Norges yngste utøver i Kroatia er fra Spjelkavik Drillklubb. Syver er født i 2008 og har drillet i 1 ½ år. Han er tatt ut til å representere Norge i to kategorier, drilldans solo og 1baton. Syver stiller i junior boys, og som niåring er han suverent yngst i klassen.

Syvers mor, Ida Kleiven Wågsholm, er hovedtrener i Spjelkavik drillklubb og fungerer under EM som en av landslagstrenerne.

– Jeg har jobbet for å bli tatt ut til EM, forteller Syver. Dette er hans første EM og Syver synes det er spennende å få møte så mange nye drillere.

– Har du trent mye før EM?
– Ja, jeg har trent mye både drill og turn. Turn har jeg drevet med lengre enn drill, legger han til.

– Er det mamma som trener deg?
– Nei, treneren min heter Amalie, men noen ganger er det mamma.

– Er mamma mer streng med deg enn de andre i klubben?
– Mamma er like streng med alle hun, sier Syver med et smil.

Ambisiøs

Syver har satt seg mål. Forbildene er Keisuke Komada (Japan), Andrea Salvi (Italia) og ikke minst Mathias Langseth Eliassen.

– Målet er å bli verdensmester, kanskje i 2020.

– Du må trene mye da.  Syver ser på oss og sier kontant:
– Det vet jeg og det er jeg villig til.

Syver har sett Mathias Langseth Eliassen trene og konkurrere og det var det som gjorde at han ble interessert i å starte selv.

– Har du tenkt på hvorfor det er så få gutter som driller i Norge?
– Det er mange som tror det er en jentesport, men det er det ikke. Guttene kan bli akkurat like gode, sier han.

Syver sier at på skolen spiller de fleste guttene fotball, så vi spør om noen av dem har kommet til EM.

– Nei, det har bare jeg har gjort sier Syver med et stort smil.

Syver synes det er kjekt å ha med mamma Ida i sin EM-debut. (Foto: Hilde Hagen Rebbestad)

Allsidighet er viktig

Syvers mor, Ida, påpeker at Syver er født inn i et drillmiljø. De eldste jentene i Spjelkavik har kjent han siden han var baby. Hun er stolt av hva Syver har klart å prestere.

– Han gikk ut på gulvet med masse energi og tok hallen med storm. Når Syver kommer opp i klassen preteen, da bør jentene passe seg, sier Ida og ler.

– Hva har Spjelkavik gjort for å få frem så mange gode utøvere?

– Vi trener allsidig. Det holder ikke bare med drillteknikk. Vi trener mye turn, fordi det gir styrke og smidighet. Det må drillere ha. Det er viktig å forebygge skader, sier Ida.

– Hvordan takler du dobbeltrollen trener/mor?

– Jeg må innrømme at det ble litt nerver, det er spesielt å se barnet sitt i landslagsdrakt. Syver ville at mamma skulle bli med han helt til han skulle ut på konkurransegulvet.

– Da gjør du det, sier Ida. – Jeg fikk som fortjent, nå vet jeg hvordan alle andre mammaer har det, sier hun og ler.