Hordablæsten 2024 - Deltakerinfo
13Apr.
Når: 13. og 14.april 2024
Hvor: Grieghallen og Bergen Private Gymnas
For hvem: Konkurranse for skolekorps, juniorkorps, generasjonskorps, ensembler og solister. Aspirantworkshop for de yngste musikantene.
Resultater: Resultater Hordablæsten 2024
Fakta:
2 utsolgte festkonserter med Krohnengen Brass Brand
2908 solgte billetter, 78 korps på scenen, 194 solister, 58 ensembler og 250 aspiranter!
Bilder lørdag kan lastes ned her fra: Bilder lørdag Husk å akkrediter DUODUO
Bilder søndag: kommer
Publikumsbilletter
Publikumsbilletter til konkurransen finner du HER.
Publikumsbilletter til festkonsert søndag finner du HER.
Festkonsert lørdag er utsolgt
Viktige frister
- Søndag 04.februar 2024: Påmelding og innsending av deltakerliste
- Søndag 03.mars 2024: Innsending av noter og øvrig informasjon + reservasjon av festkonsertbilletter
- Uke 10: Faktura sendes ut, faktura må være betalt før konkurransehelgen. NB: Forsinkelse
- Uke 15 Deltakerkonvolutter med deltakerbånd og festkonsertbilletter må hentes hos NMF Hordaland, Lars Hillesgate 20 a, innen fredag 12. april. Et styremedlem fra korpset må hente ut konvolutten, og samtidig signere på korpsets deltakerliste. Dersom det er noen korps som ikke har mulighet til å hente sin konvolutt, f.eks. på grunn av lang reisevei, kan de gjøre avtale om henting konkurransedagen på e-post innen torsdag 11. april; hordablaesten@musikkorps.no. Solister og ensembler som ikke har deltagende korps kan hente ut sin konvolutt i informasjonsdisken i foajéen, Peer Gynt, i løpet av helgen.
Kontaktinfo: hordablaesten@musikkorps.no
Etter tilbakemeldinger er det en del endringer på arrangementet i 2024. Se egen fane under for informasjon om disse endringene. Vi ber alle om å sette seg godt inn i endringene.
Kort info om arrangementet, mer info i fanene under
13. og 14.april 2024 arrangeres Hordablæsten i Grieghallen.
Her blir det konkurranse for skolekorps, juniorkorps, generasjonkorps, solister og ensembler.
Det blir også en egen aspirantworkshop for de yngste musikantene med Sjasmin Reitehaug som musikalsk leder, med fremføring på festkonserten.
Festkonsert begge dager er med Krohnengen Brass Band med sin dirigent Svein H. Giske!
Arrangør
Arrangementet er i regi av NMF Hordaland med teknisk arrangører; Ytrebygda Skolekorps og Skjold Skoles Musikkorps. Teknisk hjelp er Tertnes Skoles Musikkorps, Fana Musikklag, Samnanger Skulemusikklag og Flesland Musikklag.
All informasjon finner du på denne siden, deltakerne vil få detaljert info om spilletider når konkurransehelgen nærmer seg.
NMF Hordaland gjør noen endringer på arrangementet i 2024 for å tilpasse oss tilbakemeldinger fra deltakere og publikum. Under redegjør vi for disse. Noen endringer er gjort i reglementet og noen endringer gjelder gjennomføringsmodellen – timeplan og spilleoppsettet – til arrangementet (se i informasjonsfanen)
Klasseinndeling
Nytt fra 2024 er alle deltakere i solist og ensembleklasser, som er 12 år og yngre, stiller i klassen junior.
