for å ta bilder med norske drillere. Dette har vært tidenes beste norske resultater i EM Majorettes, med Spjelkavik drillklubbs førsteplass i Parade Corps junior som kronen på verket.

Medaljedryss til norske tropper

I tillegg ble det sølv til både Kringsjå drilltropps Exhibition Corps juvenile, Spjelkavik drillklubbs Exhibition Corps junior og Sveio drilltropp i Accessories Corps senior. Bronsen sikret Skedsmo Drill i Exhibition Corps senior.

110 norske drillere blir fotografert med pokalene Foto: Olav Morten Høidahl

Drillerne fra Spydeberg skolekorps fikk en flott 4. plass i Accessories Corps juvenile, og de yngste Spjelkavik-drillerne tok 4. plassen i Parade Corps juvenile. 5. plass fikk både Grande drilltropp i Traditional Majorettes Corps senior og Skedsmo Drill i Parade Corps senior. Debutantene fra Florø Drill fikk en flott 5. plass av 7 totalt i Traditonal Majorettes Corps juvenile. Samtlige norske tropper fikk høye poengsummer og gode dommerkommentarer.

Her kan du se video fra Florø sin opptreden

NMF gratulerer!

– Takk til alle norske utøvere for at de har representert Norge og NMF/NBTA Norway på en fantastisk måte. Vi håper turen ga mersmak og at alle har blitt inspirert og motivert. Lykke til med forberedelsene fram til neste års EM-uttak, sier nasjonal drillkonsulent Ingrid Yerlikaya.

Da skal EM Majorettes arrangeres i Crawley, England.