Fra Norge stiller Sveio drill, fra NMF Hordaland, i kategoriene Baton Flag Team Senior og Showtwirl Accessories Junior, Krystallen drill, fra NMF Øst, stiller i Traditional Majorettes Corps Senior og Mandal Guttekorps drilltropp, fra NMF Sør, stiller i Traditional Majorettes Corps Junior.

Spente debutanter

Mandal Guttekorps Drilltropp deltar for første gang.
– Vi er så spente!
Trener Irene Lande er klar over at konkurransen er hard. Troppen har lagt ned masse trening i forkant av mesterskapet og som debutanter gleder de seg til å få observere og lære av andre drilltropper i Europa.

Spente debutanter: Mandal Guttekorps Drilltropp. Foto: Privat

Medaljehåp

Krystallen drill har deltatt i EM Majorettes tre ganger tidligere.
– Vi begynner å bli vant til det, men det er like artig hver gang, sier trener Marlene Lauritzen, som legger til at troppen har kjøpt seg nye drakter for anledningen.

Nervene er foreløpig i sjakk, men de kommer til å dukke opp når det nærmer seg.
– Vi vet det blir stor konkurranse. Kroatia og Tjekkia har blant annet mange dyktige utøvere, men vi har et håp om medalje. Vi har jobbet hardt for det og sett tidligere at vi har luktet på medalje, så tror absolutt vi er gode nok.

Med i EM for sjuende gang

Driller Christiana Panayiotou (22) har deltatt i EM 7 ganger tidligere. Christiana har drillet i Sveio drill siden hun var 6 år, og kan fortelle at den siste tida har det blitt opp mot 30 timer trening i uka. På laget har hun også lillesøster Ingrid Andrea (12), mens storesøster Marilena (25) er hovedtrener.
– Selv om de yngste er 10 år yngre enn meg, er det et godt samhold i troppen. Jeg snakker med de som jeg gjør til jevngamle venninner.

Christiana er blitt en erfaren utøver i EM, men kjenner fortsatt på nervene før hun skal i ilden.
– Alle er nervøse, men det viktigste er at alle er førnøyde med egen innsats når de går av gulvet.
I tillegg til samholdet innad på laget synes Christiana at det er kjekt å bli kjent med andre utøvere og å se måter andre nasjoner driller på.

F.v.: Marilena Panayitou (25), Christiana Panayitou (22) og Ingrid Andrea Panayitou (12). Foto: Privat

Dedikert gjeng som reiser

Landslagsleder Ann-Cecilie Stokkenes kan bekrefte at det er en dedikert gjeng som reiser nedover
– De trener opp til flere timer hver dag. Det er ikke ei oppgave de tar lett på, de ønsker å gjøre en god jobb når de skal representere landet sitt i internasjonale mesterskap.

Som landslagsleder skal Stokkenes sørge for at utøvere og trenere får den beste oppladningen til konkurransen. Hun vil være en god støttespiller som skal lette prosessen, slik at drillerne kan fokusere på det de skal prestere på gulvet.

Stokkenes mener også at internasjonale mesterskap har ført til økt interesse for aktiviteten her i landet og en viktig faktor for utøvernes motivasjon. Men hun legger også vekt på viktigheten av å knytte vennskapsbånd på tvers av nasjoner.
– Når vi møtes på slike mesterskap, vil vi jo øke forståelsen for hverandre. Til tross for ulikheter, gjennom drill snakker vi samme språket.

Nå gleder Stokkenes seg til å reise og hun har sto tro på at utøverne vil ha gode prestasjoner i helga. De har lagt ned mye arbeid, så nå gjenstår det bare å gå på gulvet og ha en fantastisk opplevelse.

NMF ønsker alle utøverne lykke til!!

Mesterskapet streames her. Du kan følge mesterskapet på NMF på Facebook, Facebook-sida Drill i NMF og Instagram. Legg oss også til på Snapchat: @nmfkorps