Vill jubel fulgte seieren på Hamar, men musikalsk leder Tanja var ikke overrasket over korpsets prestasjon.
Det var lett å merke at musikantene hadde øvd mye og målrettet. De hadde motivert hverandre med gruppeøvinger mellom samlingene, og møtte på Hamar med fokusert disiplin, smiler dirigenten, og fortsetter:
– Vi hadde nok også litt flaks. Roald Amundsen sa «Seier venter den som har alt i orden – hell kaller man det. Nederlag er en absolutt følge for den som har forsømt å ta de nødvendige forholdsregler i tide – uhell kalles det.», siterer hun.

Så hva var det som fungerte så bra på Hamar?
– Alle var friske, alle var forberedt og alle hadde en god følelse da vi gikk på scenen. Og hele korpset løftet seg og spilte med en musikalsk flyt og glede, og jeg er så glad for at vi klarte å formidle denne gleden til publikum, smiler Tanja.

Et langsiktig prosjekt

En sesong er over, og Räsänen ser tilbake på sesongen med glede.
– Musikantene har møtt på hver samling med et ønske om å utvikle seg og gå dypt inn i musikken. Det er vanskelig å nevne høydepunkter, fordi sesongen har vært et langsiktig prosjekt som har utviklet seg i takt med korpset, forteller hun. Allikevel nevner hun noen øyeblikk:
– Fredagen på den første samlingen på Ridehuset. Det var første møte med nytt korps, og vi måtte ta en runde på forventninger og forberedelser. Og allerede neste dag – poff! – var det der: et dream team! Det er noe jeg aldri har opplevd før på så kort tid.

Videre nevner hun konserten på Ål, med solist Ole Edvard Antonsen.
– Den konserten hadde så mye energi mellom korps, solist og dirigent. Frem og tilbake. Det var så inspirerende å jobbe med en solist som skapte en slik atmosfære på scenen, forteller hun.
– Og til slutt, selvfølgelig, lørdagens konsert på Hamar. Den følelsen av at alt arbeidet vi har gjort smeltet sammen var fantastisk, og den flyten vi opplevde da er den beste følelsen en dirigent kan ha, smiler hun.

Øvelse gjør mester

– De fleste av musikantene fortsetter forhåpentligvis neste sesong. Hva ønsker du å utvikle videre med RØST?
– Jeg vet det høres kjedelig ut, men det er det virkelig ikke: Vi skal jobbe videre med grunnleggende ting som enhver musikant bør utvikle hele tiden. Jeg ønsker at RØST skal være et korps som alle musikantene er stolte av. Det er ingen snarveier, så det betyr at vi vil jobbe med grunnleggende elementer. «Øvelse gjør mester» er både en klisjé og sant, smiler hun.

Prøvespill for RØST
Dato og sted for hele neste sesong ligger nå ute på våre nettsider. I den anledning har vi også åpnet for supplerings-prøvespill! Etter vedtak i regionstyret vil det for neste sesong være mulig for musikanter fra 14 år å prøvespille. Dette er en prøveordning som vil evalueres etter neste sesong. Vi håper på mange gode kandidater slik at vi kan bygge RØST videre på det fantastiske grunnlaget som er lagt denne sesongen.

Påmelding til prøvespill

RØST på Hamar