I forkant av NM kunne Rong Brass fortelle at målet deres var å kose seg på scenen. Det viktigste var at de skulle ha det gøy og de skrøt av det gode miljøet de har i korpset.
– Vi har en stabil besetning og vi er lojale mot korpset vårt.

Alle skal ha lyst til å spille i elitedivisjonen

Nå må de vurdere om de skal takke ja til plassen i elitedivisjonen eller vil ta et år til i 1. divisjon. Uansett hva de velger, kommer de til å følge samme oppskrift som de har fulgt de siste årene nå.
– Vi ønsker ikke å bytte ut medlemmer, sier musikant Renate Sæle. Hun sier at det å spille i Rong Brass skal kunne være forenelig med jobb, familie og fritid og skryter av korpsets faste dirigent David Morton.

– Han er alltid godt forberedt, og det er effektive øvelser.

Morton har vært korpsets dirigent siden 2016 og musikantene forteller at han har hevet nivået på hver enkelt musikant. Også formann Arvid Rong er viktig for korpsets suksess. Rong har ikke spilt instrument selv, men Jonny Egerberg Eide skryter av hans teft for business og kjennskap til det lokale næringslivet.
– Han skaffer sponsorer, så vi kan gjøre det vi liker; nemlig å spille musikk.

Rong Brass. Foto: NMF/John Vint

– Kan lære noe av reisen til Rong Brass

Ordfører i Øygarden kommune, Tom Georg Indrevik, er en av de som har latt seg imponere av Rong Brass. Han hadde tatt turen til øvingslokalet og ble med på feiringen av NM-resultatet.
– Jeg satt med tårer i øynene og klump i halsen da jeg leste om prestasjonen deres, kunne Indrevik fortelle. Han legger også til at nye Øygarden kommune kan lære av den reisen Rong Brass har hatt.

Rong Brass med kake og medalje til alle medlemmer.