Torstein Aagaard-Nilsen skal dirigere Jølster Musikklag. De deltar i 2. divisjon, og allerede klokken 09 fredags morgen er de i gang i Griegsalen. Der skal de framføre en ny versjon av stykket «The Binding of the Wolf», skrevet av Aagaard-Nilsen selv.

Aagaard-Nilsen forteller at dette var et av hans første stykker, komponert allerede i 1990. Samme år komponerte han også «Abstractions», pliktnummeret til daværende 2. divisjon (i dag 1. divisjon), noe Aagaard-Nilsen mistenker førte til at «The Binding of the Wolf» ble glemt. Stykket ble utgitt på et nederlandsk forlag og Aagaard-Nilsen mistet kontrollen på notene.

– Dette ga meg muligheten til å komme med en ny utgivelse. Ved en kritisk lesning av begge versjoner, både mitt håndskrevne partitur jeg har hjemme i arkivet og den nederlandske versjonen, fikk jeg luket ut feil og misoppfatninger.

Aagaard-Nilsen har ikke hørt om noen som har spilt dette stykket i NM tidligere. Nå gleder han seg til å fremføre stykket som er inspirert av norrøn mytologi.

Den allsidige Torstein Aagaard-Nilsen kommer til Dirigentuka 2019.

Torstein Aagaard-Nilsen skal dirigere Jølster Musikklag.


Det viktigste er å formidle musikk

– Det er mye i et NM vi ikke kan gjøre noe med, sier Torstein Aagaard-Nilsen, og viser til både trekning og dommere.
– Derfor handler forberedelsesfasen om å finne ut hvor vår grense går. Vi ønsker å nå vårt potensiale.

Det samme gjelder for Tromsø Brass.
– Den verste tilbakemeldingen vi kan få er at det er en kjedelig framføring, sier Maria Molund.

Hun skal dirigere Tromsø Brass under NM. De skal spille stykket «Blitz» av Derek Bourgeois. Stykket handler om Blitzkrigen som tyskerne førte mot engelskmennene i 1940. 57 netter på rad bombet tyskerne London.
– Man ventet bare på neste bombing. Man får aldri fred til å bearbeide frykt og sorg. Komponisten beskriver denne frykten og sorgen, som er vanskelig å beskrive med ord. Jeg håper vi får formidlet dette på scenen.

Molund bor til daglig på Østlandet, men nå til helgen skal hun dirigere NMs eneste deltakerkorps fra Nord-Norge. Etter et foredrag på konservatoriet i Tromsø i 2019, ble hun hyret inn som dirigent til NM. Hun har samarbeidet tett med Tor Kristian Ravnanger Innbjør, korpsets faste dirigent.
– Det har fungert utrolig godt å være to dirigenter. Man får sett stykket fra forskjellige sider, sier Molund.

Tromsø har kun ett brassband. Her spiller både profesjonelle musikere, amatørmusikere og studenter. Miksen av profesjonalitet, lidenskap og nye tanker og ideer gir Tromsø Brass et unikt og godt miljø.

Tromsø brass (arkivfoto)

Stiller opp som vikar på kort varsel

Torill Tynning (34) har deltatt i NM med Stavanger Brass Band siden hun flyttet til byen i 2015. Hun har også deltatt med Kronhengen Brass Band, da hun var elev ved Manger Folkehøgskule. I år er hun i mammapermisjon og skulle derfor ikke delta på NM. Men for noen uke siden trengte Flora-Bremanger Brassband en vikar på kornett. Tynning er oppvokst i Sogn og Fjordane og kjenner flere av musikerne i Flora-Bremanger Brassband.
– Ettersom jeg egentlig ikke skulle spille i år, har jeg merket at det har vært litt tomt i januar.

De siste ukene har det blitt noen seine kvelder med øving, men kulturskolelæreren ser frem til helgen i Bergen.
– Dette er et høydepunkt i korpsåret.

 

Den verste tilbakemeldingen vi kan få er at det er en kjedelig framføring.

 

Vil ha flere kvinnelige dirigenter

Av 75 korps som skal delta i NM, har de aller fleste mannlige dirigenter. Kun tre korps har kvinnelig dirigent. Maria Molund mener voksenkorps i Norge henger etter når det gjelder likestilling.

– Korpsene må våge å ansette en kvinnelig dirigent. Molund er sikker på at kvinner kommer til å gjøre jobben mer enn godt nok.
– Vi kvinner føler fortsatt vi har mer å bevise.

Molund oppfordrer spesielt til å satse på unge, kvinnelige dirigenter.
– Det er kun på podiet vi dirigenter virkelig får sjansen til å utvikle oss. Menn starter ofte tidlig i 20-årene med gode voksenkorps. Det må også kvinner få sjanse til.

 

Se streaming av NM brass her