Nasjonal musikkonsulent Birgitte Grong er glad for at så mange korps har ønsket å holde aktiviteten oppe i tiden frem mot sommerferien.
–  Det er viktig å ha positive, kortsiktige mål å jobbe mot som driller og musikant.

«Vivo» er et musikkuttrykk og betyr livlig. Utstråling, innlevelse og energi er noe juryen vil legge vekt på. Etter en annerledes vår med lite samspill, ønsket NMF å inspirere korpsene til å spille og drille sammen.
– Forhåpentligvis har musikanter, drillere og andre engasjerte hatt det gøy og lærerikt sammen i prosessen, sier Grong, som også trekker frem at korpset kan benytte resultatet i andre sammenhenger, som blant annet rekruttering og lokal omdømmebygging.

Dette ble jo en merkelig vårsesong uten mange av de faste våroppdragene, så vi setter pris på at dere kom opp med VIVO-konkurransen slik at vi hadde noe å øve til i ukene etter 17. mai. Vi var bekymret for medlemsflukt før neste sesong om vi ikke kunne hatt noe å øve på/til før sommerferien.
– Fra deltakerkorps i VIVO!

Juryen består av musikk- og drillkonsulenter fra alle NMFs regioner. Iver Vatvedt har brukt mye av mandagen til å se gjennom bidragene og det er tydelig at han er imponert over det korpsene har fått til.
–  Det er veldig morsomt å se på. Her er det mange gode innslag, mange som er dyktige både visuelt og spillemessig. Noen er utrolig flinke med koreografi og mange involverer aspiranter.

Vatvedt forteller at det er mange som har laget gode historier, og han ser mange kreative måter å presentere stedet sitt og korpset sitt på.
–  Å velge ut finalistene blir ingen enkel jobb!