Norske startnummer for EM Twirling 2024

Mesterskapet starter onsdag 27. mars med musikktest og åpningsseremoni. I løpet av torsdag, fredag, lørdag og søndag skal det norske landslaget delta med 59 startnummer, og europamesterskapet avsluttes søndag kveld med premieutdeling og avslutningsseremoni. På Facebook-siden DRILL I NMF vil det komme oppdateringer, link til streaming fra EM og resultater.

Marie Nilsen Odinsen er med som landslagsleder, og forbundsstyremedlem og president i NBTA Norway Anett Endresen Nedregaard skal representerer NMF på de offisielle møtene. Til Eindhoven reiser noen for første gang på et internasjonalt mesterskap, mens andre har lang fartstid. Vi har tatt tempen på noen av utøverne som deltar i aldersklassen Youth.

Godt forberedt

Ella Josefine Skåningsrud fra Horten Drill skal delta i Solo 1 Baton og Rhythmic twirl youth. Hun har forberedt seg til mesterskapet ved å trene mer enn noen gang, samtidig som hun har fortalt seg selv at hun gjør dette for gøy. Hun var uheldig og brakk armen i høst, og mistet mange uker med trening.

– Jeg har ingen andre forventninger til meg selv, annet enn å gjøre mitt beste og ha det gøy. Jeg forventer at dette blir en opplevelse for livet som jeg gleder meg til å dele med mamma, søsteren min og ikke minst drillvennene mine, sier Ella.

Ella er klar for EM i Twirling. Foto: Monika Skåningsrud

Mange timer med trening

Evelin Legrand fra Elverum Drilltropp skal delta i Solo 2 Baton youth. Hun gleder seg til å representere Norge i EM, besøke et nytt land og bytte flagg med drillere fra andre land. Hun har ingen store forventninger annet enn at hun ønsker å gjøre en bra runde på gulvet, men innrømmer at det selvfølgelig hadde vært gøy med en finaleplass.

– Jeg er så heldig å ha et team med flere trenere. Sammen med treneren min, Helle Kjølstad Olsen, har vi laget et mål om å gjennomgå koreografien minst 100 ganger i innspurten før EM! Jeg har også mye hjelp fra Kristine Mythen Baardseth og Henriette Brandsnes Bekken, og jeg trener nesten hver dag, forklarer Evelin på spørsmål om hvordan hun har forberedt seg til mesterskapet.

Evelin Legrand fra Elverum Drilltropp skal delta i Solo 2 Baton youth. Foto: Helle Kjølstad Olsen

Debuterer internasjonalt

For Carla Lund Akselsen fra Stjørdal drilltropp er dette den første internasjonale konkurransen i korpsdrill, og hun gleder seg veldig. Carla skal delta i Solo 1 Baton og Solo 2 Baton youth, og har trent mye sammen med trener Hannah Forbordsaune, som også skal være med til Eindhoven. Carla deltok på Nordlysdrilliaden i Bodø forrige helg, og tok det som en liten generalprøve før EM.

– Jeg tror ikke jeg når helt til topps på EM, men jeg er fornøyd hvis jeg klarer å gjøre mitt beste. Og så er jeg glad for å ha kommet så langt som å få delta på EM, sier Akselsen.

Carla forteller videre at hun har vært med og sett når storesøster Wendy har deltatt på EM og VM. Nå skal hun selv delta, og gleder seg mest til å gå på gulvet, oppleve stemningen i hallen og tenke at nå er det hennes tur.

Carla er klar for sin første internasjonale drillkonkurranse i korpsdrill. Foto: Hannah Forbordsaune

Gleder seg

En annen utøver som har forventninger om å lage gode minner, er Mathilde Regine Larsen fra Evolution drillklubb. Mathilde har forberedt seg til EM ved å trene mye på de ulike programmene hun skal stille med, og i tillegg fokusere mye på styrketrening gjennom hele sesongen. Mathilde skal representere Norge i Solo 1 Baton og Solo 2 Baton youth, og er i tillegg med i Norges Twirling Corps.
– Jeg gleder meg til hele opplevelsen og være sammen med venner som også har uttak.  Det blir veldig gøy å få stille på EM!

Mathilde skal representere Norge i Solo 1 Baton og Solo 2 Baton youth, og er i tillegg med i Norges Twirling Corps. Foto: Silje C Larsen