Bilder fra NM skolekorps brass og NM korpsdrill til fritt bruk for korpsene. Navn på fotograf i filnavn. Bildene skal krediteres med Foto: fotografnavn/NMF eller Foto: Norges Musikkorps Forbund (i tilfeller det ikke står navn på fotograf i filnavn)

Bilder fra NM skolekorps brass (Foto: Stavanger Fotoklubb)
Bilder fra NM skolekorps brass (Foto: Mads Myr Munthe-Kaas/NMF)

Bilder fra NM korpsdrill (Foto: Monika Heggem/NMF)

Til NM med bestillingsverk

I Larvik er det ingen korps som deltar for første gang. Prosjektleder for NM-arrangementet, Finn Arne Dahl Hanssen, ser frem til en spennende dag i Bølgen kulturhus og Sliperiet.
– Stemningen er god, akkurat nå er det litt stille før stormen, men korpsene som er her gir alle uttrykk for at de gleder seg.

To korps deltar i NM skolekorps janitsjar med egne bestillingsverk. Det er Lilleaker Skoles Musikkorps i 2. divisjon og Vestnes Skolekorps og Daugstad/Vike Skulekorps i 1. divisjon.

1. divisjon størst

Sistnevnte korps har en besetning på kun 14 musikanter og komponisten har skrevet stykket spesielt med tanke på korpsets besetning.
– Det som er litt spesielt er at komponisten, Tom Gontier, også dirigerer Hessa og Aspøy Skolemusikkorps i 3. .divisjon, sier Dahl Hanssen.

Ellers er det verdt å merke seg at i  1. divisjon er den divisjonen med flest deltakerkorps i år. Ni korps skal kjempe om å kalle seg norgesmester når dagen er omme.

Drevne arrangører

Også i Stavanger er stemningen på topp.

– Det er så fantastisk å være i gang igjen, smiler Liv Elgheim. Hun er regionstyremedlem, og konferansier i 2. divisjon for dagen.
– Gjengen som organiserer NM er drevne og trygge, og med godt humør. Det hjelper for nervøse musikanter på sitt første mesterskap, tror hun.

NMF er tilstede på alle NM-arenaene – vi fokuserer på NM skolekorps brass og janitsjar på lørdagen, og legger fullt trøkk på NM korpsdrill søndag. Følg med!