Inkluderende metoder i innstudering av musikk
Er det konkrete metoder som gjør at vi kan sysselsette, ivareta og utvikle alle eller flere musikanter samtidig?
I denne teksten beskrives noen inkluderende metoder i prosessen med å innstudere musikk på øvelsen.
Deltakerne i et ensemble er ulike når det gjelder ønsker, behov og læreforutsetninger. Som dirigent står du ofte alene om å lede samspillet av en gruppe med stort aldersspenn, ulikt nivå og med mange ulike instrumenter samtidig. I arbeid med ensemblegrupper er det dermed behov for metoder som inkluderer mange ulike personer, instrumenter og nivå samtidig for at undervisningen skal være interessant for de som er med. Det er også relevant å trekke frem kjerneaktivitetens betydning; skal en delta i samspill i korps er det viktig å oppleve at store deler av fellestiden handler om å spille og at en er en del av samspillet. I tillegg spiller det sosiale en vesentlig rolle for totalopplevelsen av å delta og ønsket om å bli.
Norges Musikkorps Forbund (NMF) definerer inkludering i korps som den enkeltes opplevelse av;
fellesskap, medvirkning og mestring.
I inkluderende arbeid handler det om å favne alle som ønsker å delta. Å bruke tid, være grundig og å sørge for at det som læres blir riktig med det samme, vil kunne sikre at riktig kunnskap fester seg hos musikantene fra starten av, samt styrke alle musikantene uavhengig av læreforutsetninger og utviklingstempo.
I teksten presenteres først noen tanker om hvordan du allerede i utvalg av repertoar og ved valg av innfallsvinkler og metoder kan inkludere musikantene. Videre presenteres ulike metoder vi definerer som inkluderende i innstudering av musikk. Til slutt presenteres noen organisatoriske løsninger, sosiale regler og tips til kommunikasjon som påvirker den enkeltes opplevelse av å delta og å kjenne seg inkludert under øvelsen.
Valg av repertoar
Repertoaret er av stor betydning for undervisningsinnholdet og ligger til grunn for videre valg av metoder. Repertoaret kan i seg selv være inkluderende på den måten at du velger repertoar alle kjenner i forkant, eller at du presenterer og innstuderer musikken på måter som gjør at alle er rustet til å mestre musikken.
Kjent musikk
Å velge kjent musikk kan være inkluderende om alle i gruppa kjenner musikken. Alle har dermed en helhetlig forforståelse av det musikalske målet før du starter innstuderingen og er dermed inkludert i den musikalske ideen før innstuderingen starter. Skal du benytte musikk som er kjent er det viktig å sette seg inn i hvilken musikk musikantene kjenner og kan relatere seg til.
Verk med stemmer på ulike nivå
Ved å velge repertoar som inneholder stemmer for ulike nivå kan flere få passende utfordringer, delta med trygghet i samspillet og oppleve mestring. Det kan likevel være behov for å tilpasse stemmer for enkelte musikanter.
Interessant musikk
Finner du musikk eller innfallsvinkler til musikken som fenger musikantene, kan dette også være en måte å tenke inkludering i musikken. Hvordan kan du gjøre musikken interessant og spennende slik at den blir motiverende å øve på?
Etablere puls og tempo i kroppen
Ved å etablere felles puls i kroppen kan musikantene trygges og styrkes i samspillet og lettere forstå rytmene i musikken. Skap dette ved å la alle musikantene bevege kroppen i riktig tempo. Dette kan gjøres på mange måter, også sittende på stolen.
Flere sanser
Det er enklere å lære noe, og huske det, om en lærer det gjennom flere sanser.
Eksempler:
- Synge det de skal lære
- Innstudere ved å si rytmen eller synge stemmene på tonenavn
- Legge ord til rytmene for å huske dem
- Benytte ordrytmer og bevegelsestrening sammen eller hver for seg
- melodisk slagverk: T, right, left, right» (T=together)
- blåseinstrumenter: Synge, eller si tu på rytmen mens en trykker grep
Flere metoder samtidig
Ved å gi ulike musikanter ulike oppgaver samtidig, kan alle være aktive større deler av øvelsen og dermed få øvd mer og være inkludert i aktiviteten. Her finnes det mange muligheter til kombinasjoner.
