De tre deltakende dirigentene er Karoline Torkildsen, Guro Haugli og Ingunn Marie Hagen.

– Hvorfor søkte dere på Maestra-prosjektet?

– Det er en kjempemulighet på mange måter. Man får ha praksis med kjempegode korps i alle deler av landet. I tillegg er det veldig spennende å være en del av det første prosjektet som satser på kvinnelige dirigenter – det er jeg stolt av å være en del av, sier Haugli.

De to andre er helt enig.

– Det å få denne muligheten sammen med flotte, dyktige korps kan bli en måte å få vise seg litt frem – dette kan jeg, dette kan jeg bidra med. Dame eller ikke, det er helt irrelevant, sier Torkildsen.

God start

Maestra-programmet omfatter konsertproduksjoner, studiereiser, temasamlinger og individuell oppfølging og utvikling. Dirigent og faglig ansvarlig for programmet, Bjørn Sagstad, er deltakernes mentor, og vil følge dem tett gjennom programmet.

– Min rolle som mentor vil være å støtte deres utvikling i å lede ulike ensembler og personligheter med utgangspunkt i egne og ensemblets kultur, kompetansenivå, musikalitet og formidlingsevne, sier Sagstad til musikkorps.no etter første samling.

Oppstartsamlingen var produktiv.

–  Første helgen etablerte vi overordnede mål og rammer, forventningsavklaringer og individuelle målsetninger. Videre fokuserte vi på arbeidsprosesser som prøvedisponering og instruksjonsteknikker, fremføringspraksiser og hvordan forsterke og utfordre etablerte tradisjoner, forklarer Sagstad.

Vil løfte frem talenter

– Vi gjør dette for å løfte frem dirigenttalenter. At det er få kvinnelige dirigenter har ingen ting med kvalitet å gjøre. Det handler om tradisjon og historie. Ikke minst om kultur og tradisjoner innenfor ledelse. Jeg er glad for at så mange av våre beste ensembler er med i programmet, fordi; vil vi ha dirigenter på høyt nivå, trenger dirigentene praksis og podietid på høyt nivå.

Første konsertprosjekt er med Manger Musikklag, som dirigentene også fikk følge under oppstartshelgen da korpset tok en andreplass i Siddis Brass.

– Det betyr inngående studier av brassbandets tradisjon og historie som ensembleform samt grundig forberedelse av repertoaret, forklarer Sagstad.

Jentene gleder seg til å ta fatt på de nye utfordringene, og ser frem til å jobbe sammen om prosjektene fremover.

– Det er rett og slett en gyllen mulighet. Du er i det profesjonelle miljøet, og i tillegg har du noe backup i mentorer og hverandre. Man kan både få og gi tilbakemelding hele veien, så det må jo bli bra, smiler Hagen.