Vi tok en prat med noen av regionens skole- og drillkorps for å høre hva de planlegger.

Rakkestad skolekorps har i mange år hatt et ønske om å kunne dele ut instrument før ferien slik at de slipper å vente «helt» til august og i år fikk vi dette til i samarbeid med kulturskolen, smiler styreleder Pia Bråthen.
– Det blir spennende å se hvilken effekt dette kan ha hatt, og vi håper alle blir fornøyd med det instrumentet de har fått utdelt og forhåpentligvis blitt litt kjent med i sommerferien.

Korpset vil ikke vente for lenge med å samle aspirantene:
– Vår aspirantdirigent er for tidlig oppstart av samspill, så etter noen uker med individuell opplæring i august er planen at første fellesøvelse blir allerede i september, forteller Bråthen.

Håper på vanlig rekruttering

Bjølsen Skoles Musikkorps gjør all sin rekruttering på høsten, og krysser fingrene for en enklere smittesituasjon i hovedstaden.
– Vi satser på rekruttering som vanlig, med musikanter som reklamerer i klassene og deler ut informasjonsark, informasjon på skolens hjemmeside og prøvespill tidlig i semesteret, avslører avtroppende leder Tone Dahl. Men korpset har en plan B.

– Hvis fysisk rekruttering fortsatt ikke er lov legger vi inn lengre frist på invitasjon til prøvespill og legger inn større innsats for å få presentere korpset på høstens foreldremøter med ekstra prøvespill i etterkant av foreldremøtene, forklarer hun.

Får drahjelp fra skoletiltak

Vang Skoles Musikkorps på Ringerike er heldige.
– Vi er heldige som har en skole som har begynt med klassekorps de siste årene, med samme instruktør som for aspirantene våre, noe som har gjort det lettere å snakke om korpset i skolen. Vi ønsker å forsterke samarbeidet med skolen og klassekorpset ytterligere fremover, forteller leder Maria Rosenberg.

Korpset planlegger også et «tradisjonelt» rekrutteringsarrangement i august.
– Her skal vi legge mer vekt på å få kontakt med foreldrene. Planen er å «kople» de nye ungene med korpsmedlemmene i en smittevernvennlig aktivitet, slik at foreldrene «må vente». Da får vi tatt en prat med dem, forklarer.

Sosialt viktig!

Romerike drillklubb er godt i gang med planleggingen av høsten, og starter opp med et spark!
– På kick-off har vi tenkt å ha en åpen dag for jenter og gutter som er nysgjerrige og lyst å prøve drill. Vi har planlagt flere samlinger i klubben, der alle utøver på tvers av alder og nivå møtes og trener sammen og har det sosialt, forteller Mari Gulstuen fra RD.

– Nå ser vi frem mot en ny sesong med forhåpentligvis mer normale tilstander. Treningsplanen er lagt og vi venter nå på at hallene skal åpne og vi kan sette i gang, smiler hun.

Ekstra runde i år

Voksen skoles musikkorps kjenner effekten av pandemien på rekrutteringen.
– Vi har de siste årene hatt rekruttering på våren, der nye aspirantene får utdelt instrument før sommerferien og spilletime med en hovedkorps-musikant siste uke før ferie. Men smittevern-begrensninger vanskeliggjorde rekrutteringsarbeidet, forteller korpsets leder Else Johanne Rønning.

– Tidligere var det kun rekruttering på høsten, og da konkurrerte vi nok i større grad med fotball/tennis/golf. Derfor gikk vi bort fra dette, men i år må vi nok ha en ny runde ved skolestart, for å få med oss etternølere.

Bruk vinduet!

I vår tok vi en prat med nyvalgt regionleder Sigrun Bock. Hun var klinkende klar:
– Vinduet er åpent! Vær synlige både i skole- og nærmiljø, la aspiranter rekruttere aspiranter, vær aktive i lokale sosiale medieflater, og spill på lag med skolene for fleksible løsninger, ramser hun opp som eksempler fra eget korps.