EM Twirling starter torsdag kveld med åpningsseremoni kl. 18:30. Konkurransen pågår fredag, lørdag og søndag 7. – 9. april, og arrangør har lagt opp til gratis streaming av arrangementet. På Facebook-siden DRILL I NMF vil det komme daglige oppdateringer fra Italia, bilder og link til streamingen. Fra NMF reiser Marie Nilsen Odinsen som landslagsleder og Anett Endresen Nedregaard som forbundsstyremedlem og president i NBTA Norway.

Foreløpig EM-program

Oversikt over Norges startnummer i EM

Halvparten av den norske delegasjonen består av utøvere fra North Baton Twirling, Harstad Skoles Musikkorps, Explosion drillklubb og Svolvær Skoles Musikkorps. De skal delta i Pom pons med en Harry Potter-koreografi, og mange er med på et internasjonalt mesterskap for første gang. Instruktør Pernille Pettersen forteller hvordan de har løst utfordringen med å samle drillere fra tre byer til én stor tropp.

– Vi har forberedt oss nå siden august med treningshelger 1-2 ganger i måneden. Utøverne har hatt egentrening i hver by før de samles i Bodø i helgene. I helgen gjennomførte vi generalprøve med åpen inngang til alle i Bodø slik vi skulle få en siste gjennomkjøring med publikum! Forventningen til mesterskapet er både spennende og nervepirrende. Dette er første gang for alle utøverne mine i et internasjonalt mesterskap, så jeg reiser med en svært spent gjeng på hva som møter dem i Italia. Vi gleder oss masse til å se våre norske medutøverne, men også de andre landene. Vi tror det kommer til å bli en fantastisk opplevelse og forhåpentligvis klarer vi å ta med en pokal hjem!

Knyttet vennskap også blant foreldrene

For å kunne realisere prosjektet har de vært avhengige av mye hjelp fra foreldre- og ledergruppa.
– Samarbeidsprosjektet som ble startet høsten 2021, ble plutselig mye større etter uttak til EM under Norgesmesterskapet på Lillehammer sommeren 2022. Planlegging ble startet tidlig på høsten, og foreldregruppen delte seg inn i ulike komiteer med delegerte ansvarsområder, sier drillpappa og reiseleder for Pom pons-teamet Ørjan Hansen.

Han legger til at de var klar over at det kom til å bli krevende med utøvere fra Bodø, Harstad og Svolvær, men foreldrene i Bodø åpnet hjemmet sitt for tilreisende utøvere.

Ørjan Hansen forteller at det har blitt knyttet nye vennskap, både blant utøverne og foreldrene. De har stått sammen også når de har møtt utfordringer.
– Etter hvert så fikk vi føle på at det er ikke bare var enkelt å skaffe sponsorer til drill, det samme med de utallige søknadene som ble avslått til diverse fond. Drill er ikke idrett og det er ikke «nok» kultur. I en periode med galopperende priser, renter og usikre økonomiske framtidsutsikter, så har vi vært helt avhengig av den fantastiske dugnadsinnsatsen som har vært gjort av foreldre og utøvere. Dugnadene har bestått av loddsalg, salg av sokker og flere forestillinger/show på kjøpesentre. Å samle en så stor tropp som skal reise samlet til Italia i en høytid er ikke billig fra Nord-Norge. Vi kom i mål, og gleder oss til å skape minner for livet for alle involverte i Italia, avslutter Ørjan.

North Baton Twirling/Harstad Skoles Musikkorps/Explosion drillklubb/Svolvær Skoles Musikkorps. Foto: Benjamin Strøm | Drone Nord

Gleder seg til å være et samlet landslag

Tilje Herje fra Spjelkavik drillklubb (15 år) har vært på landslaget flere ganger, og stiller i påsken i både Solo 1 Baton, Solo X Strut, Rhythmic twirl, Twirl duet og Dance team junior. Hun er ikke i tvil hva hun gleder seg mest til.
– Jeg gleder meg mest til å være et samlet landslag. Alle stiller som en stor klubb, og vi støtter og heier på alle uansett om de er våres største konkurrenter innenlands.

Hennes beste tips for å forberede seg til et internasjonalt mesterskap er å innstille seg og holde fokus på å ha best mulige treninger i forkant for å gå inn med en skikkelig godfølelse når man reiser. På spørsmål om forventninger og ambisjoner til påskens EM er hun helt klar.
– Før internasjonale mesterskap prøver jeg å ha så lite forventninger som mulig for å redusere presset. Man går alltids inn for å vinne i en konkurranse, men målet internasjonalt er best mulig runder på gulvet så kommer resultatene ut ifra dette.

Tilje Herje, Spjelkavik drillklubb. Foto: @forberg100

En annen EM-deltaker er Ingvild Othilie Hjelmaas (27 år) fra Sandnes sportsdrillklubb. Ingvild deltar i Solo X Strut adult. Hun ser frem til å følge opp de gode resultatene fra 2022.
– Jeg ser frem til en langhelg med masse drillglede, ny inspirasjon og mange gode gjennomkjøringer på gulvet for meg selv og de andre norske utøverne. Jeg håper og tror at vi skal følge opp det gode mesterskapet vi gjorde i 2022!

Ingvild Othilie trekker frem energiboosten når man går inn på gulvet med det norske flagget på åpningsseremonien og adrenalinkicket etter man har gjennomført programmet på gulvet, som høydepunkter fra et slikt mesterskap.
– I år har jeg også med meg en av jentene jeg er trener for, så jeg gleder meg ekstra mye til å oppleve et mesterskap for første gang som trener!

Ingvild Othilie Hjelmaas fra Sandnes sportsdrillklubb. Foto: Martine Tysland

Vi ønsker alle de norske deltakerne masse lykke til!