Det var nøyaktig ett poeng foran Musikkforeningen Nidarholm. Siste korpset på pallen ble Dragefjellets musikkorps fra Bergen. Dermed var de største byene representert på pallen i årets elitedivisjon under NM janitsjar.  Fjorårets norgesmester og den ene EM-deltakeren i Oslo i mai, Strusshamn Musikkforening havnet aller nederst og må finne seg i å spille i 1. divisjon neste år.

Mange var spent på Alvøens Musikkforenings aller første møte på det øverste nivå. Korpset fra Bergen vest gjorde definitivt ikke skam på seg selv, og fikk en meget respektabel sjetteplass.

En av de tre dommerne, Ingrid Wangsvik ga følgende kommentar til de nybakte norgesmesterne:
– Kort og godt så var dette en kraftprestasjon, helt utrolig å høre på dere. Rytmisk snert og driv samt sterke solistiske innslag. Intonasjonsting enkelte steder, og litt presisjon. Men hva dere får til her setter jo korpsnorge i et nytt perspektiv, skrev hun.

Isabelle Ruf-Weber fulgte opp med følgende kommentar:
– Wow, congratulations on this absolutely top performance, it’s a pleasure to listen to and watch you! Amazing! An emotional moment, I am very touched. Thank you to the whole orchestra and their conductor!

Finn hele resultatlisten lenger ned i saken

I eliten for første gang

1. divisjonskorpsene konkurrerte i Olavshallens lille sal fredag og divisjonen ble vunnet av Skjold Nesttun Janitsjar fra Bergen. Korpset har vært et stabilt korps i 1. divisjon i mange år, og i år vant de for aller første gang. Dermed er et historisk opprykk klart for korpset som også i år ble dirigert av Bengt Florvåg. Korpset får med seg Lørenskog Musikkorps opp i elitedivisjonen. Korpsene fikk henholdsvis 96 og 94 poeng. Skjold Nesttun fikk i tillegg gruppeprisen for trombonegruppen sin.

Dommerne i 1. divisjon var Bjørn Sagstad, Marius Hesby og Ingunn Korsgård Hagen. Førstnevnte oppsummerte vinnerkorpset på følgende måte:
– Bra jobba folkens. Gøy å høre så mange fine intensjoner bli av. Gøy trombonegruppe også. Og perc. Og. Og… Rett og slett et fin-fint ensemble, og konduktør.

Mye folk i salen

2. divisjonskorpsene gjorde opp sitt mellomværende på Scandic Nidelven. Til slutt var det Bjølsen Ungdomskorps fra Oslo som vant, med 96 poeng. I tillegg vant de solistprisen for sin alt fløyte. Brage Musikkorps fra Ålesund ble nummer to med 94 poeng og er for øyeblikket byens klart beste korps. Det var for øvrig også det korpset som samlet mest publikum i denne divisjonen.

Dommerne i divisjonen var Bjørn Sagstad og Ingunn Korsgård Hagen. Bjølsen fikk følgende avsluttende kommentar fra sistnevnte:
– Tusen takk for fantastisk fremførelse, med jevnt over bra nivå. Flere magiske øyeblikk, leken musisering og godt samspill. Bra slagverk. Og BRAVO alt fløyte. Gratulerer! Og all lykke videre!

DRØM: 21 år gamle Kolbein Bukve hadde komponert stykket «Seinsumardraum» som ble urfremført av Lungegaardens Musikkorps. Det ga korpset en fjerdeplass i 2. divisjon. (Foto: Titt Melhuus/NMF)

Høye poengsummer

På Royal Garden var Sykkylven Janitsjarorkester helt suveren i 3. divisjon. Ikke nok med at korpset fikk hele 98 poeng, og var tre poeng foran neste korps, de grabbet også til seg både solist- og gruppepris for henholdsvis sopransaxofon og trombone.

Elisabeth Fossan og Kjetil Djønne dømte divisjonen og sistnevnte kommenterte følgende:
– Så mange gode solist- og seksjon-prestasjoner gjennomsyrer hele fremføringen. Dere spiller ekstremt rent, har karakterskifter og lik oppfatning av artikulasjon og balanse på tvers av hele bandet. Notatene mine kan forhåpentligvis hjelpe dere enda mer videre fra det høye nivået dere allerede har opparbeidet dere. Som sagt; her er vi på småpirk. Dette var en fantastisk fremføring ledet av en strålende bra dirigent.

Hyggelig i 5. divisjon

Korpsene i 4. divisjon konkurrerte i Olavshallens lille sal. Her gikk Skedsmo Janitsjarkorps til topp med hele 96 poeng, to mer enn nabokorpset Lørenskog Blåseensemble.

Dommerne i divisjonen var Elisabeth Fossan og Kjetil Djønne. Førstnevnte oppsummerte vinnerkorpset på følgende måte:
– Solid gjennomarbeidet stykke der dere får vist frem alle gode kvaliteter hos alle musikerne i bandet og dette ble nå dagens høydepunkt for meg. Takk for fin konsert.

Også 5. divisjon foregikk i Olavshallens lille sal. Hygge korpsensemble tok en knepen seier foran Musikklaget Ustemt. Kun 0,5 poeng skilte disse korpsene. Hygge fortsetter dermed sin klatring i divisjonssystemet, og er klar for neste års 4. divisjon. Divisjonen ble dømt av Marius Hesby og Trond Madsen.

Debutantkorps seiret

6. divisjon foregikk på Royal Garden der Trond Madsen og Isabelle Ruf-Weber dømte. Korpset som gikk til topps, var Bjørgvin Blåseensemble fra Bergen.

Korpset fikk følgende oppsummering fra Trond Madsen:
– Veldig mye bra og solid! Generelt så kjenner jeg på en overkompensering i klang og dynamikk. Merker dere vil mye og det viser dere virkelig! Men synes det blir litt for ofte i overkant. Det er veldig gøy og mye strålende initiativer og spilleglede! Pass på å spare litt og heller jobbe med å spille med virkelig overskudd og kvalitet fremfor å bare gønne på 🙂 Misforstå meg rett. Det er stas å høre på, selv om det ofte føles i overkant ubehersket.

7. divisjon på Scandic Nidelven ble dømt av Ingrid Wangsvik og Torstein Aagaard-Nilsen. Her gikk seieren til det nystartede korpset TUBE fra Tromsø.

I kommentaren fra dommer Ingrid Wangsvik heter det blant annet:
– Dette var veldig moro. Gratulerer med nytt korps. Rytmisk snert og nøyaktighet fra første tone. Dette er helt tydelig et korps som holder meget høyt nivå!

Full resultatliste