Julie Røssland (19) flyttet nettopp fra hjembygda Voss til Stavanger for å studere direksjon. At det var denne retningen hun skulle ta, er basert på tilfeldigheter.
– Jeg ble tidlig brukt som instruktør i skolekorpset. Fra 9. klasse har jeg jobbet pedagogisk og dette synes jeg har vært kjempekjekt. Å se at barna opplever mestringsfølelse når de lærer noe nytt er veldig givende.

Planen var lenge å bli klarinettist. Men for tre år siden startet kulturskolen på Voss opp med timer i dirigering. På denne tiden gikk Julie på musikklinjen på videregående, samtidig som hun pendlet til Bergen for å spille med Dragefjellets Musikkorps. Det tok mye tid og hun hadde i utgangspunktet ikke tenkt å starte med timer innen direksjon. Men kulturskolen trengte elever til det nyoppstartede tilbudet, og ønsket at Røssland, som hadde vært på helgekurs innen dirigering med NMF, skulle starte.

Etter et halvt år med dirigering, ble Julie oppfordret til å søke som assistentdirigent hos Norsk Ungdomssymfoniorkester (NUSO) av direksjonslærer Bjørn Breistein.
– Bjørn mente jeg hadde et talent for dette. Jeg skjønte ikke dette helt, jeg hadde bare holdt på et halvt år, men la ned en innsats fordi jeg synes det var kjekt å holde på med, sier Røssland, som vegret seg litt for å sende søknaden.
– Jeg turte først ikke sende søknaden, jeg hadde ikke holdt på med dirigering lenge.

Til slutt bestemte Julie seg for å søke og stillingen ble hennes. Her fikk hun mulighet til å treffe mange dyktige dirigenter og jobbe med gode musikere. Hun begynte for alvor å kjenne at dette var noe hun kunne tenke seg å holde på med – på sikt.

Julie Røssland. Foto: Privat

Julie, dette må du satse på!

Planen var klar – Julie hadde plass på Toneheim folkehøgskole og etterpå skulle hun studere klarinett.
– Ja, jeg skal nok studere det, men nå tar vi klarinetten først og dirigeringen etterpå, svarte hun, da folk sa hun burde bli dirigent. Så fikk hun mulighet til å dirigere strykerne i lokalorkesteret på Voss, Orkesteret Fossegrimen, under 175 års-jubileet til Voss Sparebank og hun fikk gode tilbakemeldinger.
– Kontaktlæreren min på musikklinjen, Nina Mork Brunvoll, sa til meg; «Julie, dette må du satse på!»

Røssland bestemte seg for å søke studier innen dirigering. De var to stykker som fikk tilbud om plass ved Universitet i Stavanger og Julie kunne ikke la sjansen gå fra seg.
– Jeg har ikke angret et sekund.

Ble skremt av navnene på søknadslisten

Gjennom kulturskolen på Voss, har Røssland fått mye praksis. Hun har jobbet med korps og orkester, både lokalt og i Bergensområdet, noe Røssland selv mener er gull verdt for utviklingen. Tidligere i år var Røssland en av to deltakere i NMFs utviklingsprogram, Maestra. Dette programmet er rettet mot yngre, kvinnelige korpsdirigenter og har en omfattende søknadsprosess. Her skal det gjennomføres prøvedirigering, i tillegg må man sende inn søknad bestående av videopptak, CV som inkluderer utdanningsnivå og tidligere dirigenterfaring. I tillegg skal søkerne skrive et motivasjonsbrev.
Til tross for Julie tenkte hun burde vente noen år, valgte hun å sende inn en søknad. Dette ville være en fin måte å få vist fram navnet sitt og teste ut nivået.
– Det var et ganske stort sjokk da jeg kom gjennom nåløyet, sier Røssland, og forteller at hun ble litt skremt av navnelisten, for det var så mange flinke folk på opptak.

Under Maestra har Røssland fått prøvd seg som dirigent for 1. divisjonskorpset Borge Musikkorps i Fredrikstad. Dette programmet er et tiltak fra NMF for å øke kvinnelige dirigenter for de fremste voksenkorpsene i Norge. Røssland mener dette er et viktig tiltak for å øke kvinneandelen innen dirigering, men opplever ikke at korpsene bevisst velger vekk kvinnelige dirigenter.
– Man ønsker å jobbe med dirigenter man kjenner til, og da blir det ofte menn.

Jobber hardt og griper sjansene

– Jeg jobber hardt fordi jeg liker det jeg driver med, svarer Julie på spørsmål om hvilke ambisjoner hun har som dirigent. Hun vil ikke sette seg for store mål, men setter seg delmål og griper de sjansene hun får.  Men selv om 19-åringen ennå ikke vet hvor hun skal, glemmer hun ikke hvor hun kommer fra.
– Jeg hadde ikke vært der jeg er i dag, hvis det ikke hadde vært for skolekorpset.

Gjennom korpset fikk Julie mulighet til å være tillitsvalgt og aktivitetsguide. Aktivitetsguider i korpset var et nytt prosjekt NMF startet opp i 2018. Dette gikk ut på at barn med ulike utfordringer skulle få hjelp til å komme inn i et fritidstilbud. Aktivitetsguider fungerer som et bindeledd mellom korpset, familiene og offentlige tjenester. Som aktivitetsguide hadde Julie ekstra ansvar for oppfølging av enkelte yngre musikanter.
– Jeg har alltid brent for at korps skal være for alle.