Korona har vist oss at fellesskapet er viktig for mange. Men vi må være ærlig på at vi har en jobb å gjøre for den oppvoksende generasjonen. Organisasjonen må tørre å tenke nytt og vi må lytte til medlemmene våre.

Våren 2021 vedtok NMFs Forbundsstyre at organisasjonen skal ansette en person som jobber med å skaffe inntekter til korpsene. I september var Jeanett Eide-Asbjørnsen (32) på plass. Hun kom fra influencernettverket Splay i Oslo, hvor hun var manager for flere av de største influencerne i Norge. Blant annet Herman Dahl, Stina Talling, Victoria Skau og Agnetesh (Agnete Huseby). Flere har gått fra YouTube til TV-produksjoner som Maskorama, Maestro, Skal vi danse og Melodi Grand Prix. –  Da jeg startet å jobbe med flere av disse influencerne var de i starten av tenårene. De er nå unge voksne og deres utfordring er blant annet å holde på målgruppen, som også blir eldre. Jeg ser mange likheter mellom dette og utfordringer man finner i korps-Norge.

Jeanett startet i den nyopprettede stillingen 1. september. Tidligere har hun jobbet i influencernettverket Splay.

I en stilling hvor man skal se etter nye inntektsmuligheter er det helt naturlig at omdømmejobbing blir en del av jobben. Jeanett vil derfor jobbe med tett med kommunikasjonsavdelingen.–  En stor del av omdømmet er å være synlig på digitale flater og i sosiale medier. Det fine med SoMe er at vi ikke trenger glansbildene i de store avisene, vi kan selv skape i disse i egne kanaler. Jeg gleder meg til å jobbe tett med sosiale medier-ansvarlig Monika, blant annet med en helt ny strategi for NMFs digitale flater.

Kommunikasjonsrådgiver Monika Heggem (29) har fått fast ansettelse i NMF og vil fra 1. januar være nettredaktør og sosiale medier-ansvarlig.
–  Med Jeanetts kompetanse på omdømme og min kompetanse på sosiale medier gleder vi oss til å ta NMFs tilstedeværelse på digitale flater til nye høyder!

I starten av desember kunne vi lese i Bergensavisen at dirigent Viljar Bjørsvik Rath (23) mente at konkurransen fra digitale plattformer er større enn korona. Dette er en bekymring han deler med flere ansatte i NMF.

–  At dirigenter opplever dette er noe vi i organisasjonen må ta på alvor. Hvordan kan vi benytte oss av sosiale medier for å inspirere ungdom til å bli værende i korps og hvordan kan vi bruke sosiale medier som en scene der vi kan vise frem aktiviteten vår til et større publikum, sier Monika.

Korona har tvunget korpsene over på digitale flater og mange viste en ekstrem kreativitet da landet stengte ned og øvelser og arrangement ble avlyst. Med musikkvideoer, drive in-øvelser og streamingkonserter har korpsene benyttet seg av de flatene som allerede er tilgjengelig for å nå ut til et større publikum. Jeanett og Monika ser frem til et godt samarbeid med korpsene for å vise frem korpsbevegelsen.–  Sammen kan vi vise at korps er mer enn bare 17. mai. Korps er øving, spilleglede, konkurranser, samspill og fellesskap. Det er drømmer og mestringsfølelse, vennskap og hardt arbeid. Sene kvelder på seminar, humor og fellesskap. Korps er tilhørighet!

Monika gleder seg til å ta NMFs tilstedeværelse i sosiale medier til nye høyder. Foto: Sondre Skjelvik

Benytte oss av de digitale flatene som finnes

–  For at alt fra bedrifter til politikere skal være interessert i å bidra med støtte må de se verdien i aktiviteten. Og for å synliggjøre verdien av korpsaktiviteten må vi jobbe aktivt med omdømmet. Det er derfor omdømmearbeid blir en stor og viktig del av mitt arbeid, sier Jeanett.

Mange korps er flinke til å søke støtte fra ulike ordninger, både lokalt og nasjonalt. Men det er tidkrevende og i flere tilfeller handler det om å ha enkeltpersoner i korpset som kan bidra på dette området. Gjennom 2022 vil Jeanett komme med gode tips til korpsene om hvor man finner de gode støtteordningene og hvordan skrive en god søknad.

For de yngre korpsmedlemmene må NMF og korpsbevegelsen være til stede og synlig på de plattformene ungdom allerede er. I dag treffer NMF hovedsaklig de over 55 år. Men korpsene består av flinke, kreative ungdommer og NMF ser verdien i å utnytte seg av ressursene vi allerede har i bevegelsen.–  Vi ser blant annet på muligheten for å lage et TikTok-team bestående av musikanter og drillere i alderen 13-19 år. Sammen skal vi lage godt innhold for og med korpsmedlemmer, forteller Monika.

NMF vil være en støttespiller og bidra med kunnskap slik at korpsene kan øke sin kompetanse på digitale plattformer. Sammen skal vi bygge en sterk korpsbevegelse. Kanskje dagens nye musikanter blir vel så inspirert av å se en medmusikant briljere på instrumentet sitt på TikTok og Instagram, som av en konsert?

–  Hvordan vil korpsbevegelsen se ut om 10 år? Om det er noe korona har vist oss er det at vi står sterkere sammen, vi har en kjempemulighet til å omstille oss og at vi brenner for aktiviteten vår. Kommunegrenser og landegrenser er ikke nødvendigvis like viktig som vi trodde. Å spille sammen er fortsatt det viktigste vi gjør, men vi må ta den nye generasjonen på alvor og tørre å bruke nye metoder for å inspirere. På denne måten kan korpsbevegelsen snu trenden og vi gleder oss til å se hvordan korpsene ser ut i 2032, avslutter Jeanett og Monika.

Har du innspill til oss? Ta kontakt:

Jeanett Eide (32) jobber med omdømmebygging og inntektsbringende arbeid.
E-post: jeanett@musikkorps.no
Telefon: 464 246 59

Monika Heggem (29) er kommunikasjonsrådgiver og blir nettredaktør og ansvarlig for NMFs sosiale medier fra 1. januar.
E-post: monika@musikkorps.no
Telefon: 932 80 623