- Solistklasse Junior; det året deltakerne fyller 12 og yngre. (Født 2012 og yngre)
- Ensemble- og duoklasse Junior; det året deltakerne fyller 12 år og yngre. (Født i 2012 og yngre)
Vi får derfor nye klasseinndelinger i resterende ensemble- og duoklasser:
- Ensemble- og duoklasse 13/14. Det året deltakerne fyller 14 år og yngre. (Født i 2011/2010)
- Ensemble- og duoklasse 15/16. Det året deltakerne fyller 16 år og yngre. (Født i 2009/2008)
- Ensemble- og duoklasse 17/18/19. Det året deltakerne fyller 19 år og yngre. (Født i 2007/2006/2005)
Ensembler må i 2024 bestå av maksimalt 10 deltakere.
Alle juniorkorps spiller i samme klasse, uavhengig om de er brass eller janitsjarbesetning.
Bedømming
Solist og ensemble-duoklasser: Deltakere som er 12 år og yngre år vil fra 2024 ikke bli rangert (ikke plassering 1. 2. 3. plass etc.). Som tidligere vil man motta musikalsk tilbakemelding på sin fremføring, og alle vil fra nå motta en medalje/pokal.
- Ved å gjøre disse endringene vil NMF Hordaland og Hordablæsten bidra til en helhetlig bedømmingspraksis som også er i samsvar med barneidrettsbestemmelsene. Bedømming av barn som er 12 og yngre vil praktiseres likt i hele NMF (Inkludert drill).
Alle juniorkorps vil som før motta musikalsk tilbakemelding og musikalsk pris (for eksempel tempoprisen, samspillsprisen etc.), men ingen juniorkorps vil bli rangert. Dette gjelder uansett alder på medlemmene i juniorkorpset. Alle juniorkorps spiller i samme klasse, uavhengig om de er brass eller janitsjarbesetning.
- Ved å gjøre disse endringene vil NMF Hordaland og Hordablæsten bidra til en helhetlig bedømmingspraksis i NMF; bedømming av juniorkorps vil fra nå praktiseres likt i alle NMFs regionkonkurranser.
Slagverk – leie av 5-oktavs marimba
Da NMF Hordaland har utgifter på leie av 5-oktavs marimba, vil vi i 2024 ta leie for dette instrumentet til bruk i ensemble- og solistklassene. Prisen er 400,- pr. opptreden.
Reglementet som gjelder for 2024 er revidert og det er gjort noen endringer. Disse endringene er markert med gult i dokumentet under. Les reglementet nøye.
Reglement Hordablæsten – Revidert september 2023
Vi gjør oppmerksom på at søknadsfrist for aldersdispensasjon, dobbeltspillene og samarbeidskorps er samme tid som påmeldingsfristen: søndag 04.februar 2024
Søknaden skal sendes skriftlig til: hordablaesten@musikkorps.no
Generell informasjon
I denne fanen finner du generell informasjon. Vi varsler korpsene via mail når det legges inn ny informasjon. Dette erstatter de generelle inforbrevene.
Spilletider Hordablæsten 2024
Her finner du en generell oversikt over hvilke divisjoner og klasser som spiller når. Små justeringer i tidspunkt kan forekomme.
Oppdaterte Spilletider og steder Hordablæsten 2024 pr. 10.04.24
Spilletider er publisert i appen program.no. Vær obs på at det kan komme justeringer på spilletidene helt frem mot konkurransehelgen, så det er viktig å sjekke i program.no helt frem mot konkurransen.
Oppmøte og oppvarming
Korps må møte i garderoben senest 45 minutter før oppsatt spilletid. Korpsene blir hentet i garderoben til oppvarming 25 minutter før oppsatt spilletid. NB! 1. divisjon brass/janitsjar blir hentet 30 minutter før oppsatt spilletid.
Ensembler og solister møter på oppakking 30 minutter før oppsatt spilletid. Musikantene blir hentet på oppakkingsrommet og fulgt til oppvarming og videre til spillestedet.
Oppakking
Korpsene som skal spille i Peer Gynt eller Klokkeklang pakker ut i garderobene i 1. og 2. etasje (inngang Peer Gynt). Plassene er merket med korpsnavn.
