Torjus Rogstad Holm deler sine erfaringer med alternative undervisningsmetoder
Torjus Rogstad Holm er dirigent og kulturskolelærer. Han tror lærerbefolkningen kommer til å lære mye selv av å teste ut alternative undervisningsmetoder i ukene fremover. Selv har han allerede gjennomført en digital korpsøvelse og her deler han sine erfaringer.
Holms undervisningsopplegg finner du nederst i artikkelen.
Torjus Rogstad Holm (28) er dirigent i Hamar Jente- og Guttekorps. Som alle lærere rundt om i landet, har han nå blitt tvunget til å tenke alternativt. Fra tradisjonell korpsøvelse eller timer med lærer, forgår nå all undervisning digitalt.
– På Facebook ser jeg mange som har gode innspill, sier Holm, som nevner blant annet øvingsbingo og apper som musikantene kan bruke til å samarbeide.
Holms undervisningsopplegg er basert på barn i alderen 7 til 11 år. Han forteller at musikantene har fått en liste med YouTube-videoer, slik at de kan høre på musikken de spiller. Dette kan også inspirere musikantene til å fortsette å øve på stykkene korpset har spilt i vinter.
– Vi har kommet veldig langt med disse stykkene, veldig synd hvis de skal miste formen eller glemme hvordan stykket er.
Det er nok lettere for barna å sette seg ned for å spille, hvis de vet at de ikke er alene om det.
Kan være lettere å øve når alle er «sammen»
Dette er et undervisningsopplegg som passer godt for de yngste musikantene.
– Ungene er kjent med dette formatet, de kommer ikke til å ha noe problem med å slenge seg på, sier Holm. Han fikk barna til å samles foran skjermen, så ledet han øvelsen.
Musikantene ser og hører dirigenten, men ikke resten av korpset. At det ikke er mulighet for samspill, trekker Holm frem som en svakhet. Han forteller at for mange musikanter i den aldersgruppen, handler det fortsatt mest om det sosiale. Ikke bare under pauser, men og det sosiale aspektet ved å faktisk spille musikk sammen.
– Det er nok lettere for barna å sette seg ned for å spille, hvis de vet at de ikke er alene om det.
Holm har fått gode tilbakemeldinger fra både musikanter og foreldre. Det var litt tekniske problemer underveis og enkelte måtte vente til streamingen var ferdig før de fikk mulighet til å se filmen. Holm planlegger å teste ut samme opplegget ved å streame fra YouTube, heller enn Facebook, men han ber andre i samme situasjon merke seg at på YouTube må en registrere seg som bruker. Det tar 24 timer før brukeren blir godkjent og Facebook ble derfor brukt som nødløsning.
– Dette er et format jeg tror passer best på de yngste musikantene. Det kan fort bli en del tekniske problemer, og blant voksne er nok strukturert egenøving mer effektivt.
Ettersom det blir en periode med mye egenøving fremover, tok Holm seg tid til å snakke med elevene om dette.
– Vi hadde en økt etter pausen hvor jeg fortalte musikantene hvordan jeg går frem når jeg skal øve alene.
Kan føre til en positiv utvikling
Ved å inspirere musikantene til å øve hjemme og arrangere «samspill» foran skjermen, blir læringstrykket oppretthold.
– Når man kommer tilbake etter sommerferien, alle er i dårlig spilleform, man glemmer hvordan en halvnote er… Dette handler om mengdetrening, desto oftere du gjør det, desto flinkere blir du.
Holm har flere ideer han planlegger å realisere de neste ukene. Han nevner blant annet appen Soundtrap, et nettleserbasert opptaksprogram, hvor folk kan samarbeide om å lage musikk.
– I praksis tar du opptak mens du spiller. Sett på metronom og spill sammen med det som er spilt inn fra før. Vi begynner med at slagverket med mest rytmisk stemme spiller inn seg, så spiller andre sine stemmer over der.
Han forventer ikke at det skal gå helt knirkefritt, men tror også dette kan bidra til en positiv utvikling.
