– Det var veldig hyggelig å motta prisen, og prisen viser at salgsapparatet til Norsk Noteservice fungerer. Det at jeg nå etter å ha komponert i en årrekke omsider har solgt for en million kroner, sier også noe om at dette ikke er noe en blir rik på, for å si det forsiktig, sier Torstein Aagaard-Nilsen.

Dagen etter prisoverrekkelsen er han på vei hjem etter en krevende, men veldig inspirerende uke.

Skryter av Dirigentuka

– Jeg var her det første året Dirigentuka ble arrangert. Da var det en voldsom entusiasme og nesten elektrisk stemning. Jeg opplever at entusiasmen og summingen i gangene fortsatt er kraftig til stede, og Dirigentuka har i hvert fall ikke tapt seg på disse syv årene. Som komponist, der jeg skulle gi dirigentene et innblikk i komposisjonsteknikker og dedusere verkene mine, så har dette vært en av de mest krevende undervisningsukene jeg noen sinne har hatt. Det har krevd utrolig mye forberedelser. Men Dirigentuka er helt gull. Ikke minst alle de uformelle samtalene som finner sted mellom det offisielle programmet, er viktige.

Tilbake til Gullnota: Den ble etablert i 2012 i forbindelse med Norsk Noteservice sitt tiårsjubileum. Kriteriet for å få prisen er at komponisten/arrangøren har solgt for én million kroner. I løpet av disse årene har folk som John Brakstad, Bjørn Morten Kjærnes, Lars Erik Gudim, Haakon Esplo og Elisabeth Vannebo mottatt prisen. Thomas Wettergreen i Norsk Noteservice delte ut prisen, og ifølge han vil alle notene som er solgt av Torstein sin musikk utgjøre et tårn på  ca 150 meter og ha en totalvekt på ca 1,5 tonn. Hvis du spiller musikken sammenhengende, snakker vi om ca 145 timer med musikk.

– Man må være litt tabloid, sier Wettergreen og legger til at tallene skapte en del humring i salen.

Taler komponistenes sak

Aagaard-Nilsen har ofte vært kritisk til en del av korpsrepertoaret som tilbys korpsbevegelsen, men skryter uhemmet av Norsk Noteservice.

– Det har vært et godt forlag for korpsene, og jeg har alltid hatt et godt samarbeid med dem, sier han.

KOMPONIST OG FORLEGGER: Prisvinner mener Norsk Noteservice er en garantist for at opphavet til musikken blir tatt på alvor. Foto: Guro Haugli/NMF

– Så vet både Odd (Steenberg) og Thomas (Wettergreen) at jeg har hatt mine utblåsninger, men de er flink å fronte norsk musikk og de er den beste garantisten for at vi som opphavere skal få betalt for det arbeidet vi legger ned i komposisjonene våre.

– Vet du hvilket av stykkene du har skrevet som har solgt best? 

– Nei, men jeg vil tippe det er et av stykkene jeg skrev for mange år siden.

Når vi konsulterer Norsk Noteservice om dette får vi følgende svar fra Thomas Wettergreen:

– Med historikk fra 2005 og frem til i dag så er det janitsjarutgaven av «Fresh» som har solgt best av alle utgivelsene vi har gjort av Torstein sin originalmusikk for korps. Janitsjarutgaven av hans arrangement på «Vitae Lux» (Frode Alnæs/Ivar Dyrhaug) er imidlertid  Torsteins utgivelse som har solgt aller mest når alle typer utgivelser er medregnet.

– Hvilket av stykkene dine er du mest stolt av?

– Det er flere, men Circius, som jeg skrev i 1988 – og som fortsatt spilles – er jeg veldig stolt av. Så er jeg stolt av at jeg akkurat er ferdig å skrive min første opera, og håper jeg er det også etter å ha hørt den fremført, smiler han.

Stor bredde

NMFs generalsekretær Karl Ole Midtbø har også vært til stede på Dirigentuka, noe han har vært de aller fleste årene. Han gleder seg over at Dirigentuka favner dirigenter på alle nivå, og roser også Stavanger Symfoniorkester og flere av byens musikkorps for å stille opp som praksisensembler (Nylund skolekorps, Bjergsted Blåseensemble, Stavanger 1919 og

Stavanger Brass Band).

– Ellers synes jeg det er spennende at vi i år for første gang har hatt med oss en huskomponist. Det å høre komponistens tanker om sine egne stykker og de prosessene som ligger bak har vært et høydepunkt for meg. Torstein skriver musikk for korps på alle nivå. Dette har vært til stor glede for deltakerne på dirigentuka, enten de har dirigert skolekorpset eller Stavanger Brass Band, sier Midtbø.

Lange dager

Rune Hannisdal er på Dirigentuka for tredje gang, men første gang som musikksjef i NMF. Han benytter muligheten til å skryte av teknisk arrangør, NMF Rogaland.

– De gjør min jobb mye lettere. Alle vet hvor de skal og til hvilke tider, så logistikken flyter fint. Det er lange dager, men det er veldig moro. Så er det kjekt å se at mange kommer tilbake samtidig som det er en del nye fjes. Jeg synes det er ekstra kjekt at det er mange på skolekorpsstudiet dette året, sier Hannisdal.