Korpsene som spiller i Griegsalen pakker ut i garderoben i 1. etasje (hovedinngang Grieghallen). Plassene er merket med korpsnavn.
Solister og ensembler pakker ut i rom merket med «oppakking» (Se rom i pdf over; «Oppdaterte spilletider og steder»)
Slagverk
Trenger korpsene utstyr ut over det som står i lista må dette medbringes selv.
Det står tilstrekkelig slagverksutstyr tilgjengelig for juniorkorps i rommene de spiller, selv om ikke dette står spesifisert på lista over.
Festkonsert
Nytt av året er at det er to festkonserter;
- Lørdag: Peer Gynt-salen, 18.00 For alle som har spilt lørdag.
- Søndag: Griegsalen, 18.00 For alle som har spilt søndag.
Begge festkonsertene spilles av Krohnengen Brass Band og avsluttes med premieutdeling.
Frist for bestilling av festkonsertbilletter til deltakere er utløpt.
Festkonsert lørdag (UTSOLGT!)
Peer Gynt-salen har begrenset kapasitet. Festkonserten med premieutdeling lørdag vil derfor også bli streamet i foajéen utenfor Klokkeklang, for de som ikke får billetter til salen. Billettene til streamingen koster 50 kr. Vi prioriterer solister, ensembler og musikanter fra korpsene ved fordeling av billetter i salen, så langt det lar seg gjøre. Hvert korps vil få 2 voksenbilletter til salen, billetter til streamingen vil bli tildelt andre voksne fra korpset basert på det korpset har bestilt.
Salg av billetter til festkonserten, ut over forhåndsreservert billetter, skjer digitalt via billett.no. NB! Begrenset antall ledige billetter.
Publikumsbilletter
Publikumsbilletter til konkurransen finner du HER.
Publikumsbilletter til festkonsert søndag finner du HER.
Festkonsert lørdag er utsolgt
Premieutdeling festkonsert
På premieutdelingen på festkonsertene kan korps og ensembler ha 2 deltakere som går opp på scenen for å ta imot premie.
For ensembler og solister er det kun de 3 øverste som blir tatt frem på scenen.
I korpsklassene vil representanter fra alle bli tatt frem på scenen. Vi ber alle korps om å ha sine representanter klare.
Dommerkommentarene sendes på e-post til den som står som kontaktperson, fortløpende etter konkurransen.
Diplomer blir sendt ut på e-post i etterkant av konkurransehelgen.
NYTT AV ÅRET: Egen premieutdeling for deltakere 12 år og yngre -solist og ensembler
Det blir en egen premieutdeling i foajéen i 2. etasje utenfor Peer Gynt for solister og ensembler i klassene 2012, 2013, 2014 den dagen de har spilt.
Lørdag 13.04 klokken 11:45
Søndag 14.04. klokken 14:30
Her blir det musikk, utdeling av pokaler og mulighet for å ta bilder. Vel møtt!
Aspirantworkshop – informasjon
Vi er så heldige å ha med Sjasmin Reitehaug som ny musikalsk leder på aspirantworkshopen! Hun gleder seg til å ta med aspirantene på en herlig musikalsk økt og spille på festkonserten!
I 2024 vil vi gjennomføre aspiratworkshop både lørdag og søndag. Aspirantene deltar en av dagene; samme dag som sitt hoved- og juniorkorps.
Aspirantene blir delt inn i 2 grupper pr. dag på 50-60 musikanter, med musikalsk leder Sjasmin som har med seg flinke instruktører fra Fana Musikklag. Hver gruppe øver ca. 1 time. Det er lagt opp til at aspirantene skal ha mulighet til å rekke å høre sitt eget korps i konkurransen dersom de ønsker det.
Aspirantene øver inn to stykker utenatt, som de skal spille på festkonserten samme kveld, sammen med Krohnengen Brass Band!
- Det trengs ikke notestativ, låtene læres inn på gehør.
- Blåsere må ta med eget instrument (og tilhørende utstyr som fliser, ventilolje, munnstykke etc.)
