Tidligere i år annonserte vi at i forbindelse med Kvinnedagen skulle Tryg Forsikring, i samarbeid med Norges Musikkorps Forbund, dele ut tre stipender til kvinnelige dirigenter med fremtidsplaner. Hvert stipend er verdt 20.000 kroner, og skal fungere som en bidragsyter til videre utvikling av dirigentkarrieren. Etter å ha gått gjennom 19 flotte søknader landet juryen på disse tre flotte vinnerne.

Heidi Synnøve Lien

Heidi er en av tre vinnere av stipendet. (Foto: privat)

Heidi Synnøve Lien har mastergrad i musikkvitenskap, i tillegg til praktisk-pedagogisk utdanning. Hun startet sin dirigentkarriere i 2022, da hun fikk sin første dirigentjobb i skolekorps. Hun fant raskt ut at dette var det hun var ment for å jobbe med, og etter kort tid landet hun jobb i to korps til.

«Jeg tenker hele tiden på at jeg ikke kan tro hvor heldig jeg har vært som får lov til å jobbe med noe som er så gøy! Jeg jobber med alle nivåer, fra aspirant til hovedkorps, og jeg synes det er så fantastisk givende å få bidra til å skape musikkglede videre til de neste generasjonene! Jobben kombinerer det beste fra flere verdener. Man får være pedagog, musiker, støttespiller og kreativ leder»

Beate-Iren Gråberg

Beate skal bruke stipendet til å videreutvikle seg som dirigent. (Foto: privat)

Beate-Iren Gråberg er utdannet adjunkt, og jobber for tiden som dirigent og musikklærer på Øyer Kulturskole. Hun har også jobbet som skolekorpsdirigent i noen år. Hun studerer Digitale Dirigentstudier ved Universitetet i Stavanger, og har tenkt å fortsette med videre dirigentstudier etter dette.

«Fremtidsplanene mine er å fortsette som dirigent. Jeg elsker musikk og vil dele mitt musikalske engasjement med andre. Jeg vil fortsette å kunne bruke de pedagogiske kunnskapene mine til å veilede barn inn i en korpsverden der alle er inkludert og likeverdige.  Der de blir presentert inn i et miljø hvor de møter musikk av ulike sjangre, og motiveres og engasjeres til å drive videre med musikk.»

Elin Gripstrand

Vår tredje vinner i full sving som dirigent. (Foto: privat)

Elin Gripstrand er i gang med Bachelor i orkesterdirigering ved Norges Musikkhøgskole i Oslo, og har vært en del av korpsmiljøet fra ung alder. Hun begynte sin dirigentkarriere i militærkorps i Sverige som 19-åring, og holder fremdeles på med dette til tross for en påtvunget pause under pandemien. I tillegg til studier er hun også frilans-dirigent for ulike korps.

«Jeg ønsker å være et godt forbilde for musikere i alle aldre som ønsker å begynne i korps, og bidra til utvikling og bevaring av den gode korpstradisjonen. Det er viktig for meg at korps fortsetter å blomstre som en del av vårt samfunn, og dette ønsker jeg å bidra til med min kunnskap».

Ekstrapremie

I tillegg til de tre heldige vinnerne av hvert sitt stipend på 20.000 kroner besluttet også juryen å gjøre litt stas på en søker til ved navn Lotte Kaspersen. Hun er bare 18 år gammel, og har fått stigende interesse for dirigentyrket i løpet av hennes 11 år i Jåtten Skolekorps. Hun har deltatt på dirigentkurs under NMF sine sommerkurs, og har fått prøve seg som dirigent på et par konserter.

Lotte vinner gratis mat og kurs på dirigentuka, som arrangeres i Stavanger 7-11 august.

Lotte Kaspersen vinner gratis kurs på Dirigentuka 2023 (foto: Privat)

Mange gode søknader

Juryen bestod av Birgitte Grong, Guro Ansteensen Haugli og Thor R. Hansen, alle fra NMF. De forteller at det var en vanskelig oppgave å velge tre vinnere blant så mange gode søkere.

– Det var svært tett mellom kandidatene, men de som trakk det lengste strået var de som hadde den beste argumentasjon og plan for sin videre personlige utvikling, og planer for sine bidrag fremover,  sier jurymedlem Thor R. Hansen.

God samarbeidspartner

En av NMF sine største samarbeidspartnere er Tryg Forsikring, som har finansiert disse stipendene. De håper at støtten disse dirigentene får vil bidra til deres personlige utvikling og til å øke andelen kvinnelige dirigenter her til lands.
– Søknadene var inspirerende å lese og vi glad stipendet kan hjelpe til videre utvikling av kvinnelige dirigenter, sier Håkon Losnedal fra Tryg.

Les mer om NMF sitt samarbeid med Tryg forsikring, og hvilke fordeler det gir våre medlemmer her.

På vegne av Norges Musikkorps Forbund og Tryg Forsikring gratulerer vi de flotte vinnerne, og ønsker de lykke til videre med dirigentkarrieren!