Sondre

Sondre Aksnes Yggeseth er 26 år, gitarist og utdannet musikkviter. I tillegg til musikkutdannelsen har han bred erfaring fra ulike frivillige organisasjoner samt flere års arbeidserfaring fra kommunikasjonsfeltet. Da han så utlysningen for PULSE var det som om hele CV-en hans skled inn i en skreddersydd hanske.

— I PULSE har jeg mulighet til å jobbe med både kommunikasjon og organisasjonsutvikling, samtidig som jeg kan nerde om musikk. Jeg blir fortsatt like overrasket hver gang jeg tenker over at dette faktisk er jobben min.

I PULSE har Sondre særskilt ansvar for ekstern kommunikasjon og nettverksarbeid. En viktig del av FBFs arbeid er å involvere foreldre, lokalsamfunnet og potensielle samarbeidspartnere inn i korpsenes aktiviteter. En viktig del av å involvere disse er engasjerende eksterne kommunikasjonsaktiviteter. I tillegg benytter han sin musikkfaglige kompetanse til å utvikle bandledernes musikkfaglige kompetanse.

— Det er utrolig givende å kunne gjøre en forskjell unge som spiller i korpsene ved å gi dem en trygg fritidsaktivitet, men også å kunne bidra til at instruktørene får faglig påfyll.

Musikk og kommunikasjon: Utlysningen var som skrevet til Sondre.

Følg PULSE på Instagram

Hanna

Hanna Bakke Nergård er 34 år gammel og en real korpsveteran. Etter en oppvekst i skolekorps gikk veien videre til Toneheim folkehøyskole. Ved Toneheim møtte trombonisten Hanna fire musikere fra Sør-Afrika som alle hadde bakgrunn fra noe de kalte Field band. Etter bachelorgrader i både musikk og radiografi møtte Hanna Field bands igjen da hun var PULSE-deltaker i 2017. Nå er hun tilbake i PULSE for andre gang.

— Jeg søkte igjen fordi jeg ville tilbake til Sør-Afrika og å jobbe med noe givende og noe helt annet enn det jeg gjør til vanlig. Det er flott å oppleve gleden disse barna og unge har med musikk og dans, og å kunne hjelpe de å utvikle seg videre.

Hanna jobber til vanlig som radiograf. Siden PULSE jobber aktivt med musikk som helsefremmende aktivitet, får hun benyttet en brede av utdanningsbakgrunnen sin. Utover dette er hun en allsidig og utadvendt person, som har gjort det meste fra bartending til styreverv. Denne allsidigheten er gull verdt i et prosjekt som PULSE.

— Noen dager er vi opptatt med møter, utvikling av undervisningsmateriale og rapportskriving. Andre dager er vi ute på ulike workshops med de som jobber i de forskjellige bandene. Det er altså veldig variert.

Andre gang i Sør-Afrika: Hanna var PULSE-deltaker for første gang i 2017.

Mette

Mette Dahl Hansen er 25 år gammel og oppvokst i korpsbevegelsen. Hun har studert både musikk og spesialpedagogikk, noe som kommer godt til nytte i PULSE. Den tidligere korpsdirigenten og -instruktøren har pakket med seg valthornet og satt kursen for Johannesburg. Målet for oppholdet hennes er å kunne komme tilbake som en enda bedre fagperson.

— Jeg søkte PULSE for å få ny kunnskap og nye inntrykk som jeg kan ta med meg tilbake til Norge og bruke til å bli enda flinkere på å skape engasjement, inkludering og mestringsfølelse blant barna jeg underviser.

I PULSE har Mette særlig ansvar for videreutvikling av det pedagogiske materialet, deriblant e-læring og notearkiv. I løpet av en arbeidsdag kan hun derfor gå fra møter med webdesignere til å undervise barna ute i bandene. Denne variasjonen i arbeidsoppgaver er sentral for å kunne bedre det pedagogiske tilbudet ute i bandene. Instruktørene og staben kan utvikle sin kompetanse gjennom e-læringen, noe som til syvende og sist kommer bandmedlemmene til gode.

— Det er noe veldig meningsfylt ved å gi barna et bedre musikkpedagogisk tilbud.

Oppvokst i korpsbevegelsen: Mette har tidligere jobbet som korpsdirigent hjemme i Norge.