I 2009 startet Nordby skolekorps opp med å arrangere et høststevne for skolekorps i TusenFryd-parken. Da kom det 26 skolekorps fra østlandsområdet. Korpsets erfaringer og tilbakemeldinger fra deltakerne var så gode at Nordby skolekorps har fortsatt med å invitere korps-Norge til TusenFryd en helg i september hvert år. Når årets stevne blåses i gang til helgen vil 105 skolekorps fra hele Norge innta TusenFryd med mer enn 5500 gjester. Dirigent for fellesnummeret i år er daglig leder i NMF Øst, Thor Olav Fjellhøi. Stevnet åpnes både lørdag og søndag av forbundsstyremedlem i NMF, Jørgen Foss.

Utenlandsk deltakelse i år

I år vil drilltroppen Göta Lejon fra Göteborg være en av hovedattraksjonene på årets TusenFryd-stevne. De er kanskje Sveriges mest kjente drilltropp og stiller med 40 personer i det som blir det første utenlandske innslaget på stevnet noen gang.

Driller og musikere i aksjon på Tusenfrydstevnet 2014.

Drillere og musikanter i felles aksjon på Tusenfrydstevnet 2014. Foto: Nordby Skolekorps

Samarbeid med Nordby IL

Styreleder i Nordby skolekorps Bård Granerud er imponert over at flere korps reiser over 10 timer i buss for å være med på TusenFryd-stevnet. Stevnet betyr også over 1000 overnattingsdøgn på lokale skoler og for å klare å gjennomføre dette så har korpset fått hjelp av håndballgruppen til Nordby IL. Overnattingsgjestene får servert frokost og middag på skolene og krever et stort engasjement fra idrettslaget.

– Uten denne bistanden hadde vi ikke klart å arrangere et stevne med langveisfarende gjester, sier Granerud.

Jente øver på instrument med smilande vaksne i bakgrunnen. Foto: Nordby Skolekorps

Øving på Tusenfrydstevnet 2014. Foto: Nordby Skolekorps

1800 dugnadstimer

TusenFryd-stevnet har vært planlagt i detalj helt siden fjorårets stevne ble avsluttet. Alle korps blir invitert til å svare på noen spørsmål om hvordan de har opplevd TusenFryd-stevnet. Mer enn to av tre korps sier at de vil komme tilbake neste år og hele 98% av korpsene sier at de vil anbefale korpsstevnet til andre korps.

– Det viser at Nordby skolekorps har lagt til rette for gode korpsopplevelser i et stevne som med forarbeid og gjennomføring krever 1800 dugnadstimer fra styret, foreldre og idrettslag. Stevnet gir et betydelig løft for korpset og håndballgruppa, og det er stor positivitet blant foreldrene for å gjennomføre et knirkefritt arrangement som også gir gode penger i korps- og klubbkassa, sier Granerud.

Dugnadsgjengen er klar

Tidligere denne uken var foreldrene samlet for å få en gjennomgang av alle detaljer rundt stevnet.

– Det er viktig at våre gjester får en god opplevelse fra vårt mannskap og at flest mulig av korpsene kommer igjen neste år, eller året etter, sier Granerud.

– Vi er veldig stolte over at vi har klart å bygge opp et så stort stevne som nesten alle i korps-Norge kjenner til sier styrelederen som sammen med barn og voksne gleder seg stort til helgen.