Om korps og kulturskole på Steinkjerkonferansen
– Hovedfokus for meg som kulturskolerektor er hvordan vi får elevene til å bli bedre til å spille. Barna opplever det å spille i korpset og gå i kulturskolen som én greie. De ser ikke noen forskjell på om de er på det ene eller andre, sier Karsten Selseth Landrø.
Han presenterte sin nye masteroppgave på Steinkjerkonferansen.
Hvordan kan innføring av rammeplanen «Mangfold og fordypning» gi dyktigere musikkutøvere i skolekorpset? Dette er problemstillingen i masteroppgaven.
Karsten trekker frem de viktigste funnene i undersøkelsen sin:
- Fast møtepunkt for korpset og kulturskolen.
- Alle involverte parter vektla viktigheten av å møtes til strukturerte møter.
- Korpsnoter i opplæringen er en suksessfaktor for mestring hos musikantene.
- Korpset og kulturskolen er en «greie».
- Musikantene opplever ikke at de er med på to forskjellige aktiviteter. Kulturskolen og korpset er ett.
Ballade har tidligere publisert dette sammendraget fra masteroppgaven.
Hele masteroppgaven kan også lastes med fra denne artikkelen publisert av Norsk Kulturskoleråd.