Eksempel med spilling og ordrytmer
Eksempel fra Alle dirigerer
Mengdetrening
Repetisjoner gjør at musikken og ferdigheter kan feste seg i hukommelsen. En ny repetisjon gir flere musikanter muligheten til å koble seg på om de ikke har forstått samtidig som repetisjoner trygger ferdigheten hos alle.
- Det kan være til hjelp å øve i ulike tempi, både sakte, fort og i riktig tempo.
- Spesiell oppmerksomhet på en ny kvalitet i ulike områder av spillingen ved hver repetisjon, kan gjøre repetisjonene utviklende og givende for alle. Eksempler: Klang, frasering, ansats, presisjon, artikulasjon og ikke minst lytting.
Alle lærer alle stemmer
I en del repertoar, både etter noter og læring på gehør, er det lagt til rette for at alle stemmer kan være tilgjengelig for alle instrumenter. Det er da mulig at alle lærer alle stemmer og da vil kunne være aktivisert hele tiden, mestre noen stemmer godt og gitt mulighet til å utvikle seg. Etter hvert velger musikantene en stemme eller blir plassert på en stemme de kan mestre godt av dirigenten/læreren.
Her er eksempel på korpsnoter der flere stemmer presenteres for musikantene samlet:
Kilde: Blåstoget 1, Bok for trompet, Jan Utbult. Notposten.
Bygg opp en låt
Denne metoden gjør at musikantene er aktivisert store deler av tiden, blir kjent med de andre stemmene, lytter godt ned til puls og basslinje samt får oversikt over alle stemmene i verket.
I denne metoden starter du med å sette i gang de som har motoren i musikken. Det er ofte trommer eller bass, men kan også være andre instrumentgrupper. Bygg så videre med det som er nærmest motoren rytmisk. Fortsett å legge på et sjikt i musikken om gangen mens de gruppene som allerede er satt i gang fortsetter å spille med på sin stemme.
Denne metoden fungerer både som start på innstudering av et verk og for å styrke samspillet og timingen når en har spilt et verk en stund.
En rekkefølge kan ofte se slik ut:
- Start med motoren i musikken, ofte slagverk
- Basslinje
- Mellomstemmer
- Melodi
Noen ganger er det lurt å legge til melodi før eller samtidig som mellomstemmer/andre-stemmer.
Her kan du se eksempel på metoden i bruk i korps med noter.
Her er eksempel på metoden uten noter.
Rotere på stemmer og instrumenter
En måte å inkludere og skape variasjon for flere på øvelsen er å variere hvem som spiller hvilke stemmer. Dette er en løsning som kanskje vil være mest passe for musikanter med godt musikalsk overskudd.
Å rullere på instrumenter er spesielt nyttig i slagverksgruppa. Slik kan alle bli inkludert å få trening på flere instrumenter og fin variasjon under øvelsen. En annen måte å tenke inkludering på når det gjelder slagverkgruppa er at alle får en oppgave og heller dobler stemmer enn at noe må vente. Er det stemmer for melodisk slagverk kan også flere spille på samme instrument.
Dette gjør også ensemblet mindre sårbart om noe er borte og det er behov for at noen bytter stemme eller instrument på konsert.
Legg til litt om gangen
Ved å starte med å innstudere en liten del, eller i noen tilfeller bare noen får toner, kan du sørge for at mange får flere mestringsopplevelser. Når gruppa er klar for det legger du til en ny bit om gangen. Denne metoden er like nyttig i både sang, spill og dans. Du kan starte både med siste takt, starten, eller ved en ny del midt i verket.
Å lære på gehør
Når en skal lære på gehør, er det nyttig å lære gjennom å synge og bruke kroppen først.
Da vet musikantene hva de lytter og leter etter når de skal finne de riktige tonene på instrumentet.
- Føl musikken! Lær gjennom hjertet. Sitat informant: “Sing and move”
- Finn start-tonen på instrumentene slik at alle er trygge på den. Hvor mange toner du legger til videre avhenger av musikantenes erfaring med gehørspill og vanskelighetsgraden i låten.
Trinnvise bevegelser er enklere å finne enn sprang for de fleste. - Innstudèr bit for bit. Jobb med en bit i samme stemme med alle, eller med en bit i alle stemmer med det samme, og sett sammen.
