– Ja, korpset mitt får tilbake en bedre dirigent etter denne uken.

Etter litt betenkningstid er Tove Hagen fra Rendalen lengst øst i Innlandet tydelig på at korpset får en enda bedre utgave av dirigenten enn før hun dro til Siddis-byen.  Sammen med ni andre deltar hun på fordypningskurset, under ledelse av Peter Szilvay. Under formiddagens økt har de ti deltakerne en etter en vært fremme på podiet og dirigert, mens Peter har kommet med tydelige instrukser underveis. “Stå stille”. Og litt seinere; “Bra!, dette er voldsom progresjon. Du lar blikket vandre, du søker kontakt med musikerne, det er veldig bra.”

Med for fjerde gang

Tove Hagen (43) har dirigert Rendalen Musikkorps i 12 år. Fra høsten skal hun også i gang med å dirigere orkester i hjemkommunen. Etter åtte år vekke fra skogbygda øst for Østerdalen, dro hun tilbake for å dirigere voksenkorpset. Sånn sett startet hun dirigentkarrieren i ganske voksen alder.

– Det tok en stund før jeg bestemte meg for å ta dirigentrollen. Jeg har jo hatt en del ensembleledelse under studiene, men man må starte når tidspunktet er riktig smiler hun.

Tove Hagen er med på Dirigentuka for fjerde gang.

I tillegg til å dirigere korps og fra høsten orkester, er Tove Hagen også ansatt i kulturskolen og underviser i musikk i grunnskolen. Hun er med på Dirigentuka for fjerde gang, og kjenner hun blir voldsomt inspirert etter en slik uke.

– Men du verden så hektisk det er. Vi har undervisning fra ni om morgenen til ni om kvelden. Og når man kommer på hotellet nytter det ikke å gå og legge seg når det sitter mange andre deltakere i lobbyen.

– Du fikk skryt av Peter Szilvay i dag. Han sa blant annet at han gjerne kunne tenkt seg å spille under din ledelse. Slikt er vel hyggelig å høre?

– Absolutt! Peter er jo veldig energisk og flink å bruke bilder til å forklare ting. Jeg synes han er dyktig til å ta tak i de riktige tingene.

– Du dirigerer uten pinne?

– Ja, jeg liker ikke å bruke pinne. Før fikk jeg alltid spørsmål om det, men ikke nå lenger. Det tar jeg som et tegn på at de er fornøyd med meg. Det å være dirigent er jo et ensomt yrke, og derfor er det utrolig verdifullt å få en slik uke der man kan diskutere med likesinnede og hente inspirasjon fra hva andre gjør.

Kvalitet og delingskultur

Dekan på Fakultet for utøvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger, Morten Wensberg, mener det er to ting som er hovedårsaken til at Dirigentuka er blitt en institusjon.

Morten Wensberg har vært med på Dirigentuka fra starten. Nå sitter han i styringsgruppen, i tillegg til at han holdt foredrag på tirsdag.

– Det ene er den delingskulturen som vi etablerte fra dag 1, det andre er det kompromissløse kravet til kvalitet i lærerstaben. I tillegg er det viktig at deltakerne får mye tid på podiet. jeg pleier å si at akkurat denne uken skal deltakerne få lov å “nerde” litt. Resten av året skal  de øse av sin kunnskap, sier han med et smil. Nå er det Guro Haugli som har overtatt stafettpinnen og hun er produsent på fjerde året.

– Dirigentuka har et skjelett som vi holder fast ved, men vi fornyer oss litt hvert år. I år ble noen av lærerne fra utlandet forhindret fra å komme på grunn av koronasituasjonen, men Lars-Thomas Holm var sporty og steppet inn på kort varsel. Han er helt ny som lærer. Bjarte Engeset er et eksempel på en  som har vært med nesten alle årene, og kontinuitet er viktig, sier Guro Haugli, som nå dirigerer Stavanger Musikkorps av 1919, et korps som også Morten Wensberg har dirigert.
– Jeg har hatt de i ett år, men det har jo vært litt, hva skal jeg si, annerledes.

Diskusjonsforum

I hektiske klyv kommer NMFs musikksjef, Rune Hannisdal. Han er øverste fagligansvarlige for Dirigentuka og er strålende fornøyd med det som har skjedd så langt.
– Jeg har drevet litt oppsøkende virksomhet, og det som går igjen er at mange er spent på den nye hverdagen. Mange er optimistiske, men de tør ikke helt ta bølgen, sier han mens han studerer partiturer før ettermiddagens økt.

I kveld skal han sammen med Bjørn Sagstad og Eline Moe Melgalvis i Dextra Musica   sitte i et uformelt panel på Spor 5, en jazzklubb i Stavanger. Det er et nytt konsept, og skal være et diskusjonsforum for deltakerne i en litt avslappet setting. Tema for kvelden er Maestro-prosjektet, som tidligere het Maestra.