Over en uke er gått siden Musikkforeningen Nidarholm jublet av glede i Frankrike, etter å ha fått vite at de hadde vunnet EM Janitsjar 2023. De klatret seg til topps med en fremførelse få hadde sett maken til, og vant med 97,98 av 100 mulige poeng. Dette måtte feires.

EUROPAMESTERE: Jubelscener i det sekundet Musikkforeningen Nidarholm vant EM. Foto: Håkon N. Rønning

Tilbake til hverdagen

Selv om Musikkforeningen Nidarholm er ferske europamestere og har all grunn til å nyte tilværelsen, var det ingen tegn til avslapping da NMF Trøndelag besøkte øvelsen mandag. Korpset var allerede i full sving med 17. mai-forberedelser, og øvde på marsjer sammen med et lokalt kor.

-Når vi kom i går hørte vi Valdresmarsjen langt ut i foajeen. Det er utrolig artig å se at det første Europas beste janitsjarkorps gjør når de kommer hjem fra EM er å dra rett på øvelse og forberede seg til det neste som skjer. Det viser hvor dedikert de er, og hvorfor akkurat de er europamestere, sier styreleder i NMF Trøndelag Ingolf Rokseth.

ALDRI PÅ LATSIDEN: Musikkforeningen Nidarholm var i full gang med 17.mai-forberedelser. Foto: Ingolf Rokseth

Storfint besøk

Da korpset endelig fikk løsrevet seg fra marsjene var det klart for kake og taler, og her var det ikke få som ville si noen ord. I tillegg til NMF Trøndelag og president, var det også en rekke andre som ville komme på besøk og gratulere europamesterne.

President Rita Hirsum Lystad var tilstede for å gratulere korpset med seieren. Foto: Håkon N Rønning

Etter at president Rita Hirsum Lystad hadde gitt korpset sine varme gratulasjoner, var det andre som ville si noen ord. Vegard Fenes var tilstede som representant fra Trondheim kommune. Han åpnet friskt med å si at han nå var den tredje kommunalråden som besøkte korpset, og at han merket at korpsbesøk begynte å bli populært på kontoret. Han hilste også fra ordfører Rita Ottervik som snakket varmt om Trondheim som korpsby.

Geir Solum fra Trondheim Symfoniorkester var også til stede. Han snakket varmt om Musikkforeningen Nidarholm som kolleger, og at han var glad for at korpset og orkesteret hadde et godt forhold. I tillegg var Odd Reitan fra Nidarholm sin sponsor, Reitangruppen tilstede for å fortelle at også de var stolt av prestasjonen.

Etter taler og fine ord hadde NMF Trøndelag med kake, og det ble en trivelig stund med gode samtaler og historier fra EM-helgen. Når seansen var over gikk Musikkforeningen Nidarholm rett tilbake til øving for å sørge for at Trondheim sine gater får flotte musikalske opplevelser i 17.mai-toget.

Stort korps krever stor kake, og det fortjener man når man er europamestere. Foto: Ingolf Rokseth

Gratulerer så masse til Musikkforeningen Nidarholm!