Korpslitteratur i to klasser
Onsdag 27.2. ble Musikkforleggerprisen arrangert for femte gang. To komponister var nominert for korpskomposisjoner, begge utgitt av Noteservice, men uten å få med seg noen pris hjem.
Musikkforleggerprisen arrangeres for å gi en ekstra oppmerksomhet til opphavere, komponister og tekstforfattere. Det ble delt ut priser for årets verk både i populærmusikk og klassisk/samtidsmusikk. I tillegg ble det delt ut pris for årets gjennombrudd i de samme kategoriene og årets opphaver i de to nevnte kategoriene.
Innimellom blir det også Årets ærespris delt ut. Statssekretær i Kulturdepartementet, Frida Blomgren fikk æren av å dele ut prisen, som gikk til mangeårig direktør i Tono, Cato Strøm. Han fikk stående applaus fra de rundt 200 fremmøtte i salen.
Lovende bergenser
I klassen for årets verk i klassisk/samtidsmusikk var Fredrick Schjelderup nominert for stykket «Sollicitus for Concert Band & Percussion». Sollicitus er et bestillingsverk fra Midtun Skoles Musikkorps i Bergen og deres dirigent Christian Breistein, skrevet til korpsets deltakelse i NM skolekorps i 2017.
Den latinske tittelen, Sollicitus, som betyr: urolig, er sentralt for stykkets karakter og form. Stykket inneholder ulike deler basert rundt et «fanfare»-motiv, som blir presentert flere ganger. Motivet endrer underveis karakter, form, tonalitet, rytmikk og spenning noe som trigger det urolige i musikken.
Den unge bergenseren begynner å bli en attraktiv komponist, og er i ferd med å skrive musikk for utenlandske korps.
Med hele ni nominerte i klassen, ble det imidlertid ingen pris på Schjelderup. Prisen gikk til Ørjan Matre, heller ikke et ukjent navn innen samtidsmusikk.
– Det er en ære bare å bli nominert, jeg hadde ingen forventninger om å få statuetten, sier Schjelderup, som i tillegg til å skrive musikk, også dirigerer korps i Bergensregionen.
I klassen «Årets gjennombrudd – klassisk/samtidsmusikk» var Hans Mathisen nominert for stykket Timeless Tales Suite. Dette verket ble skrevet på bestilling fra Musikk i Sandefjord Kirke til åpningen av festspillene i Vestfold 2009. Opprinnelig ble det 70 minutter lange verket skrevet for Kongelige Norske Marines Musikkorps Storband, kor, orgel og jazzkvartett.
Den nominerte suite-versjonen ble omskrevet til Sandefjord Brass Symposium som fremførte den under Oslo Brass Festival i 2017 med Hans Mathisen som solist på gitar.
Kvalitet
Odd Steenberg i Norsk Noteservice mener en slik prisutdeling er viktig for forlagsbransjen.
– Musikkforleggerprisen trekker fram komponister og tekstforfattere, de som lager musikken. Her er det ikke salgstall og antall streaminger som gjelder, men kvaliteten på musikken. Det ligger et grundig juryarbeid bak hver nominasjon.
– Prisen og arrangementet samler hele musikkforlagsbransjen, og det er ikke mange steder hvor korpsmusikk presenteres sammen med populærmusikk, symfonisk musikk og kormusikk, og så tror jeg hele forsamlingen hadde godt av å høre en brasskvintet live i Torstein Aagaard-Nilsens «Spin».