Hver vinter gjennomfører NMF Hedmark/Oppland sine regionmesterskap for drill og musikk. Som vanlig var det drill-konkurransen som gikk av stabelen først, den 3. og 4.februar. Konkurransen ble arrangert i Gausdal Arena, med Kringså Drilltropp som teknisk arrangør. 555 startnummere fordelt på 322 deltagere fra hele Norge gjorde sitt til at det vrimlet godt med aktive drillutøvere og publikum i Gausdal denne helga.

Resultatlista for drillkonkurransen finner du her

Samme helg, søndag 4.februar, ble regionmesterskapet for voksenkorps brassband arrangert på Gran. H/O-mesterskapene for korps tildeles  for to år om gangen, og teknisk arrangør Brandbu Skolekorps og Moen Musikkforening la alt til rette for en god gjennomføring av konkurransen i Hadeland Kultursal. Regionkonkurransene for voksenkorps gjennomføres en uke før de respektive NM og er derfor en viktig generalprøve før de nasjonale konkurransene for mange av våre korps.

Valdres Brass Band

De brassbandene som deltok plasserte seg slik.

Helgen 10. og 11.mars var det skolekorpsene og voksenkorps janitsjar som skulle i ilden, også denne gangen på Gran. Lørdag var det skolekorpsene sin tur, og nesten 600 musikanter fordelt på 18 korps la ned stor innsats i sine framførelser, og resultatene ble slik

Brøttum Skolekorps

Søre Ål Skolemusikk

Dagen etter rykket de voksne janitsjarkorpsene inn i Hadeland Kultursal. 17 korps, med tilsammen over 700 medlemmer leverte ulik musikk til et stort publikum. De fleste av korpsene brukte nok også årets mesterskap som NM-generalprøve, men vi ser også at det stadig dukker opp nye deltagere som ikke reiser til NM,  på H/O-mesterskapet.

Bjoneroa Musikkorps i sin mesterskapsdebut

Resultatlista ble slik

Mer om regionens NM-korps finner du her

For NMF Hedmark/Oppland er H/O-mesterskapene en av årets desidert største arrangementer, der vi får stor drahjelp av teknisk arrangør – for musikkonkurransene var det Brandbu Skolekorps og Moen Musikkforening som stilte med ivrig dugnadsgjeng:

Posted by Sissel Skjervum Bjerkehagen on Saturday, March 10, 2018

Det gleder oss å se at mesterskapene brukes som både som et utviklingsmål og som en sosial arena der drillutøvere og musikanter møtes. Hos oss er det vanlig å sette av hele dagen til arrangementet, og ikke «komme, delta og reise hjem», sier musikkonsulent Ola Fredheim Haug. Spesielt merkbart er dette på skolekorpsdagen, da konsertsalen og foajeen er full av blide og uniformskledde unge musikanter hele dagen.
Dessuten ser vi gode holdninger til det å konkurrere – utøverne støtter og heier fram hverandre på tvers av korpsene, og hjelper hverandre med instrumenter dersom uhellet er ute, fortsetter Haug. I år ble en piccolofløyte skadet, og da var kollegaen i nabokorpset snar med å låne bort sitt instrument – det er god korpsånd!

NMF Hedmark/Oppland ønsker velkommen tilbake til H/O-mesterskapene i 2019:

H/O-mesterskapet i drill
Dato: 2.-3. februar
Sted: Gausdal Arena (Gausdal videregående skole)
Teknisk arr.: Kringsjå drilltropp

H/O-mesterskapet for musikk