Sitat informant: “We listen by hearing and put it in the heart, and then it comes out”
Vær bevisst på at musikantene virkelig lærer på øret slik at de får oppøvet den evnen. Strever noen med å finne tonene og det er behov for å være effektiv, eller støtte ekstra for å skape rask mestring sammen med de andre, kan du benytte hjelpemetoder som:
Bra feil
Et viktig mål i korpset skal være å skape et trygt læringsmiljø der musikantene tør å spille ut med naturlig holdning. Å spille med overbevisning gjør at musikantene blir mer trygge, lærer raskere og feil høres tydelig.
- En feil med god innsats er en bra feil og honoreres med: «Bra feil!»
Vi ønsker at korpset skal ha et læringsmiljø der det er lov å spille feil uten at det oppleves som et nederlag og at det er rom for å spørre om hjelp.
Læring i par, mindre grupper og individuell oppfølging
Noen ganger trenger musikanter ekstra oppfølging for å mestre musikken. Det er flere måter å organisere dette på i løpet av og utenfor øvelsestiden slik at alle får være aktivisert og får den støtten de har behov for.
- Grupper – del i instrumentgrupper, eller stemmegrupper som øver i ulike rom, i ulike deler av øverommet eller utendørs.
- Læring i par – De som er mer erfarne lærer seg gjerne alle stemmene, eller stemmen sin raskt og kan hjelpe andre. En trenger ikke kunne mye mer enn en annen musikant for å kunne være til hjelp. En vanlig måte å organisere dette på i Field Band Foundation er at alle deles i par som sprer seg på området øvelsen foregår på (øvelsen foregår ofte utendørs) deler av fellesøvelsen. Dette er også mulig å gjøre på korpsøvelser innendørs. Har du etablert faste par i korpset går det fort å organisere og en kan lett sette av noen minutter til læring i par som kan bidra til økt mestring for flere. Eksempel på læring i par.
- Enkelte ganger er det effektivt og viktig å gi musikant ekstra individuell oppfølging utenfor øvelsestiden. Dette krever noe organisering, men kan være avgjørende for å gi en musikant mestringsopplevelser og ønske om å fortsette i korpset.
Musikantens egne versjoner
Som dirigent kan du oppmuntre musikantene til å være kreative med musikken de har lært. Ved å leke seg med musikken kan de bidra til idéer til musikken form, for eksempel endre rytmer og ende med sine egne remixede versjoner, eller bidra med innspill til musikkarrangementet korpset skal fremføre.
En av informantene begrunnet betydningen av musikantenes kreative prosess og medbestemmelse slik:
«Then they have agency in the piece».
Tydelige rammer og avklaringer skaper trygghet.
Inkluderende sosiale regler kan for eksempel handle om:
- at alle skal støtte og hjelpe hverandre
- alle har blikket frem (vi snur oss ikke bakover og ser på de som strever med noe)
- alle spørsmål er gode. Det skal være trygt å spørre.
- alle skal lytte godt
Gjennom hva du sier og gjør når du leder gruppa, kan du bygge holdninger for hvordan deltakerne i ensemblet skal være med hverandre, bygge vi-et, se alle og skape et positivt læringsmiljø. Når du kommuniserer har innholdet i det du sier stor betydning, men kroppsspråk, plassering og volum på stemmen har betydning for om alle kjenner seg inkludert i øvelsen.
- Stå plassert så alle ser deg og du ser alle.
- Snakk klart og tydelig, så alle kan høre og forstå deg. Få hjelp at de eldste (eller andre) musikanter til å forklare for medmusikanter.
- Vær et godt forbilde når du viser hva dere skal gjøre. Musikanter lærer mye gjennom å se, høre og herme det de opplever. Noen ganger kan det være nyttig at du som musikalsk leder speiler det dere skal gjøre for å gjøre det lettere for musikantene å forstå.
- Snakk til grupper i stedet for enkeltpersoner når noe skal endres.
- Gi fremovermeldinger som hjelper musikantene og lykkes bedre med musikken.
- Berøm innsatsen og prosessen: Bra jobba!
- Gi musikantene bekreftelser på hva som er bra når de lykkes.
Gjennom å gjøre ulike aktiviteter sammen kan en bli kjent, skape trygghet, få opp energien og lære musikk. Se idéer til aktiviteter i The Field Band Foundation og Norges Musikkorps Forbunds felles aktivitetsbibliotek.
Sitat informant: “Most of our teaching is by heart”.
Bruk din entusiasme og undervis musikken fra hjertet.
Skap mange muligheter for musikantene til å musisere under øvelsen,
og musikken vil kunne bli en betydningsfull del i musikantenes liv.