- Slagverkere må ta med klokkespill med køller.
- Hvert korps må stille med minst en voksen som registrerer og følger dem under hele opplegget.
Registrering korps
Før konkurransen skal et styremedlem fra hvert korps signere på at alle deltakere er medlem av korpset og registrert i Styreportalen.no. Representanten signerer også på at alle er innenfor aldersgrensen og at eventuelle dispensjoner er søkt om til NMF Hordaland og blitt godkjent. Dette gjører når et styremedlem fra korpset henter ut konvolutten med deltakerbånd. Se avsnitt under:
Henting av deltakerkonvolutter og billetter
Et styremedlem fra hvert korps henter ut korpsets deltakerkonvolutt i NMF Hordaland sine lokaler i Lars Hilles gate 20A fra tirsdag 09. april til og med fredag 12.april i tidsrommet 10:00-16:00, eller ved inngang til Peer Gynt mellom kl. 18 og 20 fredag 12.april.
Husk at man må hente samlet for hele korpset, inkludert solister, ensembler og aspirantseminar.
Solister og ensembler som ikke har deltagende korps må også hente sine deltakerbånd og eventuelle festkonsertbilletter samme sted.
NB! Ensembler med medlemmer fra flere korps må hente sine deltakerbånd ved inngangen til Peer Gynt den dagen de spiller.
Korps som har lang reisevei kan ta kontakt og avtale uthenting av sine konvolutter.
Sykdom
Ved akutt sykdom etter at fristen for innlevering av deltakerlisten er ute kan vikar settes inn etter skriftlig dispensasjonssøknad vedlagt legeattest. Det forutsettes at vikaren inngår på samme instrument og er innenfor aldersgrensen. Reglement Hordablæsten.
Korpskafé
Det blir korpskafé på BPG, inngang fra Lars Hilles gate, fra 8:45-16:30 lørdag. Her kan man sette seg ned, treffe kjente, og kjøpe drikke, vafler, frukt m.m.
Det vil også bli mulighet til å kjøpe seg noe å spise og drikke i Grieghallen.
Spilletid
1. Divisjon; inntil 17 minutter
2. og 3. Divisjon; inntil 15 minutter
Generasjonskorps; inntil 15 minutter
Juniorkorps; inntil 13 minutter
Ensembler og duoer; inntil 8 minutter
Solister født 2005-2010; inntil 8 minutter
Solister født 2011 eller seinere; inntil 5 minutter
Spilletid regnes fra første til siste tone, inklusive pauser mellom stykkene. Tidsskjemaet i Hordablæsten er stramt, så vi er avhengige av at ingen går over tillatt spilletid. Tidsoverskridelse kan medføre poengtrekk.
NB! Vi tar forbehold om at det kan bli for stor påmelding i enkelte klasser og det er derfor satt en begrensning i antall deltakere til 35 i alle klasser for solister og ensembler, med unntak av juniorklassen. Deltakere som er medlem av NMF vil bli prioritert. Vær derfor tidlig ute med påmelding, her er det førstemann til mølla!
Utstyr og akkompagnatør
Piano og lydanlegg for avspilling av lydfiler er tilgjengelig i alle solistklasser. NB! Dersom akkompagnementet er opptak, må dette tas med som en lydfil på et avspillingsmedium med mini-jack utgang (f.eks. mobiltelefon med lydavspiller). (CD-spiller vil ikke være tilgjengelig på konkurranserommene)
Akkompagnatør må skaffes for egen regning. På grunn av utfordringer rundt spilleplan og tidsplan, er det satt en maksgrense på 30 solister per akkompagnatør. Husk derfor å melde inn riktig navn på akkompagnatør når dere skal melde inn dette mellom 5. februar og 3. mars.
Notestativ
Arrangør stiller med notestativ både i oppvarmingsrom og på konkurransescenene.
Aspirantworkshop; det trengs ikke notestativ her.