– Kan hende vi støter på noen utfordringer. Men det er nå vi blir presset til å tenke nytt. Jeg tror det er sunt for hele lærerbefolkningen.
av Torjus Rogstad Holm
Teknisk:
Du trenger: Webkamera, mikrofon (er på de fleste laptoper), headset/høyttaler for å teste.
Eventuelt: Lydkort
1. Opprett en gruppe på Facebook hvor du tester at streamen din fungerer. Inviter en venn som du kan teste med.
2. Der du skriver innlegg kan du istedet velge «Direktesendt Video». Den knappen tar deg med til en side hvor du organiserer streamen din.
3. Til venstre er det noen logiske alternativer. Den du skal sjekke ut er: «Get started – Choose how you want to create your live video». Endre fra «bruk strømmenøkler» til Camera. (Neste gang skal jeg bruke strømmenøkkel. Mer om det senere.) Velg videokilde: Der skal webkameraet ditt dukke opp. Velg lydkilde: Der skal mikrofonen din dukke opp. Du får ikke streame uten kamera på Facebook. Du må godkjenne at Facebook bruker utstyret.
4. Trykk «send direkte» nederst til venstre i vinduet. Du skal nå være live
Selve opplegget
Poenget er å ha felles tid hvor vi alle spiller på det samme. Jeg lagde en liste på YouTube på forhånd med innspillinger av de stykkene musikantene skulle spille. På YouTube kan du endre avspillingshastigheten uten for mye forvrenging av lyden: tannhjul –> avspillingshastighet –> 0,75.
Øvelsen begynte med at jeg spurte om det var lyd og bilde hos alle. Det var det ikke. Musikanter: Prøv å spille av en video på facebook før øvelsen starter for å sjekke at det i hvert fall fungerer. For noen kan det hende at forsinkelsen er for stor på nettet, og da fungerer det rett og slett ikke så bra. Etter at streamen er ferdig blir videoen igjen på gruppa, så alternativet er å spille av videoen etterpå.
Vi varmet opp med Bb-dur natura. Dette dirigerte jeg.
Deretter spilte vi fra egne korpsbøker: Sound Innovations. Her finnes det også online lydfiler som jeg ikke brukte denne gangen. Vi spilte i 20 minutter i disse bøkene.
Deretter spilte vi repertoaret fra YouTube-liste. Jeg fikk ikke sendt YouTube-lyd direkte i streamen, så musikantene satte på dette samtidig som meg. Jeg ga noen tips før hvert stykke, slik at musikantene skulle ha noe å foksuere på annet enn bare å spille. F.eks klang, dynamikk osv.. Jeg spilte av på eget headset for å høre når vi var ferdige. Da sa jeg hvilket stykke vi skulle spille etterpå, og ventet i rimelig tid slik at musikantene kunne finne notene. Etter dette tok vi en kort pause (vi har bare 45+45 min øvelse). Etter pausen hadde jeg en liten innføring i hvordan jeg kan lære meg stykker uten hjelp fra lærer. Deretter ga jeg de ulike gruppene et stykke de skulle øve på. Vi tok litt kortere andre økt, så jeg ba dem øve 10 min hver for seg med den metoden.
Forbedringer til neste gang: Jeg skal bruke OBS studio til å streame med en strømmenøkkel. Da kan jeg sende både lyd fra mikrofonen, men også fra PC-en. Når jeg spiller av en lyd, f.eks fra YouTube vil den lyden sendes ut til de som ser på streamen min. Da kan jeg styre hva vi skal spille, og jeg kan isolere deler av stykket og spille i lav hastighet osv, mens musikantene kun trenger å styre instrumentet sitt. Jeg kommer derfor også til å bruke lydfilene til Sound Innovations. Jeg kommer også til å øve på noen egne noter for å vise at jeg også er med dem og bruker egenøvingstiden på slutten til å øve. Da kan jeg også takke for i dag, og dermed runde av øvelsen. De som vil fortsette å spille gjør det, men da har vi i hvert fall fått spilt i korpstiden. I tillegg kommer jeg til å prøve å strømme via YouTube.