Leder i Årvoll skoles musikkorps, Trygve Iversen, forteller at korpset bruker konkurransen til å utvikle seg:
– I fjor meldte vi oss på Distriktmesterskapene for første gang på mange år, og så vant vi jammen 4. divisjon.  I år tar vi det ett nivå opp, og det vil bli spennende å se om vi fortsatt matcher nivået, forteller han, men understreker:

– Det er viktig å presisere at plasseringen ikke er viktigste, det er prosessen som teller for at korpset skal utvikle seg videre. Det var likevel en fin boost for korpset at vi vant vår divisjon, smiler han.

Er korpset ditt meldt på Distriktmesterskapet?
Påmeldingsfrist 15. desember

Og det var ikke nødvendigvis slik at korpset skulle delta i årets konkurranse.
– Vi deltok som sagt for første gang på mange år, så spenningen var stor. Korpset har i noen år slitt med rekruttering, og har til tider hatt marginalt antall medlemmer. Kanskje var det derfor mange «forståsegpåere» rundt korpset som mente at vi ikke hadde noe i DM å gjøre, selv ikke i 4. divisjon, avslører Iversen.

– Mange mente at vi har for mange unge og ennå uerfarne musikanter med og at vi bare ville gjøre det pinlig for oss selv. Det var derfor en skikkelig opptur for korpset, og ikke minst for dirigenten, å ikke bare prestere bra, men også vinne divisjonen vi meldte oss på i!

Skal spisse formen

Styrelederen håper gode opplevelser vil ha positive ringvirkninger.
– Seieren var en skikkelig inspirasjon til å øve videre og fortsette å vise at vi faktisk er et bra korps. Vi håper vi kanskje har snudd skuta litt, og da vi nå meldte oss på i 3. divisjon, har vi kun fått positive tilbakemeldinger på det, smiler han. Forberedelsene har alt begynt.

– Vi bruker store deler av våren til å øve mot DM.  Selv om dirigenten allerede har bestemt hva vi skal spille har vi ikke kun fokus på DM, vi øver på annet også, forsikrer han.

– Men siste helgen før DM arrangerer vi et internseminar, for å spisse formen inn mot mesterskapet.  I tillegg er seminaret også bra for å øke det sosiale samholdet i korpset, og det mener vi er viktig for å få til et godt korps, tror Iversen.

Les om hvordan den regjerende regionmesteren forbereder seg

– Hva gleder musikantene seg mest til, tror du?
– Jeg tror det rett og slett er å dresse seg opp i uniform og få spille for andre korpsentusiaster, og få sett og hørt på andre korps.  Selve konkurransedelen av det har vi faktisk ikke veldig mye fokus på, bedyrer han.

Skal på tur i 2018

Årvoll skoles musikkorps feiret 60 års-jubileum i år, og hadde i den anledning blant annet en strålende jubileumskonsert sammen med Sinsen Ungdomskorps.
– Neste år blir derfor ganske rolig, men vi skal som vanlig spille mye i mai-dagene og reise på korpstur, forteller han.

– Hvor er ennå ikke helt avklart, men det blir i Norge eller i det veldig nære utland (Sverige eller Danmark). Samtidig er det veldig viktig for oss å fortsatt ha stort fokus på rekruttering, vi kan gjerne bli noen flere, avslutter han.

Så sant som det er sagt! Vi ønsker lykke til med forberedelsene.