Priser
Korps: 275 pr. deltaker
Solist: 275 pr. deltaker som er NMF-medlem. 550 for ikke-NMF-medlem.
Ensemble: 275 pr. deltaker som er NMF-medlem. 550 for ikke-NMF-medlem.
Aspiranter: 250 pr. deltaker.
Viktige frister
Søndag 03.mars 2024: Innsending av noter og øvrig informasjon + reservasjon av festkonsertbilletter
UKE 10 Faktura for deltakeravgift og festbilletter sendes ut. Faktura må være betalt før konkurransehelgen. NB! Forsinket
UKE 15 Deltakerkonvolutter med deltakerbånd og festkonsertbilletter må hentes hos NMF Hordaland, Lars Hillesgate 20 a, innen fredag 12. april. Et styremedlem fra korpset må hente ut konvolutten, og samtidig signere på korpsets deltakerliste. Dersom det er noen korps som ikke har mulighet til å hente sin konvolutt, f.eks. på grunn av lang reisevei, kan de gjøre avtale om henting konkurransedagen på e-post innen torsdag 11. april; hordablaesten@musikkorps.no
Solister og ensembler som ikke har deltagende korps kan hente ut sin konvolutt i informasjonsdisken i foajéen, Peer Gynt, i løpet av helgen.
Priser til utdeling på festkonserten
Årets miljøskaper 2024 – fristen for å nominere er utløpt
I regi av NMF Hordaland. Søknadsfrist er 17.mars 2024.
Vinneren mottar diplom og kr 5000,-
Se info om kriterier og søknad HER
Årstad Musikkorps Solistpris
I regi av Årstad musikkorps og NMF Hordaland.
Prisen deles ut til vinner av eldste solistklasse som er medlem av et skolekorps. Prisen består av et diplom og kr 5000,-
Frist for påmelding og innsending av deltakerliste
Søndag 04. februar 2024
Påmelding skjer via Program.no.
Det er 4 ulike skjema for påmelding
Lenker til påmelding i program.no:
Påmelding for korps
Påmelding for solister
Påmelding for ensembler
Påmelding aspirantworkshop
Viktig info om påmelding:
- Samarbeidskorps? Se info under før påmelding!
- I påmeldingsskjemaet er kun de feltene dere trenger å fylle ut innen 4. februar synlige. Etter 4. februar åpnes de øvrige feltene som skal fylles ut innen 3. mars.
- Påmelder og kontaktperson for korpsklassene må være styremedlem i Styreportalen – dette har med tilgang til medlemsregister å gjøre.
- I påmeldingen må man oppgi/bruke samme e-postadresse som man er registrert med i Styreportalen. Husk å oppdatere medlemslisten i Styreportalen.
- Påmeldingsskjemaet fylles ut og sendes inn ved å trykke på ”Meld på” knappen. Kvittering for påmelding sendes til kontaktpersonen som er oppgitt ved påmelding.
- Bindende påmelding.
- Når dere har meldt dere på får dere en automatisk e-post med lenke til deres påmelding. Det er denne lenken dere bruker når dere skal endre og legge til informasjon i program.no. Denne bruker du når du skal sende inn deltakerlisten, frist 4.februar. Det er ingen innlogging i program.no.
- Bruk samme lenke når du sender inn alle oppdateringer og info, senest 3. mars.
- Informasjonsflyt og riktig info i tide er viktig for å kunne lage en optimal spilleplan så fort som mulig. Hjelp oss ved å overholde fristene.
- Teknisk arrangør tar forbehold om at det kan bli for stor påmelding i enkelte klasser og det er derfor satt en begrensning i antall deltakere til 35 i alle klasser for solister og ensembler, med unntak av juniorklassene. Deltakere som er medlem av NMF vil få prioritet. Vær derfor tidlig ute med påmelding!
Viktig informasjon til samarbeidskorps
Påmeldingen er basert på offisielt registrerte korps og vil ikke fange opp samarbeidskorps på en riktig måte automatisk.
