– Vi har sett under pandemien at flere medlemmer har slitt med å motivere seg, og noen har rett og slett lagt instrumentet på hylla. Nå må vi ha noe å jobbe mot, og DM og NM er viktig for å få kjenne på at det er faktisk noe å øve mot, forteller korpsets leder Trond Erik Torgersen. Han understreker viktigheten av å kunne øve sammen igjen.

– Det er viktig for oss å ha det hyggelig på øvelse, og den ukentlige øvelsen er det viktigste vi gjør. Vi mener bra øvelser er mulig uansett antall fremmøtte og hvilket nivå man er på, påpeker han.

– Hvorfor er det viktig med en slik konkurranse nå, for korpsets del?
– Vi får et ekstra puff bak, og bruker flere minutter på instrumentet i uka. Dette er jo en bonus som kommer automatisk fordi musikantene, selv om vi fokuserer på at dette primært skal være moro, tar ansvar og øver mer, forteller Torgersen.

Er dere påmeldt RM22?

Nå legger korpset opp til litt økt aktivitet i høstsemesteret.
– Samtidig er mange av våre musikanter støttespillere i andre korps til deres konserter. Dette gir mer øvelse og høyere motivasjon, smiler han og påpeker:

– Selv om mange gruer seg for egen nervøsitet på scenen og frykten for å gjøre feil på konkurransedagen, gleder man seg til å få utløst det man har øvd for, og kjenne på følelsen av mestring når det sitter. Den spenningen er det også mange som liker, avslører han.

Greit å bli «glemt»

Jevnaker bruker altså RM og NM som motivasjon for å komme godt i gang igjen, men ønsker også å gjøre det godt. Da er det ikke så farlig å bli glemt.

– I 2019 var vi godt fornøyd med fremførelsen da vi gikk av scenen, og regnet med at vi i hvert fall ville være på øverste halvdelen av lista da premieutdelingen startet. Det ene korpset etter det andre ble annonsert uten at vi ble lest opp, og medlemmene ble mer og mer sikker på at de hadde glemt oss, forteller Torgersen. Fortvilelsen bredte seg, og alle var så bekymret for han stakkaren som sto på scenen og skulle ta imot resultatet på vegne av korpset.

– Alle unntatt tre korps ble sendt ned, og vi trodde fortsatt vi var glemt. Vi ble ikke lest opp til 3. plass heller, og folk spiste nesten av seg handa og hvisket dette blir sååå fært (hadelandsk). Men så ble vi lest opp som andreplass, og jubelen var helt ekstatisk! Å gå fra å tro man er glemt til å få andreplass var det heftigste øyeblikk i vår historie, ler korpslederen.

Jevnaker Ungdomskorps er tilbake fra glemselen, og vi ser frem til å se dere på scenen i mars neste år!