– Helga har vært helt fantastisk! Det har vært utrolig fint samhold på landslaget og vi har stilt opp for hverandre under hele mesterskapet, sier en fornøyd landslagstrener. Ann-Cecilie Stokkenes kan fortelle om fire tropper som har gjort fantastiske prestasjoner på gulvet og at alle har god grunn til å være fornøyd.

– Det er så fint at alle er så fornøyd med sin prestasjon, sier Stokkenes, som synes det er vanskelig å trekke fram et høydepunkt fra helga, men nevner Sportmanship Award. Sportmanship Award er prisen hvor alle landene stemmer på den nasjonen de mener har utmerket seg og utøvd god sportsånd. Det norske landslaget har vunnet denne prisen tidligere, men i år var det færre utøvere som reiste nedover. Derfor var det en gledelig overraskelse da Norge ble ropt opp som vinner og et samlet landslag kunne løpe fram og motta pokalen. Å se at det ble medalje for både Sveio Drilltropp og Krystallen Drilltropp, som har deltatt i EM tidligere, er også noe Stokkenes trekker frem som noen av helgas mange høydepunkt.

Det har vært utrolig fint samhold på landslaget og vi har stilt opp for hverandre under hele mesterskapet.

Krystallen Drilltropp. Foto: Privat

En kjempeopplevelse

Irene Lande, trener for Mandal Guttekorps drilltropp, deler Stokkenes begeistring.
–  Det har vært en kjempeopplevelse. Vi er veldig fornøyd med femteplass, det er tross alt vårt første EM, sier Lande, som kan fortelle at de ble tatt godt vare på av resten av landslaget.
–  Vi er veldig takknemlige over den velkomsten vi fikk av Sveio og Krystallen.

Med ti lag i gruppen, er Lande fornøyd med at troppen havnet blant topp fem. Det var også en bonus at de fikk løpe opp på pallen sammen med resten av landslaget da de fikk prisen Sportmanship Awards.

Krystallen Drilltropp deltok i EM for fjerde gang og trener Marlene Lauritzen forteller at det har vært en topp helg. I tillegg til mange nye inntrykk og mye inspirasjon, tar de også med seg en bronsemedalje hjem.
– Vi er veldig fornøyd med resultatet. Det gikk akkurat som vi hadde håpet på og det er godt å få smykke seg med en EM-medalje.

Mandal Guttekorps drilltropp. Foto: Silje Marie Loland

Europamestere for første gang

Sveio Drilltropp har vært med i EM syv ganger tidligere og i år deltok de med to tropper, i kategoriene Baton Flag Team Senior og Showtwirl Accessories Junior. De gikk helt til topps i klassen Baton Flag Team Senior og trener Marilena Panayiotou sier at det ikke helt har gått opp for utøverne at de er blitt Europamestere.
– Det vil nok ta litt tid før det synker inn.

For Sveios juniortropp, som fikk en flott fjerdeplass, er det en stor motivasjon å se seniortroppen vinne sin klasse.

Sveio Drilltropp har i forkant av mesterskapet brukt mye tid på å jobbe med det mentale og nervene var derfor under kontroll før de skulle ut på gulvet, kan Panayiotou fortelle.

Panayiotou legger ikke skjul på at det er stas å ta med pokalen hjem.
–  Ingenting slår det å bli ropt opp som vinner, sier Marilena, som sammen med resten av Sveio Drilltropp blir noen ekstra dager i Italia, for en velfortjent ferie.

Sveio Drilltropp på pallen som vinnere av sin klasse Baton Flag Team Senior. Foto: Privat

Norges resultater:

• 1. plass i Baton Flag Team Senior (Sveio Drilltropp)
  • 3. plass i Traditional Majorettes Corps Senior (Krystallen Drilltropp)
  • 4. plass i Showtwirl Accesories Junior (Sveio Drilltropp)
  • 5. plass i Traditional Majorettes Corps Junior (Mandal Guttekorps drilltropp)

Fullstendig resultatliste EM Majorettes 2019 finner du her.