– Det startet med at han som hadde styrepermen var på ferie.

I 2010 satt gründer og daglig leder i Styreportalen, Stian Sømoen i styret i Skjold Nesttun Janitsjar.
– Det fantes flere IT-verktøy, men jeg synes ikke de var gode nok. Jeg så at det manglet noe som kunne gjøre hverdagen lettere for frivillige.

Styreportalen er et medlemsportal for frivillige organisasjoner, med verktøy som trengs i den daglige driften. Styreportalen samler alt av informasjon om medlemmer og aktivitet på ett sted. Sømoen er selv aktiv korpsmusiker og korpspappa og har utviklet Styreportalen, som er tilpasset drift av kulturorganisasjoner. I tillegg til at Styreportalen er et verktøy hvor all informasjon er samlet på ett sted, er det også en felles kommunikasjonsplattform. Ved hjelp av appen Tutti kan medlemmer og foresatte enkelt holde kontakt med styret og dirigent.

Grunnmodulen er gratis for korps i NMF

I 2013 startet utviklingen av Styreportalen. I dag er de fem ansatte, inkludert Sømoen. Grunnmodulen i Styreportalen vil være gratis for korps i NMF og vil kunne bli tatt i bruk av samtlige korps i løpet av 2021.

Sømoen kan fortelle at når et medlem legges til i Styreportalen, vil også medlemsdatabasen til NMF oppdateres. Styret i korpset har tilgang til medlemsregister, kalender, har oversikt over hvem som har meldt fravær og kan sende ut informasjon.

Les mer om modulene i Styreportalen her.

Flere tilleggsmoduler gir valgfrihet

Gründerne er opptatt av at det skal være valgfrihet rundt systemet.
– Styreportalen består av en grunnpakke som inneholder det viktigste som korpset har bruk for i hverdagen. Det finnes også en rekke tilleggsmoduler korpset kan kjøpe ved behov, sier Sømoen og ramser opp notearkiv.no, hjemmesideløsning, e-postserverløsning, økonomiintegrasjon og eiendelsutvidelse.

Notearkiv.no er allerede tatt i bruk av mange korps. Her kan korpset lagre noter digitalt. I tillegg kan systemet splitte opp noter og legge de i riktig instrumentgruppe. Med en brukervennlig hjemmesideløsning som kan oppdateres via Styreportalen, vil det bli enklere for korpset å drifte en god nettside. Økonomiintegrasjonen vil passe for både de som har økonomibakgrunn og de uten.

Stian Sørmoen var på besøk i NMF-aktuelt. Se sendingen her.