– Det er så mye som er så fint med konkurranser som ØM Drill! For særlig de eldste er det å kunne delta på konkurranse det som motiverer de til å fortsette med drill og jobbe for å bli bedre utøvere, forteller hovedinstruktør Marita Korsnes Grønnevik.

– Samholdet, støtten fra publikum og andre utøvere, bli kjent med nye drillvenner fra andre klubber og korps, og kjenne på den gode stemningen i hallen. Vårt fokus er at drill er gøy, og at vi skal kose oss både på trening og i konkurranser, smiler hun.

Pirking etter jul

Etter en kort juleferien står forberedelser til konkurranse-sesongen for døren.
– Vi fokuserer på å gjøre alle trygge på sine programmer så de er klare til å gå ut på gulvet på ØM. Det blir nok mye pirking på detaljer, innrømmer Grønnevik.

– Vi har både felles helgeseminarer og noen fellestreninger der vi øver med hverandre som publikum. Og selvfølgelig en generalprøve med drakter og hele pakka foran familie og venner, lover hun.

I 2022 var vi tilbake til det som føltes som en normal trenings- og konkurranse-tilstand. Hvordan har dere det nå «på andre siden» av pandemien?
– Vi føler egentlig vi har kommet ut av det med et styrket samhold, der vi er mye nærmere hverandre på tvers av alder. Selv om vi prøvde å opprettholde noe aktivitet gjennom Zoom-trening ødela den perioden mye for motivasjonen til utøverne, forteller instruktøren. Heldigvis fant de tilbake til gleden:

– Med en gang vi var tilbake i hallen kom heldigvis motivasjonen tilbake også! Og vi setter enda mer pris på drilltroppen nå, avslører hun.

En helg helg med drill

ØM Drill opplever solid påmelding, og i mars neste år venter en fullstappet helg med drill!

Gjengen gleder seg aller mest til å få vise frem programmene de har øvd på den siste sesongen. Og å få den «konkurransefølelsen» med stemningen i hallen, lukten av hårspray, drakter, glitter over alt og den svarte og røde defileringsjakka på til enhver tid. Og ikke minst å være sammen en hel helg for å drille, smiler Grønnevik! Selv om det ikke alltid går etter planen.

I ØM Drill 2021 (utsatt til høsten etter den verste nedstengingen) hadde Juniortroppen startet med åtte utøvere, men etter oppstart blitt redusert til fem da noen valgte å slutte med drill. Men bare noen få timer før de skulle på gulvet ble det enda ett frafall pga sykdom, som gjorde at troppen var halvert fra det som var originalt. Likevel fikk de gjort om koreografien bak i oppvarmingshallen og fikk gjennomført! Og vant, smiler hovedinstruktøren.

Vi håper på mindre sykdom og færre frafall, og gleder oss til å oppleve Tonsenhagen Skolekorps og alle andre utøvere på gulvet i ØM Drill 2023!

Kristine Amanda Tøstesen og Ugbad Ibrahim Ige i drilldans duett senior under Stavdrill 2022. Foto: Helene Aspevik Olofsson