Odd Steenberg fra Norsk Noteservice har drevet med noteutpakking eller utstilling i over 30 år og trives med det fortsatt. Det utgis mye musikk på forlaget, over  120 titler i året, og det er Steenberg godt fornøyd med. Han synes å merke en vridning mot en noe enklere eller lettere repertoar og salgstallene for den såkalte flexi-serien tyder på det.

Lasse Helseth fra Yamaha er også med på turneen, og det har han vært i 20 år nå. Selv om det nok er mer fokus på noter enn på instrumenter på slike utstillinger, synes han det er viktig og kjekt å være tilstede.

– Det er en flott måte å vise fram nyheter på instrument- og tilbehør-fronten, samtidig som vi treffer de menneskene som skal benytte seg av dem, sier han.

– Her treffer vi også de musikerne som ikke er på NM arrangementene, og dette er kanskje en enda viktigere møteplass for dem, fortsetter Helseth.

Det er en flott måte å vise fram instrument-nyheter og tilbehør.

I år har de to hatt utstillinger i Stavanger, Trondheim, Ålesund og nå i Bergen, som er årets siste stoppested, ikke helt tilfeldig at det på disse stedene også ligger gode forhandlere som de kan knytte utstillingen opp mot.

Tone-Renee Bjørkhaug Gjendemsjø er daglig leder i Musikk-Miljø som er stedet utstillingen holder til i Bergen. Hun er strålende fornøyd med å få besøk av Steenberg og Helseth.

– Dette har jo etterhvert blitt en tradisjon, og det markerer liksom oppstarten på korpssesongen. Det er i tillegg kjekt for dirigenter å møte hverandre når de kommer innom her, og kan lufte tanker og ideer med hverandre.

Odd Steenberg med komponinsten John Brakstad, og hans nyeste utgilvelse

Endret handelmønster

– Det er nok slik at folks handlemønster har endret seg en god del, sier Steenberg.

– Man handler gjerne mer «online» og gjerne mer gjennom hele året. Man legger kanskje ikke opp repertoaret i lang tid på forhånd, også finner man fort noe man leter etter. Likevel er dette en viktig arene for oss. Her treffer vi musikere, dirigenter, komponister og arrangører, legger han til.

Norsk Noteservice har tatt konsekvensen av folks endrede vaner og opprettet en egen Youtube-kanal hvor man kan lytte til utgivelsene samtidig som partituret vises, slik at man kan danne seg et bilde av om dette er passende for sitt korps.

– Det gir flere fordeler med en slik kanal. Det reduserer behovet for utlån ganske mye, det gir korpsene større mulighet til å lytte gjennom stykkene før de gjør sine repertoarvalg, sier Steenberg.

– Når er det over for i år, men du kan nok regne med at vi kommer igjen også neste år, avslutter både Steenberg og Helset med et smil.