Dersom man ønsker å spille som sammenslått korps for anledningen – MÅ dette opplyses om til arrangør av Hordablæsten FØR man melder seg på så vi får slått dere sammen i program.no. Dette gjøres med en mail til hordablaesten@musikkorps.no. Man vil så få nærmere beskjed fra arrangør om når videre registrering er mulig. Se også reglementet under punkt 3; Kriterier for deltakelse når det gjelder sammenslåtte korps.
Program.no – tips
- Tips: Ingen bekreftelse når dere laster opp eller endrer på noe i påmeldingslenken. Det er lurt å gå inn på lenken etterpå og sjekke at endringen er kommet med. Gå gjerne ut og inn igjen for å sjekke at alt ligger der.
- Husk å lagre endringene hver gang du har lagt til eller endret noe – knappen nederst på siden.
- Opplasting partitur og størrelse på fil: Det er ikke mulig å laste opp filer på over 100 MB
- Sceneoppsettet skal lages i program.no. Triks kan være å bytte nettleser om du ikke får til sceneoppsett.
Frist for innsending av noter/informasjon
Søndag 03.mars 2024
Bruk lenken du fikk i e-posten da dere meldte dere på.
Dette gjelder;
- reservering av festkonsertbilletter
- noter/partitur
- repertoar
- rekkefølge
- sceneoppsett
- korpsomtale
- Solister: Navn og kontaktinfo til en evt. akkompagnatør
Se detaljer under hvordan de ulike tingene skal sendes inn og for hvem det gjelder.
NOTER/PARTITUR
KORPS
Alle korps (hovedkorps, juniorkorps, generasjonkorps) skal laste opp partiturene digitalt i påmeldingen. I tillegg skal alle sende 2 kopier av partitur innbundet i A4- papirformat per post merket med korpsets navn, evt. divisjon og nummereres dersom man spiller flere stykker. Hva menes med innbundet? Tenk at det skal være lett for dommerne å bla og lese i partituret.
Dere kan også levere på vårt kontor i Lars Hillesgt.20 A, 5.etg i arbeidstid.
Postadresse:
NMF Hordaland, Boks 674 Sentrum, 5807 Bergen
Merkes: HB24
SOLISTER/ENSEMBLER
Disse klassene skal sende inn noter/partitur:
- Solister: fra solistklasser 16 , 17, 18 og 19
- Ensemble: fra ensemble-og duoklasse 15/16 og 17/18/19
Husk
Noter for solist og ensemble SKAL nummereres, scannes i PDF-format og sendes samlet, som én fil per solist/ensemble.
Notene sendes inn via påmeldingskjemaet. Bruk lenken du fikk i e-posten da dere meldte dere på.
I de øvrige solist- og ensembleklassene, skal det IKKE sendes inn noter.
Solister må legge inn navn og kontaktinfo til en evt. akkompagnatør. Husk å stave navnet riktig, det er viktig slik at det skal bli riktig i datasystemet vårt.
SCENEOPPSETT: Sendes inn via påmeldingsskjemaet.
KORPSOMTALE: Skrives direkte inn i påmeldingsskjemaet.
Gebyr:
Ved for sen innlevering av partitur, noter og sceneoppsett/korpsomtale blir det påregnet et gebyr per korps på kr 500,-
Hordablæsten 2023:
Hordablæsten 2021 – digital
Hordablæsten 2019
Hordablæsten 2018
Hordablæsten 2017
Hordablæsten 2017 Ensembler resultat
Hordablæsten 2017 Solister resultat
Hordablæsten 2017 Resultat Korps
Hordablæsten 2016
Resultat Korps – Hordablæsten 2016
Resultat Ensembler – Hordablæsten 2016
Resultat Ensembler – Hordablæsten 2016
Resultat Solist – Hordablæsten 2016
Hordablæsten 2015
Resultater Hordablæsten 2015