Rekruttering i samarbeid med kulturskolen
NMF Trøndelag og Norsk kulturskoleråd – Trøndelag arrangerte fredag 17/04 nettmøte for å diskutere hvordan korpsene og kulturskolen kan samarbeide om rekrutteringen nå som koronasituasjonen skaper nye utfordringer.
Korpskonsulent Mari Malm Mørkved skrev et sammendrag fra møtet.
Innledning
• Hva kan vi gjøre for å unngå lite rekruttering i år?
• Samarbeid mellom korpsene og kulturskolen
• Hva kan vi gjøre når «normale» rekrutteringsmetoder ikke kan gjennomføres?
• Viktig med god kontakt mellom kulturskolen og korpsene i denne tiden
• Være fleksible på søknadsfrist til opptak i kulturskolen
• Kan vi også prøve å nå ut til skolene nå?
Diskusjon
• Trondheim Kulturskole – Samarbeide med korpsene om frister, åpner for inntak før sommeren, men vil også foreslå frist 1.september, der noen ansatte er med på rekrutteringsprosessen på starten av skoleåret, korpsene får frist til 15.september til å ferdigstille listene siden; alt ferdig til 1.oktober. Kulturskolen kan også bidra med videopromo.
• Indre Fosen – Korpsene er ivrige med å komme i gang. Fleksible med tanke på opptak, åpen for å utsette frist til høsten, vise video i klassene i skolen hvis man ikke får komme på fysisk besøk i vår, evt. flytte rekrutteringsopplegg til høsten. Få med korpsene på å lage video. Har faste møter og god kontakt med korpsene.
• Osen Kulturskole – Jobber med rekruttering nå, men ser også en utfordring å beholde medlemmene (større utfordring med korpsinstrumenter), vanskelig å beholde de unge i korpset da det er generasjonskorps. Har prosjekt «korps i skolen». Har tro på promovideo.
• Stjørdal Kulturskole – Normalt er kulturskolelærerne rundt i skolene ei uke i mai, på lærerturné, kanskje mest investering for de ansatte, usikker om det har påvirkning på rekruttering. Mulighet å flytte turné til skolen starter på høsten. Bestemt internt utsatte frister, men ikke gått ut med det enda. Vanskelig å få til video da korpset ikke møtes samlet nå. Bør være enkelt for korpsene å komme inn i skolene, Facebookgrupper osv. for info mot rekruttering.
• Ørland Kulturskole – Normalt blir rekruttering gjennomført på høsten uansett, men har plan om å komme i gang i mai. Bruke Facebook og skole for å formidle promovideoer. Ingen plan foreløpig. Utfordring å komme seg inn på skolen.
• Rennebu Kulturskole – Normalt ut i skolen. Presentasjon av enkeltpersoner i korpset er en god idé, korpset sliter med rekruttering generelt.
• Orkland Kulturskole – God rekruttering normalt, men vanskelig å holde på medlemmene, mest på grunn av dårlig kontakt med foreldre, dårlig rykte. Uproblematisk å utsette inntak til kulturskolen. Utfordring med lærerressurser. Korpset må gjøre en innsats med tanke på promotering selv. Invitere korpsene til møte. Kulturskolelærere ut i skolen, har allerede startet. Bruke Haraldreina Kvislabakken Skolekorps som godt eksempel med tanke på korte promovideoer fra medlemmene selv. Rektorer være med å dele FB innlegg osv.
• Selbu Kulturskole – Har god og jevnlig kontakt med korpset. Opprettholder frist 1.mai, men planlegger også suppleringsinntak på høsten, vil prioritere korpsinstrumenter. Selbupuls – digital scene, elevene sender inn videoer. Fredag kl 18 – Selbu Kulturskole sin Facebookside. Mange visninger, lokalpolitikken er aktiv og deler kjapt. Resulterer i nye søkere til kulturskolen. Aktiv kontakt med lokalpresse, radio/avis for å vise seg frem.
• Steinkjer Kulturskole – Korpsene gjør god jobb selv normalt, men trenger litt hjelp nå. Må få til noe digitalt. Utsette søknadsfrist. Steinkjer korpsforum – jevnlig kontakt mellom korpsene og kulturskolen, dirigenter osv.
• Inderøy Kulturskole – På tide å tenke nytt om rekruttering. Utfordringen er å få foreldrene på lag. «Blås i skolen» – utfordring å gi digital undervisning til nybegynnere. Lage musikkvideo til 17.mai – bruke turpenger, gå i studio, lage en god promovideo. Elevene framsnakker, verving – den som verver flest får gratis plass f.eks. Melde seg på kurs om videoredigering for å kunne bistå.
• Verdal Kulturskole – Generell utfordring med rekruttering. Godt samarbeid med noen av korpsene, ikke alle. Innmelding 1.juni, men er normalt fleksible for skolekorps. Foreldre er bøygen, få de til å forstå.
• Levanger Kulturskole – Levanger korpsforum – kontakt mellom korps og kulturskole. Har en pott korpsene kan søke om støtte (økonomisk). Rekrutt/aspirantkorps. Holder på søknadsfrist, men åpen for suppleringsopptak til høsten. Få ansatte som dekker korpsinstrument – engasjerer i forhold til behov. Korpsene leier inn instruktører selv, ikke så mye gjennom kulturskolen.
• Melhus Kulturskole – Viktigst å beholde medlemmene/elevene, rekruttering kan gjøres gjennom hele året. Videoer må være kort. Informasjon må gå til foreldre – økonomi, styring osv. Mot barna må det være motivasjon/inspirasjon til å begynne å spille. Holde undervisningen i gang nå er viktig, tenke nytt ang korpsøvelser. Snakke med korpsene og støtte. Kjøre på med kulturskolelærere i skolen til høsten. Må være klar når vi får lov, lage en plan og se positivt på det!
• Skaun Kulturskole – Tett kommunikasjon med korpset. Stor rekruttering i fjor etter lærere har vært inne i skolen. Kortere tid mellom innmelding og oppstart, sånn sett er å gjennomføre rekruttering på høsten positivt, opprettholder interessen. Inspirasjonsvideo, kort 1 min, logo, info om innmelding osv.
• Elever i samarbeid med kulturskolelærere, lage videoer, mer sikker på god kvalitet.
• TikTok god plattform å bruke for ungdommene som vil lage promovideoer
• God kontakt med korpsene er viktig, hjelpe hverandre